تجربه پیروز شرکتهای دانش بنیان کشورهای صنعتی در استفاده از بازار سرمایه

به گزارش کالارنا، تحقیقات جهانی درباره شرکتهای کوچک ومتوسط نشان می دهد که انگلستان، ژاپن، اندونزی، کانادا و دیگر کشورها به سمت تأمین اعتبار از بازارهای سرمایه رفته اند.

تجربه پیروز شرکتهای دانش بنیان کشورهای صنعتی در استفاده از بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران خبرنگاران پویا؛ ملاحظات آمار و ارقام مربوط به عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط و دانش بنیانها در کشورهای صنعتی دنیا از جمله ژاپن، ایالات متحده امریکا، آلمان و اقتصادهای نوظهور مانند هند، کره جنوبی و چین حکایت از آن دارد که بخش عمده ای از فراوری ناخالص داخلی این کشورها ناشی از فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط است.

در این میان تعبیه راهکارهای تأمین منابع مالی به وسیله بازار سرمایه پس از تعریف مشخص از این شرکتها در کشورهای مختلف دنیا، از اوایل دهه 90 میلادی شروع شده به نحوی که هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته و اقتصادهای نوظهور، بازارهای منسجم و قانونمندی در قالب بازار سهام شرکتهای کوچک و متوسط استقرار یافته و رویه های متناظر با پذیرش و انجام معاملات سهام این بنگاه ها تدوین و اجرایی شده است.

در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله انگلستان، ژاپن، اندونزی، کانادا و دیگر کشورها معیار گزارشگری مالی برای واحدهای تجاری کوچک و متوسط، براساس اندازه شرکتها متغیر است.

این معیار کمی، تعداد کارکنان، مبلغ فروش، سرمایه، جمع کل داراییها (ترازنامه)، حجم و گردش معاملات را شامل می گردد که میزان یا دامنه مورد نظر برای تفکیک و طبقه بندی آن در کشورها با توجه به ویژگیهای محیط مالی، اجتماعی، بخشها و صنایع مختلف متفاوت است.

در واقع بنگاه های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف دنیا دارای ویژگیهای مشترکی هستند اما تعریف یکسان و واحدی برای این بنگاه ها وجود ندارد و هر کشوری با توجه به شرایط خاص خود، تعریفی از این بنگاه ها ارائه نموده است.

همچنین در بازارهای سرمایه مطرح دنیا همچون بورس تورنتو کانادا، بورس سهام لندن، بورس کره جنوبی، بورس استانبول ترکیه و بورس بمبئی هند، براساس گزارشهای انجمن بین المللی مالی توسعه ای اروپا و در بانک دنیای بازاری مجزا برای پذیرش و عرضه شرکتهای کوچک و متوسط به وجود آمده است که وظیفه آن گسترش و رشد یک بازار حرفه ای با شرایط مناسب برای پذیرش این بنگاه ها و ایجاد کیفیت بیشتر خدمات تأمین مالی و فراهم کردن مشاوران و متخصصان لازم برای سرمایه گذاران در زمینه تصمیم گیری بهتر برای سرمایه گذاری در شرکتهای کوچک و متوسط است.

به گزارش خبرنگاران، آنالیز انواع روشهای تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط (حتی شرکتهای دانش بنیان) نشان می دهد که روش تأمین مالی مبتنی بر سرمایه نسبت به روش مبتنی بر بدهی با شرایط موجود داخلی سازگارتر بوده و دارای مزیتهای بیشتری است به ویژه آنکه تأمین مالی به وسیله بازار سرمایه نیازی به پرداخت وثیقه های سنگین و نرخ سودهای بالا نداشته و اغلب بدون هزینه صورت می گیرد.

البته نکته مهم در زمینه تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط، مکمل بودن بازار پول و سرمایه در این خصوص است و اینکه هر بنگاه به هر دو روش برای تأمین مالی نیازمند است.

بر این اساس برای آنکه این دو بازار هم راستا با یکدیگر به هدف تأمین مالی شرکتهای SME جامه عمل بپوشاند باید برای شرکتهای کوچک و متوسط که در بازار سرمایه پذیرش می شوند، مزیت سازیهای لازم در بازار پول نیز صورت گیرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 742

به "تجربه پیروز شرکتهای دانش بنیان کشورهای صنعتی در استفاده از بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه پیروز شرکتهای دانش بنیان کشورهای صنعتی در استفاده از بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید