تاکید بر احیا بافت سنگی از بین رفته ورکانه، از متخلفان شکایت می گردد

به گزارش کالارنا، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ضمن اشاره به این که دو سال قبل با پیگیری های میراث فرهنگی بافت سنگی این روستا ثبت ملی شد، اظهار کرد: پس از ثبت به دهیار و شورا ابلاغ و تاکید کردیم که بافت روستا واجد ارزش است و نباید از بین برود.

تاکید بر احیا بافت سنگی از بین رفته ورکانه، از متخلفان شکایت می گردد

وی با بیان این که در این راستا جلسه ای هم در معاونت عمرانی استانداری برگزار گردید، ادامه داد: هر شخصی که مجوز ساخت و ساز در روستا ورکانه را صادر می نماید باید از قبل از اداره میراث فرهنگی استعلام کند و ساخت وسازها براساس آن انجام گردد.

مالمیر اظهار کرد: اهالی برای ساخت وساز ملزم به رعایت ضوابط هستند، ناظر پروژه هم باید بر ساخت وسازها نظارت کند که طرح اجرا گردد و متناسب با آن پایان کار داده گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اظهار داشت: اگر دهیاری روستا پروانه ساخت وساز را صادر نموده و از میراث استعلام نکند و یا بدون مجوز کاری انجام گیرد مسئولیت کنترل آن با میراث فرهنگی نیست و دهیاری مسئول است.

وی با اشاره به این که در روستا ورکانه ساخت وسازهایی اجرا شده که به بافت آسیب رسانده است، گفت: میراث فرهنگی پیگیر است دستگاهی که صدور مجوز و نظارت را بر عهده دارد و دهیار به عنوان یکی از ارکان مهم آن محسوب می گردد، طبق قانون جوابگو باشد.

مالمیر اضافه کرد: اعتقاد داریم این گونه ساخت وسازها که استعلام یا نظارت نمی گردد، تخلف دهیاری است و میراث فرهنگی موضوع تخلف دهیاری را پیگیری می نماید.

وی شرح داد: ساخت وسازهای غیرمجاز در روستا طبق قانون 99 کنترل می گردد و دهیار هم اگر تخلف نموده باشد به وسیله مراجع ذیربط پیگیری می گردد، میراث فرهنگی اگر از این کانال به نتیجه نرسد مجبور است اقدامات حقوقی علیه متقاضی که تخلف نموده است، انجام دهد.

مالمیر اضافه کرد: اگر متقاضی براساس پروانه ساختی که دهیاری صادر نموده عمل نموده باشد تخلفی ننموده و پروانه ای که بدون استعلام ما صادر شده تخلف است و صادرنماینده پروانه باید ضوابط ما را رعایت می کرد.

وی با بیان این که بنیاد مسکن به اهالی روستا برای ساخت وساز تسهیلات ارائه می دهد، گفت: در جلسه ای که داشتیم قرار شد قسط آخر تسهیلات را بنیاد مسکن پس از اینکه نما کار شد، براساس ضوابط پرداخت کند.

مالمیر با بیان این که برای حفظ بافت سنگی ورکانه ملزم به رعایت ضوابط هستیم، اظهار داشت: قطعا ساخت نمای متناسب با بافت سنگی ورکانه و حفظ آن هزینه بر است اما چون ضابطه و قانون است باید انجام گردد بنابراین مسائل اقتصادی رافع مسئولیت صادر نماینده مجوز و مجری که ضوابط حفظ نماها را رعایت نمی نماید، نیست.

ایسنا نوشت، مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان مطرح نمود: اگر دستگاه های متولی مانند بنیاد مسکن، دهیاری و در صورت فراهم شدن شرایط میراث فرهنگی بتوانند به اهالی روستا یاری نمایند که هزینه ها کمتر گردد کار پسندیده ای است و باید به این سمت حرکت کنیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1427

به "تاکید بر احیا بافت سنگی از بین رفته ورکانه، از متخلفان شکایت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر احیا بافت سنگی از بین رفته ورکانه، از متخلفان شکایت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید