قبل از دیدار با پزشک این 12 کار را حتما انجام دهید

به گزارش کالارنا، شما باید قبل از آزمایش خون از مصرف غذا های پرچرب و سرخ شده صرف نظر کنید. وعده های غذایی پرچرب و حجیم می توانند نتایج آزمایش را تغییر دهند. به همین علت، حتی گاهی اوقات ضروری است که قبل از آزمایش برای چند ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

قبل از دیدار با پزشک این 12 کار را حتما انجام دهید

اگر می خواهید به پزشک مراجعه کنید یا آزمایش بدهید، باید مانند شب قبل از یک مسابقه مهم خودتان را آماده کنید. چه بخواهید درمان خود را با یک پزشک تازه آغاز کنید و چه بخواهید به پزشکی که سال ها است او را می شناسید مراجعه کنید، برنامه ریزی به شما یاری می نماید که از قرار دیدار خود نهایت استفاده را ببرید.

شرایط بدن شما باید به گونه ای باشد که پزشک بتواند تصویر درستی از عملکرد اندام ها و بافت هایتان دریافت کند.

1. قبل از میزان گیری فشار خون قهوه ننوشید

احتمالاً هر بار که به پزشک مراجعه می کنید فشار خون تان میزان گیری می گردد، بنابراین قبل از قرار دیدار خود از مصرف قهوه اجتناب کنید. استفاده از قهوه یا سایر غذا ها و نشویدنی های کافئین دار می تواند ظرف یک ساعت فشار خون را بالا ببرد. این موضوع در خصوص تنباکو و دارو های ضداحتقان بدون نسخه هم صدق می نماید.

2. قبل از خونگیری غذای پرچرب نخورید

شما باید قبل از آزمایش خون از مصرف غذا های پرچرب و سرخ شده صرف نظر کنید. وعده های غذایی پرچرب و حجیم می توانند نتایج آزمایش را تغییر دهند. به همین علت، حتی گاهی اوقات ضروری است که قبل از آزمایش برای چند ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

اگر آزمایش خون شما شامل میزان گیری کلسترول یا سایر چربی ها است، بهتر است از 10ساعت قبل از انجام آزمایش غذا نخورید. هم تری گلیسیرید که یک نوع چربی است و هم قند خون هر دو بعد از خوردن غذا برای مدتی افزایش پیدا می نمایند. به همین علت، احتمالاً به شما گفته می گردد که قبل از آزمایش ناشتا باشید و چیزی جزء آب ننوشید.

3. قبل از معاینه آب زیادی بنوشید

به طور کلی، ایده خوبی است که قبل از مراجعه به پزشک برای معاینه، آب بنوشید. هیدراته بودن بدن در زمان معاینه می تواند نبض و فشار خون شما را در برترین حالت خود قرار دهد. هنگامی که آزمایش خون یا آزمایش ادرار می دهید، کم آبی خفیف ممکن است روی نتایج آزمایش تأثیر گذاشته و آن ها را به طور کاذب تغییر دهد.

هر چند پزشک باید بتواند با معاینه بدنی به نقاط ضعف و قوت سبک زندگی معمول شما پی ببرد، با این حال بهتر است قبل از مراجعه به مطب میزان زیادی آب بنوشید.

4. قبل از دیدار با پزشک مثل همواره غذا بخورید

حتی اگر می خواهید سالم به نظر برسید، احتیاج نیست قبل از چکاپ سالانه عادات غذایی خود را تغییر دهید. پزشکان از شما می خواهند که در خصوص سبک زندگی و رژیم غذایی خود صادق باشید تا آن ها بتوانند تاریخچه دقیقی از سلامت شما داشته باشند و برترین توصیه ها را به شما ارائه دهند.

از سوی دیگر، احتمالاً چند روز سالم غذا خوردن تأثیر چندانی روی شرایط سلامتی شما نخواهد داشت. زمان زیادی طول می کشد که یک رژیم غذایی سالم و متعادل بتواند کلسترول و قند خون را تغییر دهد، بنابراین تغییر چند روزه رژیم غذایی یا وعده های غذایی تأثیر زیادی نخواهد داشت. تغییرات در درازمدت اتفاق می افتند، بنابراین تا جایی که می توانید سالم غذا بخورید.

5. در صورت امکان، قبل از ویزیت داروی سرماخوردگی مصرف نکنید

وقتی بیمار هستید، ممکن است پزشک بخواهد علائم شما را بدون تأثیر دارو های بدون نسخه ارزیابی کند. در صورت امکان، قبل از مراجعه به مطب چیزی مصرف نکنید تا پزشک بتواند هر گونه علامت غیرطبیعی را ببیند و شرایط شما را ارزیابی کند.

برخی از دارو ها ممکن است فشار خون را افزایش دهند. به همین علت در صورت مصرف آن ها، پزشک نمی تواند تشخیص دهد که دارو فشار خون شما را بالا برده است یا بیماری.

اگر مجبور شدید قبل از ویزیت دارو مصرف کنید، علائم خود را به دقت برای پزشک توصیف کنید و حتماً به او بگویید که چه چیزی مصرف نموده اید. در صورتی که برای درمان یک بیماری حاد دارو مصرف می کنید، مهم است که با پزشک درباره اثربخشی و عوارض جانبی آن صحبت کنید. با این کار به پزشک یاری می کنید که برای مراحل بعدی درمان تصمیم گیری کنید.

6. قبل از مراجعه به متخصص پوست از انجام مانیکور و پدیکور خودداری کنید

متخصصان پوست به کل بدن شما از جمله ناخن ها نگاه می نمایند، بنابراین بهتر است قبل از معاینه بدون لاک باشند. سرنخ های ظریف موجود در ظاهر ناخن ها می توانند نشان دهنده مسائل مهمی مانند کم خونی، دیابت و حتی بیماری های قلبی باشند. علاوه بر این، بدون لاک بودن ناخن ها تشخیص قارچ را برای پزشک آسان تر می نماید.

بعلاوه توصیه می گردد از لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر سایه چشم استفاده نکنید تا پزشک به راحتی مسائل پوستی صورت را تشخیص دهد. البته استفاده از کرم ضدآفتاب یا لوسیون اشکالی ندارد.

7. قبل از تست استرس کافئین مصرف نکنید

پزشک با استفاده از تست استرس (راه رفتن روی تردمیل یا پدال زدن روی دوچرخه ثابت) واکنش قلب را آنالیز نموده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل می نماید. اگر به علت مسائل اسکلتی-عضلانی شدید قادر به استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت نباشید، پزشک از یک داروی تزریقی برای افزایش تعداد ضربان قلب شما استفاده می کنید.

قبل از این نوع تست ها که به آن ها تست استرس شیمیایی می گویند، نباید کافئین مصرف کنید. چراکه کافئین با داروی آدنوزین که برای شبیه سازی استرس استفاده می گردد، مقابله می نماید.

8. قبل از آزمایش ادرار زیاد تشنه نمانید

اگر احتیاج به آزمایش ادرار دارید، قبل از مراجعه به آزمایشگاه بدن تان را هیدراته کنید. کم آبی بدن می تواند به طور قابل توجهی روی آزمایش ادرار تأثیر بگذارد و تجزیه و تحلیل آن را با مشکل روبه رو کند. علاوه بر این، از ورزش هایی که در برنامه عادی روزانه شما جایی ندارند خودداری کنید.

اگر به طور منظم ورزش می کنید، احتمالاً با واکنش بدن تان آشنا هستید و می دانید که چگونه از آن مراقبت کنید. اما اگر به ورزش کردن عادت نداشته باشید، به احتمال زیاد دچار کم آبی می شوید.

9. اگر پریود هستید، قرار دیدار با متخصص زنان را لغو نکنید

حتی در دوران قاعدگی هم می توان آزمایش های مربوطه را انجام داد. برای مثال، آزمایش پاپ اسمیر مایع می تواند حتی زمانی که پریود هستید، انجام گردد. بنابراین، احتیاج نیست که قرار دیدار خود با پزشک را به زمان دیگری موکول کنید.

برخی از زنان خجالت می کشند که وقتی پریود هستند به پزشک مراجعه نمایند، اما باید بدانید که از نظر پزشکی مانعی برای این کار وجود ندارد. تنها استثناء زمانی است که می خواهید به علت وجود ضایعه، زخم یا ترشحات بدبو نزد پزشک بروید. در این صورت ممکن است قاعدگی معاینه را سخت نموده و روی تشخیص بیماری تأثیر بگذارد.

10. قبل از ماموگرافی از دئودورانت استفاده نکنید

متخصصان به زنان توصیه می نمایند که از دئودورانت، ضد تعریق ها و پودر ها در روز ماموگرافی استفاده ننمایند. علت این توصیه این است که بسیاری از دئودورانت ها و پودر ها حاوی آلومینیوم هستند که در ماموگرافی شبیه رسوبات کلسیم به نظر می رسند و ممکن است به نتیجه مثبت کاذب منجر شوند.

اگرچه این رسوبات معمولاً بی ضرر هستند، اما می توانند نشانه این باشند که یک زن در معرض خطر سرطان سینه قرار گرفته است. قبل از ماموگرافی فقط دوش بگیرید. این کار بهتر از این است که بعداً به علت استفاده از محصولات خوشبونماینده خبر نادرستی دریافت کنید.

11. قبل از کولونوسکوپی از مصرف غذا های قرمز رنگ بپرهیزید

غذا های قرمز یا بنفش رنگ می توانند به روده بزرگ شما رنگ داده و پزشک را به اشتباه بیندازند. به گفته پزشکان، این رنگ ها دیواره روده بزرگ را می پوشانند و روی نتیجه تست تأثیر می گذارند.

جالب اینجا است که مکمل آهن هم می تواند همین اثر را داشته باشد و حتی به عواقب نه چندان خوشایند دیگری منجر گردد. آهن می تواند دیواره های روده بزرگ را لکه دار کند و نتیجه تست را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، آهن در بسیاری از افراد باعث یبوست می گردد و ممکن است پاکسازی کامل روده بزرگ را قبل از کولونوسکوپی سخت کند.

یک هفته قبل از کولونوسکوپی باید مصرف آهن را قطع کنید. بعلاوه سه روز قبل از انجام این تست از خوردن غذا های پرفیبر مثل میوه، سبزی و حبوبات که باعث افزایش حجم مدفوع می شوند، بپرهیزید.

12. سؤالات خود را از قبل یادداشت کنید

مهم نیست که با چه هدفی به پزشک مراجعه می کنید، در هر صورت ممکن است کمی عصبی و نگران باشید. به هر حال، در طول معاینه ممکن است احساس ناراحتی کنید یا خجالت بکشید که این امر باعث می گردد سؤالات خود را فراموش کنید.

بهتر است قبل از رفتن نزد پزشک، چیز هایی را که می خواهید درباره آن ها صحبت کنید بنویسید. به این ترتیب، احتمال کمتری وجود دارد که آن ها را فراموش کنید. یادداشت کردن سؤالات به شما اجازه می دهد که از دیدار با پزشک بیشترین بهره را ببرید.

کلام پایانی

رویکرد یکسانی برای دیدار با پزشک یا انجام تست های تشخیصی وجود ندارد. قبل از انجام برخی از تست ها باید ناشتا باشید، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است اجتناب از مصرف چند غذای محدود کافی باشد.

گاهی اوقات می توانید بدون آمادگی خاصی به پزشک مراجعه کنید، اما در برخی از موارد هم محتمل است مجبور شوید بخشی از برنامه روزانه خود را نادیده گرفته و کنار بگذارید. اگرچه کسب این آمادگی ها می تواند ناخوشایند باشد، اما شانس شما را برای تشخیص دقیق تر بیماری افزایش می دهد.

منبع: برخط نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2427

به "قبل از دیدار با پزشک این 12 کار را حتما انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از دیدار با پزشک این 12 کار را حتما انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید