رویای آبی در کنار پل و کانال های آبی ونیز

به گزارش کالارنا، ونیز

آیا تا کنون درباره جزیره ای زیبا و دیدنی که در شمال ایتالیا واقع گشته چیزی شنیده اید؟ همان جزیره ای که در خلیجی از تالاب ونتزیا در نزدیکی دریای آدریاتیک قراردارد. آیا در خصوص حقایق جالب و هیجان انگیز این شهر چیزی می دانید؟

رویای آبی در کنار پل و کانال های آبی ونیز

بله، این جزیره زیبا و دیدنی ونیز است. ونیزبه دلایل مختلفی در لیست مهم ترین شهرهای گردشگر پذیر نهاده شده است. از جمله این دلایل پل و کانال های آبی ونیزاست. در این سفری آبی با ما همراه باشید تا به حقایق جالبی در مورد پل و کانال های آبی ونیزدست یابید.

می توان گفت ونیز یکی از مکان های منحصر به فرد روی کره زمین می باشد.با هر بار سفر کردن به این شهر رویایی و بازدید از پل و کانال های آبی ونیزاین منحصر به فردی را بیشتر درک خواهید کرد.

به جرات می توان گفت هیچ سازه ای در دنیا مشابه پل و کانال های آبی ونیز وجود ندارد. از طرف دیگر شهر ونیز یکی از مکان های دارای جاذبه های شگفت انگیز جغرافیایی و تاریخی محسوب می شود. بی شک گردشگران سراسر دنیا، به این شهر زیبا سری خواهند زد تاهر آنچه تا کنون درباره پل و کانال های آبی ونیزشنیده اند را به چشم خود ببینند.

میتوان گفت تنها یکی از دلایل توریستی بودن ونیز ساختار جالب این شهر است. اما دلایل مهم تری همچون بناهای تاریخی، برگزاری جشنواره های گوناگون از جمله جشنواره های فیلم، این شهر را به یکی از قطب های مهم گردشگری تبدیل نموده است. از میان این عوامل، در این مطلب به پل و کانال های آبی ونیز پرداخته خواهد شد.

برای دستیابی به شناخت بیشتر از این شهر رویایی و زیبا قبل از بیان مطالب مربوط به پل و کانال های آبی ونیزبه آنالیز دیگر عوامل و ویژگی های این شهر خواهیم پرداخت.

ونیز شهری روی آب

حقایقی در رابطه با پل و کانال های آبی ونیز

1- ونیز از حدود 117 جزیره کوچک تشکیل شده

2- آب های بیشتر نقاط شهر، کم عمق هستند.

3- تنها وسیله نقلیه این شهری که بر روی آب واقع شده است، قایق است.

4- این قایق ها گوندولا نام دارد که در ونیز حدود 750 عدد از این نوع قایق وجود دارد.

5- یکی از مشخصه های شاخص ونیز، پل های زیبای آن است. که تعداد آن ها به 417 پل می رسد.

6- تا قرن شانزدهم پل های ونیز بدون پله بودند و افراد برای گذشتن از پل ها مجبور بودند تا از سطح شیب دار و اسب استفاده نمایند.

بازدید از پل و کانال های آبی ونیز

در رابطه با پل و کانال های آبی ونیزمی توان گفت،در شهری مانند ونیزکه بر 117 جزیره واقع شده است، بدون شک مهمترین سازه های معماری پل و کانال ها هستند. در شهر قدیمی ونیز بیش از 400 پل ساخته شده است که به عنوان نقاط عطف و اتصال در شبکه کانال های آبی عمل می نمایند.

عمدتا این پل ها کوچک، نسبتاً کدر و نامشخص می باشند. اما با این وجود در زیبایی و قدمت آن ها هیچ حرفی نیست. ساختار پل های موجود در ونیز اغلب آجری یا سنگی بوده و برای عبور راحت گوندولا از زیرشان به شکل منحنی طراحی شده اند.

گوندولا سواری در آب های ونیز

کانال بزرگ یکی از کانال های شناخته شده شهرونیزبوده و به عبارتی خیابان اصلی این شهر زیبا نیز محسوب می شود.

کانال بزرگ ونیز

کانال بزرگ ونیز را می توان یکی از اصلی ترین جهتهای ترافیک آبی درسطح شهر و همچنین یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی برای گردشگران دانست. کانال بزرگ دارای 3.8 کیلومتر طول، 30 الی 90 متر عرض و به طور متوسط 5 متر عمق می باشد.

حمل و نقل عمومی از طریق پل و کانال های آبی ونیز

حمل و نقل عمومی در شهرونیز از طریق اتوبوس های آبی (Vaporetti) و تاکسی های خصوصی آبی انجام می شود. بسیاری از گردشگران، از طریق گوندولاها در کانال بزرگ دور می زنند. یک طرف این کانال بزرگ به تالابی در نزدیکی ایستگاه راه آهن Santa Lucia و طرف دیگر به آبگیر St. Mark ختم می شود.کانال بزرگ،بین این دو نقطه از شهر رویایی ونیز ، مانند یک S وارونه از میان مناطق داخلی گذر می نماید.

درباره پل های ونیز

از میان پل و کانال های آبی ونیز تنها قدمت یکی از پل ها به پیش از قرن نوزدهم میلادی بازمی شود.

پل ریالتو ونیز

پل ریالتو (Rialto Bridge) درطول سال های 1588 و 1591 ساخته شد و عنوان مشهورترین و نامدارترین پل ونیز را نیز نصیب خود نموده است. طراحی زیبا و پرنقش و نگار پل، آن را به یکی از شاخص ترین و چشم نوازترین جاذبه های ونیز تبدیل نموده است.

پل آه و حسرت در ونیز

همچنین از بین تمام پل هایی که بر کانال های کوچکتر نهاده شده اند، می توان به پل حسرت اشاره نمود که جایگاهی تقریباً افسانه ای دارد. این پل که در سال 1614 ساخته شده است، در زمان های دور دادگاه های قضایی را که در طرف دیگر پل واقع بودند به زندان ها وصل می کرد. گفتنی است که نام اصلی این پل Ponte dei Sospiri می باشد اما نام انگلیسی آن توسط لرد (Lord Byron) که در تصور خود حسرت کشیدن زندانیان در حال حرکت به دادگاه را می دید انتخاب شده است.

بالا آمدن غیر معمول آب های پل و کانال های آبی ونیز

بالا آمدن آب دریا به شکل مد پدیده ای عادی محسوب می شود. اما گاهی در پل و کانال های آبی ونیزخصوصا در فصول بهار و پاییز سطح آب به اندازه ای بالا می آید که رفت و آمد در سطح شهر مختل شده و کوچه پس کوچه های شهر پر از آب می شود.این اتفاق درست مانند سیل عمل می نماید. مد به شکل عادی و معمول خود هنگامیکه با طوفان و امواج همراه شود، موجب بالا آمدن آب بیش ازحد آب می شود. البته جالب است بدانیدکه این مسئله در ونیز یک مسئله عادی بوده و مردم شهر به آن عادت نموده اند.

نمایی از بالا آمدن آب در ونیز

از سال 2003 به بعد پروژه عظیم سد دریایی متحرک که در نوع خودش سازه ای بی نظیر محسوب می شود، در دست اجرا نهاده شد تا از طریق آن با پدیده بالا آمدن آب مشاخصه شود.

دیگر جاذبه های شهر توریستی ونیز

سفر به شهر ونیز می تواند بسیار شبیه به رویای های کودکی ما باشد. درست همان جا که سوار بر قایق خیال خود می شدیم و در جهت امواج پارو زنان حرکت می کردیم. اکنون وجود این شهر و همینطور پل وکانال های آبی ونیزتوانسته رویاهای کودکی ما را تحقق بخشد. کافی است یکبار به این شهر هیجان انگیز سفر نموده و با مشاهده پل و کانال های آبی ونیزاز نزدیک رویاهای خود را لمس کنیم.

البته همانطور که پیش تر هم اشاره شد این جاذبه های دیدنی تنها به پل و کانال های آبی ونیز خلاصه نمی شود. علاوه بر پل و کانال های آبی ونیزمناطق دیدنی دیگری نیز در این شهر وجود دارند که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت:

میدان سن مارکو

کلیسای سن مارکو

کاخ دوکاله

کلیسای سانتا ماریا دی میراکولی

کلیسای سانتا ماریا دلا سلوته

پل ریالتو

کاخ سانتا سوفیا

موزه کارتسو نیکو

منبع: دلتابان
انتشار: 28 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 565

به "رویای آبی در کنار پل و کانال های آبی ونیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای آبی در کنار پل و کانال های آبی ونیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید