لزوم پالایش قوانین بعد از 113 سال ، نمایندگان قبل از ورود به مجلس دوره ببینند

به گزارش کالارنا، یک نماینده ادوار مجلس گفت: حدود 113 سال است که در ایران قانون گذاری انجام می گردد اما قوانین پالایش نشده اند، احتیاج است تا نمایندگان قبل از شروع فعالیت نمایندگی دوره هایی را درباره نحوه تدوین و تنقیح قوانین سپری نمایند.

لزوم پالایش قوانین بعد از 113 سال ، نمایندگان قبل از ورود به مجلس دوره ببینند

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، بهمن محمدی اظهار کرد: اصول 62 تا 90 قانون اساسی وظایف و اختیارات مجلس را معین نموده اما وظیفه نمایندگان از نگاه مردم و آیین نامه داخلی مجلس متفاوت است، قانون اساسی وظیفه مجلس را قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون دانسته اما انتظار موکلان نمایندگان در حوزه های انتخابیه بسیار بیشتر از این است.

نماینده مردم چادگان، فریدن، فریدون شهر و بوئین و میاندشت در دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر عملکرد مجلس را بر اساس شاخص تقنین بسنجیم، هر چه از ابتدای انقلاب به پیش آمدیم مجلس در انجام وظیفه اصلی خودش ضعیف تر عمل کرد، مجلس اول و دوم که بیشتر بر اساس منافع ملی شکل می گرفت در این حوزه پیروز تر بود.

  • بی تجربگی در ابتدای انقلاب

وی توضیح داد: البته در دوره اول و دوم قوانین ضعیف بودند که دلیل آن عدم آشنایی نمایندگان با شیوه های قانون گذاری و بی تجربگی بود، اما نمایندگان منافع ملی و مسائل اصلی کشور را مد نظر قرار می دادند، در دوره های بعد انتظارات مردم بر اساس تبلیغات نمایندگان تغییر کرد و نمایندگان از مسائل اصلی غفلت کردند.

محمدی بیان نمود: برای تغییر شرایط فعلی می توان با اصلاح قانون انتخابات شرایط ورود به مجلس را تغییر داد، به عنوان مثال فرد ثبت نام نماینده موظف به ارائه سابقه فعالیت اجرایی در سطح کلان مدیریتی داشته باشد تا موضوعات جزئی را ملاک فعالیت قرار ندهند.

  • جای خالی احزاب در ایران

نماینده مردم چادگان، فریدن، فریدون شهر و بوئین و میاندشت در دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی فعال شدن احزاب را یکی دیگر از راهکار ها عنوان نمود و اضافه نمود: در کشوری که هر دو سال یک انتخابات برگزار می گردد احتیاجمند احزاب ملی برای کادرسازی و تربیت نیرو هستیم تا علاوه بر این نسبت به تبیین مواضع خودشان در جامعه اقدام نمایند.

وی گفت: یکی از خلاءهای بزرگ کشور نبود احزاب فعال شناسنامه دار ملی است، نزدیک انتخابات تشکل هایی قارچ گونه سربرمی آورند و بعد از انتخابات به محاق می فرایند و نقش آفرینی این احزاب معطوف به همان زمان انتخابات است.

  • لزوم پالایش قوانین بعد از 113 سال

محمدی اعلام کرد: بعد از خاتمه دوره نمایندگی در معاونت قوانین مجلس و در بخش تنقیح مشغول به فعالیت شدم و یکی از مسائل کشور را عدم تنقیح قوانین می دانم، حدود 113 سال است که در ایران قانون گذاری انجام می گردد اما قوانین پالایش نشده اند، احتیاج است تا نمایندگان قبل از شروع فعالیت نمایندگی دوره هایی را درباره نحوه تدوین و تنقیح قوانین سپری نمایند.

نماینده مردم چادگان، فریدن، فریدون شهر و بوئین و میاندشت در دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: بسیاری از نمایندگان بدون هیچ ذهنیتی وارد مجلس می شوند و وظیفه اصلی را نمی شناسند، در روز اول با انبوهی از طرح و لایحه روبرو می شوند و حتی نمی دانند که چگونه از نظرات کارشناسان استفاده نمایند.

وی در خاتمه اعلام کرد: بر اساس نظریه اجتماعی مجلس شورا یکی از ارکان مردم سالاری در هر کشوری است، اما اثرگذاری مجلس مشروط بر آن است که متشکل از انسان های دلسوز و آگاهی باشد که منافع ملی را بر هر منفعت منطقه ای و گروهی ترجیح دهند، این افراد اگر اطلاع کافی از نحوه قانون گذاری داشته باشند برای کشور مفید خواهند بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 897

به "لزوم پالایش قوانین بعد از 113 سال ، نمایندگان قبل از ورود به مجلس دوره ببینند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم پالایش قوانین بعد از 113 سال ، نمایندگان قبل از ورود به مجلس دوره ببینند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید