تفاوت واکنش پلیس آمریکا به شورش کنگره و مخالفان تبعیض نژادی

به گزارش کالارنا، تارنمای روزنامه ایندیپندنت در نوشتاری به مقایسه برخورد ماموران پلیس آمریکا با معترضان به تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان و طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پرداخت که به محوطه و ساختمان کنگره در واشینگتن دی سی یورش برده بودند.

تفاوت واکنش پلیس آمریکا به شورش کنگره و مخالفان تبعیض نژادی

ایندیپندنت در شروع این نوشتار پرسید: شورشیان طرفدار ترامپ چگونه توانسته اند وارد ساختمان کنگره شوند، شیشه های پنجره ها را بشنمایند، آثار هنری داخل ساختمان کنگره را غارت نمایند و برای مقام های منتخب نهاد قانونگذاری آمریکا، پیغام های تهدید آمیز بنویسند.

سطح و میزان زور استفاده شده علیه این اوباش که بسیاری کلاه هایی با شعار دوباره آمریکا را عظیم کنیم ترامپ بر سر داشتند و روی لباس ها و بنرهایشان شعارهای نژادپرستانه سفیدپوستان نوشته شده بود و با گذر از موانع پلیس وارد ساختمان کنگره شدند، با واکنش ماموران امنیتی نسبت به تظاهرات اعتراض آمیز به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان، قابل مقایسه نیست.

ماموران پلیس واشنگتن، پارک و بیش از پنج هزار نیروی گارد ملی و سازمان های امنیتی فدرال آمریکا در حالی که بالگرد ارتش بالای سرشان پرواز می کرد، در ژوئن سال گذشته، آماده رویارویی با تظاهرنمایندگان ضد نژادپرستی شده بودند و با اینکه این تظاهرنمایندگان که بیشتر سیاهپوست بودند با ساختمان کنگره و کاخ سفید فاصله داشتند، اما با گاز اشک آور، باتوم و ماموران سوار بر اسب روبه رو شدند.

هنگامی که ترامپ می خواست برای دریافت عکس در برابر کلیسایی از میان میدان لافایت بگذرد، تظاهرنمایندگان آرامش طلب و صلح جو با زور از این میدان و خیابان های اطراف بیرون رانده شدند.

اما حضور پلیس در اطراف کاپیتول در هنگامی که اعضای کنگره آماده تائید نتایج انتخابات ریاست جمهوری می شدند، آشکارا متفاوت بود. پیش از این یورش فقط به 340 مامور آماده باش داده شده بود که در آن هنگام تنها 115 تن حضور داشتند و بیشتر آنها به هدایت خودروها می پرداختند. ماموران پلیس محافظ کاپیتول با مجموع 2 هزار نفر نیرو عمدتا نخستین واکنش را به این شورش نشان دادند که اولویت اصلی آنها هم تخلیه ساختمان ها پیش از رویارویی با اوباش بود.

یک درگیری مسلحانه میان ماموران پلیس و تظاهرنمایندگان در آستانه ساختمان مجلس رخ داد و یک زن نیز در مکان دیگری در پی تیراندازی پلیس جان خود را از دست داد. سه تن دیگر به دلایل ناشناخته پزشکی جان خود را از دست دادند و هفت مامور پلیس نیز زخمی شد. ماموران تقویتی گارد ملی، بیش از یک ساعت بعد وارد صحنه شدند و به برقراری امنیت در ساختمان و بیرون راندن شورشیان که تا آن هنگام بیرون نرفته بودند، یاری کردند.

تصویر کلی این رخداد با چگونگی برخورد ماموران پلیس و امنیتی با تظاهرنمایندگان ضد نژادپرستی، تضاد شدیدی دارد. در حالی که به معترضان صلح جو مانند کیپرنیک به علت احترام نگذاشتن به سرود ملی ایالات متحده، توهین می گردد، اما به طرفداران ترامپ اجازه داده می گردد بارها چنین اعمالی را تکرار نمایند.

در واقع چنین یورشی، بی سابقه نبوده و از قبل طراحی شده بوده است. شخص ترامپ پیش از این شورش در صفحه توئیترش از برگزاری تظاهرات خشن در روز 6 ژانویه (17 دی ماه) خبر داده و چند ساعت پیش از آن به طرفدارانش گفته بود که ما برای ورود به کاپیتول می رویم.

باید در باره مجهز و آماده نبودن ماموران پلیس ایالات متحده برای رویارویی و سرکوب این شورش، آنالیز و بحث بیشتری بگردد، اما اکنون چنین بنظر می رسد که تهدیدهای خشونت بار نژادپرستان سفید پوست کمتر از تظاهرات مسالمت آمیز سیاهپوستان، جدی گرفته می گردد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1698

به "تفاوت واکنش پلیس آمریکا به شورش کنگره و مخالفان تبعیض نژادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت واکنش پلیس آمریکا به شورش کنگره و مخالفان تبعیض نژادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید