غیبت غیرمنتظره آقای رئیس جمهور در نشست بریکس؛ بیماری یا مساله امنیت ملی؟

به گزارش کالارنا، سی ان ان گزارش داد که به رغم حضور شی جین پینگ رئیس جمهور چین در آفریقای جنوبی برای نشست بریکس، وزیر بازرگانی او در نشست سران سخنرانی کرد؛ غیبتی که به اعتقاد کارشناسان غربی، شاید به علت بیماری یا یک موضوع امنیت ملی چین بوده باشد.

غیبت غیرمنتظره آقای رئیس جمهور در نشست بریکس؛ بیماری یا مساله امنیت ملی؟

به گزارش خبرنگاران، در شرایطی که میزبانی ژوهانسبورگ از نشست سران گروه بریکس و بعلاوه گروه دوستان بریکس از روز سه شنبه (دیروز) در حال اجرا شدن است، شبکه سی ان ان از غیبت سوال برانگیز رئیس جمهور چین برای ایراد سخنرانی در نشست سران اطلاع داد.

طبق گزارش ادعایی این رسانه آمریکایی، شی جین پینگ در اقدامی غیر منتظره در یک جلسه مهم نشست بریکس غایب بود و هیچ کسی توضیحی درباره چرایی غیبت او نداده است.

به روایت سی ان ان، شی جین پینگ رئیس جمهور چین وزیر بازرگانی خود را فرستاد تا یک سخنرانی آتشین به نام او ایراد کند؛ سخنرانی که هژمونی آمریکا را محکوم کرد.

رئیس جمهور چین روز دوشنبه برای نشست سالیانه گروه بریکس وارد ژوهانسبورگ شد و قرار بود بعد از ظهر روز سه شنبه (دیروز) در کنار رهبران هند، برزیل و آفریقای جنوبی سخنرانی ایراد کند.

به گفته شبکه سی ان ان، هیچ بیانیه رسمی یا توضیحی از سوی پکن درباره دلیل غیبت رئیس جمهور چین در ایراد سخنرانی برای نشست بریکس ارائه نشده است و وانگ ون تائو وزیر بازرگانی چین متن آماده شده سخنرانی شی جین پینگ را در نشست قرائت کرد.

در متنی که وزیر بازرگانی چین به نمایندگی از رئیس جمهور این کشور ایراد کرد، او خواهان اجتناب از حرکت به سمت یک جنگ سرد تازه در دنیا شد و بدون نام بردن از آمریکا گفت: بعضی که وسواس زیادی برای حفظ هژمونی دارند، برای فلج کردن بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، بسیار کوشش نموده اند.

حضور وزیر بازرگانی چین در نشست سران بریکس

وی اضافه نمود: هر کس (کشوری) به سرعت در حال رشد است، هدف مهار او می گردد. هر که جلو بیفتد، هدف مانع او می گردد اما این اقدامات بی فایده است.

شبکه آمریکایی سی ان ان مدعی است که رئیس جمهور چین تنها رهبر عضو گروه بریکس بوده که در اجلاس سران غیبت داشت و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم که در آفریقای جنوبی حضور نداشت، به وسیله ویدئو کنفرانس در این نشست سخنرانی کرد.

بانی گلاسر مدیر بخش ایندوپاسیفیک بنیاد آلمانی مارشال در این باره به سی ان ان گفت: این بسیار غیرعادی است که یک رهبر چین در کشوری که میزبان یک نشست چندجانبه است حاضر گردد و در مراسم افتتاحیه حاضر نگردد؛ به ویژه چین که عمیقاً روی این نشست و بریکس سرمایه گذاری نموده است.

برایان هارت یکی از همکاران پروژه قدرت چین در اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی هم غیبت شی را بسیار غیرمعمول خواند و گفته که رهبران چین به ندرت در رویدادهای مهمی مانند این از برنامه از قبل مدون خود خارج می شوند.

هارت اضافه نمود: به نظر می رسد چیزی شی را از جلسه دور نموده است. این ممکن است یک حادثه بهداشتی یا شاید یک موضوع فوری باشد که احتیاج به توجه او داشته باشد. بعلاوه ممکن است او به دلایل دیگری شامل واکنش به جزئیات برگزاری نشست، از این رویداد صرف نظر نموده باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1402 بروزرسانی: 1 شهریور 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2549

به "غیبت غیرمنتظره آقای رئیس جمهور در نشست بریکس؛ بیماری یا مساله امنیت ملی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبت غیرمنتظره آقای رئیس جمهور در نشست بریکس؛ بیماری یا مساله امنیت ملی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید