فروش 1.83 میلیارد اسلحه آمریکایی به تایوان

به گزارش کالارنا، با وجود مخالفت چین، آمریکا 1.83 میلیارد دلار اسلحه از جمله دو ناوچه، موشک های ضد تانک، خودروهای تهاجمی آبی خاکی و دیگر تجهیزات نظامی به تایوان می فروشد.

فروش 1.83 میلیارد اسلحه آمریکایی به تایوان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، علی رغم مخالفت چین، آمریکا 1.83 میلیارد دلار اسلحه از جمله دو ناوچه، موشک های ضد تانک، خودروهای تهاجمی آبی خاکی و دیگر تجهیزات نظامی به تایوان می فروشد.

دولت آمریکا، روز چهارشنبه این موضوع را به اطلاع کنگره رساند تا مجوز کنگره این کشور را نیز هر چه زودتر دریافت کند.

این اولین فروش عمده سلاح آمریکا به تایوان در بیش از چهار سال اخیر محسوب می گردد که مخالفت و اعتراض شدید چین را در پی داشته است.

چین با صدور بیانیه ای به تایوان بابت خرید تسلیحاتی از آمریکا هشدار داد و گفت پکن با هرگونه خرید تسلیحاتی تایپه به هر بهانه ای و از هر کشوری مخالف است.

پکن همچنین با اعتراض به گسترش همکاری های نظامی آمریکا و تایوان، از واشنگتن خواست فروش تسلیحاتی را در این منطقه متوقف کند.

هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین، این تصمیم آمریکا را خطرناک توصیف کرد و گفت کاخ سفید با در پیش دریافت چنین روندی، شرایط منطقه را به سمت بی ثباتی سوق می دهد.

حمایت آمریکا از تایوان همیشه از چالش های جدی در روابط پکن و واشنگتن، دو قدرت رقیب در دنیا محسوب می گردد.

تایوان در پی جنگ داخلی سال 1949 از چین جدا شد، اما پکن این جزیره را بخشی از خاک خود می داند و به دنبال اجرای الگوی یک کشور و دو نظام همچون هنگ کنگ و جزیره ماکائو است.

شکست سیاست آسیا محوری اوباما

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از سال 2011 راهبرد استراتژیک خود را بر آسیا متمرکز نموده است. کاخ سفید اینگونه استدلال می نماید که هیچ منطقه ای به اندازه آسیا در تامین منافع بلند مدت آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار نیست.

با این حال، ارزیابی اخیر بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی حاکی است سیاست آسیا محوریِ دولت اوباما پیروز نبوده و قدرت و نفوذ آمریکا در این منطقه رو به کاهش است.

ناظران معتقدند کوشش های آمریکا برای افزایش حضور خود در منطقه آسیا و اقیانوس آرام با هدف مقابله با چین انجام می گردد.

چین هم آمریکا را به دخالت در مسائل منطقه ای و ایجاد تنش در دریای چین جنوبی متهم نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1092

به "فروش 1.83 میلیارد اسلحه آمریکایی به تایوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش 1.83 میلیارد اسلحه آمریکایی به تایوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید