توصیه های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی برای روزهای بارانی پیش رو

به گزارش کالارنا، خبرنگاران/آذربایجان شرقی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه ای، توصیه های هواشناسی کشاورزی استان برای روزهای بارانی پیش رو را ارائه داد.

توصیه های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی برای روزهای بارانی پیش رو

در این اطلاعیه، با تاکید بر انجام تمهیدات لازم جهت جلوگیری از سرمازدگی باغات استان، گفته شده که احتمال خسارت به گلخانه ها و مراکز تولید و پرورش قارچ خوراکی و تاسیسات این مراکز در اثر وزش باد شدید وجود دارد.

بر این اساس، تنظیم دمای گلخانه ها، مراکز کشت قارچ، مرغداری ها و گاوداری ها و حفاظت از کندوهای زنبور عسل از جمله تمهیدات لازم برای روزهای آینده است که بایستی انجام بگیرد.

بنا بر توصیه های کشاورزی استان، اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور ماشین آلات، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سمپاش ها نیز بایستی جزو اولویت ها برای جلوگیری از خسارت قرار بگیرد. هم چنین کشاورزان می توانند پیش بینی و ذخیره سازی لازم برای سوخت دوم تاسیسات و گلخانه ها را در نظر بگیرند.

در این اطلاعیه با تاکید بر تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی های سرد آبی، آمده که در هفته جاری، با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، از تاسیسات و سیستم آبیاری تحت فشار محافظت و مراقبت انجام بگیرد و هم چنین دلیلی برای قطع عملیات خاک ورزی برای تهیه بستر کشت محصولات بهاره وجود ندارد و کشاورزان می توانند فعالیت خود در این راستا را ادامه دهند.

بر این اساس، انجام عملیات هرس در باغات میوه دانه دار و هسته دار نیز می تواند ادامه یابد و حتی امکان انجام عملیات هرس باغات انگور به محض مساعد شدن شرایط جوی وجود دارد.

بعد از مساعد شدن شرایط جوی و قطع بارش باران و باد و شدید، آماده سازی اراضی جهت کشت جو و گندم بهاره بایستی نجام بگیرد و با توجه به تغییر دما در روزهای آینده تنظیم دمای سردخانه ها و انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی از جمله اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت است.

در ادامه این اطلاعیه هم چنین با اشاره به سرمازدگی درختان میوه در مرحله گلدهی که می تواند اثر مخاطره این پدیده جوی باشد، به کشاورزان و باغداران توصیه شده تا از کود دامی در پای درختان استفاده کنند و به افزایش میزان رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط ادامه دهند. در این راستا ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، انجام مالچ پاشی در سطح باغات و روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد) از جمله اقدامات مهم در این روزها است.

سازمان جهاد کشاورزی استان در این اطلاعیه به عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می رسد و کنترل سرما قبل از تورم جوانه ها تاکید کرد.

بر این اساس، کشاورزان می توانند از خسارت های احتمالی ناشی از سرمای دیررس بهاره از طریق مبارزه با باکتری های مولد هسته یخ با استفاده از باکتری کش ها و استفاده از روغن ولک برای جلوگیری از باز شدن شکوفه ها جلوگیری کنند و هم چنین پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها را به زمانی دیگر موکول کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1834

به "توصیه های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی برای روزهای بارانی پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی برای روزهای بارانی پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید