طراحی فضاهای بازی بچه ها ؛ 11 مورد از مهم ترین قواعد و اصول ساخت

به گزارش کالارنا، سومین هفته بین المللی ساخت و بهبود مکان های عمومی تحت عنوان پروژه هایی برای فضاهای همگانی در یکم تا چهارم اکتبر سال 2019 در شهر چاتانوگای ایالت تنسی کشور آمریکا برگزار گردید. سومین هفته از این رویداد بین المللی با الهام دریافت از هفته های اول و دوم آن در تاریخ های 2017 و 2016 در شهر های آمستردام و ونکوور برگزار گردید. در این گردهمایی جهانی فعالان در حوزه مکان سازی یا همان ساخت و بهبود مکان های همگانی (Placemaking) از جمله طراحی فضاهای بازی بچه ها گرد هم آمدند و نظرات و استراتژی های خود را به منظور به جلو راندن مفهوم مکان سازی در یک شهر و در سطح بین المللی با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

طراحی فضاهای بازی بچه ها ؛ 11 مورد از مهم ترین قواعد و اصول ساخت

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مهمترن اصول طراحی فضاهای بازی بچه ها

در ادامه به 11 مورد از مهم ترین قواعد و اصول ساخت و بهبود فضاهای بازی همگانی مطرح شده در این گردهمایی اشاره شده است.

شناخت جامعه هدف مهم ترین اصل است

نقطه آغاز مهم در فرآیند توسعه مفهوم برای هر گونه فضای همگانی از جمله فضای بازی بچه ها و نوجوانان در واقع شناسایی استعداد ها و دارایی های جامعه مد نظر است. مردم می توانند در بر گیرنده یک چشم انداز تاریخی باشند، درک و بینش ارزشمندی در مورد کارکرد فضاهای همگانی داشته باشند، درکی که ممکن است برای جامعه معنی داری فضا را در پی داشته باشد.

نمونه شاخص تداعی نماینده این اصل، فضای همگانی چند منظوره تاپیس راگ (Tapis Rouge) در کشور هایتی است. این مکان یک فضای چند منظوره است که تعاملات اجتماعی بچه ها و نوجوانان منطقه را بر می انگیزد. هدف از آن ایجاد محیطی ایمن و عاری از جرم و جنایت است.

مکان بازی بچه ها را خلق کنید نه طراحی

برای تبدیل کردن یک مکان که بدون استفاده است به یک فضا و مکان حیاتی و مهم، باید المان های فیزیکی را در رابطه با مکان به کار گرفت تا بتوان زمینه راحتی و آسایش افراد را فراهم کرد. هدف از این اصل خلق مکانی است که حس اجتماعی بودن و آسایش افراد را تقویت و شرایط را برای استفاده حدبیشتری از فضا فراهم کند.

نمونه شاخص از این اصل را می توان در پارک سوپرکیلن مشاهده کرد. سوپرکیلن نسخه ای معاصر از یک فضای سبز و پارک است که در کشور دانمارک سرشار از قومیت های مختلف قرار گرفته است. المان های فیزیکی به کار گرفته در این پارک بسیار متنوع هستند که بسیاری از آن ها با الهام دریافت از فرهنگ قومیت های مختلف در حال زندگی در کشور دانمارک طراحی و ساخته شده اند. از تجهیزات ورزشی گرفته تا درختان خرما همگی این اصل را دنبال می نمایند.

همکاری در طراحی فضاهای بازی ارزشمند است

داشتن یک شریک که می تواند مؤسسات محلی، موزه ها، مدارس یا دیگر نهادها باشند، نقش مهمی را شکل گیری مکان و فضای همگانی از جمله فضای بازی ایفا خواهند کرد. این مؤسسات و نهاد ها نقش کلیدی را در موفقیت آینده و همچنین شکل گیری تصور فضای همگانی در ذهن مردم ایفا خواهند کرد. این ها در حمایت از پروژه و به حرکت درآوردن آن فوق العاده ارزشمند هستند.

مجتمع تفریحی شهری کاراکاس پروژه ای است که نمونه ای شاخص از این اصل و قاعده محسوب می گردد. در اجرای این پروژه مؤسسات و نهاد های مهمی همچون شهرداری شهر کاراکاس و نهاد های مختلف اجتماعی همکاری داشته اند.

دو چشم برای دیدن کفایت می نماید

با مشاهده و نظاره کردن این که مردم چگونه از فضاهای عمومی استفاده می نمایند یا چرا از آن ها استفاده نمی نمایند، معین خواهد شد چه نوعی از فعالیت ها نادیده گرفته شده است و در مورد آن باید چه کرد. علاوه بر این، هنگامی که فضاهایی برای بازی و فعالیت بچه ها و نوجوانان ساخته می گردد، مشاهده مستمر آن ها این درک را به شما خواهد داد که چگونه این فضاها و مکان ها را مدیریت کرد تا بتوان آن ها را با گذر زمان به تکامل رساند.

بینش و بصیرت به خرج دهید

بینش و بصیرتی که در پشت هر پروژه یا مکان بازی همگانی قرار داد باید از جامعه مورد نظر پشتیبانی کند. به منظور القای حس غرور به افرادی که در محیط پیرامون یک پروژه زندگی می نمایند این اصل لازم است. با در نظر دریافت این اصل و قاعده در ذهن به سراغ انتخاب نوع فعالیت هایی بروید که باید در فضاهای بازی بچه ها به کار گرفته شوند.

پارک حسین بن تلال در گروژنی روسیه نمونه ای شاخص از طراحی با استفاده از بینش و بصیرت است. در این پارک سعی شده است که آثار و نشانه های تخریب و فرسودگی فضاهای عمومی پاک گردد و نوعی جدید از فضای سبز از جمله فضاهای بازی شکل گیرد که می تواند مردم را از طیف های سنی مختلف به خود جذب کند و فرهنگ مردم را به زیرساخت های مدرن ارتباط دهد.

پایداری از اصول مهم در طراحی فضاهای بازی

پیچیدگی زیاد در ذات بسیاری از مکانی های همگانی از جمله فضاهای بازی بچه ها و نوجوانان است. این پیچیدگی شاید بسیاری از طیف های سنی ناخوشایند باشد. برای طراحی فضاهای بازی و فعالیت بچه ها و نوجوانان لزومی به افزودن به این پیچیدگی نیست. گاهی می توان در کمال سادگی و در کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: معماری پایدار چیست؟ از تاریخچه تا نمونه های شاخص در ایران و دنیا

پارک حباب در چین نمونه ای بسیار شاخص از این موضوع است که در کمال سادگی یک فضای بی مصرف به یک فضای سبز و پارک پایدار تبدیل شده است. همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، ساخت این سازه با استفاده از مواد قابل بازیافت انجام شده است.

فرآیند مثلث بندی می تواند مفید باشد

بر اساس یافته های هالی وایت، مثلت بندی در واقع فرایندی است که با به کارگیری آن در فضاهای همگانی به ویژه در مکان های بازی و فعالیت بچه ها می توان با استفاده از بعضی از محرک های خارجی ارتباطی را میان مردم و دیگران شکل داد. در فضاهای شهری از جمله مکان های بازی بچه ها نحوه انتخاب و آرایش المان های مختلف در رابطه با یکدیگر می توانند فرایند مثلث بندی را به حرکت درآورند.

فعل خواستن یک اصل مهم در طراحی فضاهای بازی

هنگام طراحی و اجرای مکان های همگانی مانند فضای بازی بچه ها همواره موانع و مسائلی وجود خواهند داشت که در بیشتر موارد پرهیز از آن ها اجتناب ناپذیر است زیرا مکان سازی حرفه یا فعالیتی معمولی نیست و بسیاری نسبت به آن غریبه هستند. با توکل به فرایند های پیچیده تر و دست یابی به بهبود هایی اجتماعی در مقیاس کوچک تر شاید بتوان اهمیت مکان ها و فضاها را نشان داد و به شما در غلبه بر مسائل یاری نمایند.

شکل و کارکرد با یکدیگر در ارتباط هستند

استفاده از ورودی های جامعه و همکاری های بالقوه، درک چگونگی کارکرد دیگر فضاهای بازی و غلبه بر مسائل پیش آمده، همه و همه مفهوم فضا و مکان مورد نظر را شکل خواهند داد. اگرچه طراحی بسیار مهم است اما دیگر المان های فضا به شما نشان خواهند داد که برای دست یابی به هدف آینده از فضا و مکان مد نظر به چه صورت و شکلی از مکان احتیاج دارید.

پارک نوار قرمز که فضایی برای بازی و فعالیت بچه ها و نوجوانان است در کوشش برای یکپارچه سازی نورپردازی، تفریح و جهت گیری محیطی بر آمده است. در نقطه مقابل عوارض طبیعی و پوشش گیاهی وجود دارد که چالش هایی را بر سر راه پروژه در مورد حفظ زیستگاه های طبیعی در راستای رودخانه قرار داده است اما در عین حال فرصت های بالقوه ای را به منظور آموزش های زیست محیطی ایجاد کرد. این پروژه نشان داد که چگونه یک طراحی حداقلی می تواند راه حلی برای دست یابی به یک بهبود خارق العاده در چشم انداز باشد.

طراحی فضاهای بازی بچه ها تمامی نخواهد داشت

تمامی فضاها و مکان های همگانی از جمله فضاهای بازی بچه ها با گذشت زمان خراب خواهند شد و احتیاج به تغییر و اصلاح پیدا خواهند کرد. نسبت به ایجاد تغییر و اصلاح با ذهنی باز عمل کنید. انعطاف پذیری مدیریتی داشته باشید تا به این درک برسید که این تغییر است که بهترین و شاخص ترین فضاهای همگانی را شکل داده است.

ابر سبز سازه ای نوآورانه است که در پشت بام یک ساختمان و به منظور استفاده حدبیشتری از آب باران ساخته شده است. این سازه متشکل از دالان هایی تو در تو است که فضای مناسبی را برای بازی و فعالیت بچه ها شکل داده است. این سازه از گلدان هایی پیش ساخته شکل گرفته است که مدام جا به جا و شکل سازه را تغییر می دهند.

پول همه چیز نیست

هنگامی که زیرساخت های فضاهای همگانی استقرار یافت، المان هایی که به فضای بازی و فعالیت بچه ها شکل خواهند داد از جمله نشیمنگاه، نردبان، وسایل بازی، احتیاجی نیست که گران تمام شوند. علاوه بر این هنگامی که مردم در فرایند ساخت و کاربری فضای بازی دخیل داده شوند، هزینه ها می توانند بسیار کاهش پیدا نمایند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1708

به "طراحی فضاهای بازی بچه ها ؛ 11 مورد از مهم ترین قواعد و اصول ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی فضاهای بازی بچه ها ؛ 11 مورد از مهم ترین قواعد و اصول ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید