لوح سفالی 4 هزار ساله، قدیمی ترین شکایت خدمات مشتری دنیا

به گزارش کالارنا، این لوح سفالی برای شهر باستانی Ur است، شهری که اکنون بخشی از جنوب عراق می باشد. البته باید یادآور شد که هم اکنون این لوح سفالی در موزه بریتانیا نگهداری می گردد و 11.5 سانتی متر طول و 5 سانتی متر عرض دارد. اما در این اندازه نه چندان کوچک هم، نوشته های مشتری که از خرید خود راضی نیست، کاملا معین و واضح است.

لوح سفالی 4 هزار ساله، قدیمی ترین شکایت خدمات مشتری دنیا

این نامه با خط میخی نوشته شده که در خصوص عیار نامناسب مس تحویل داده شده به مشتری است و در توضیح آن نیز موضوعاتی مربوط به ایرادات آن مس آورده شده است. این لوح که در سال 1953 میلادی توسط موزه خریداری شد، توسط A. Leo Oppenheim در دهه 1960 میلادی ترجمه و در کتاب نامه های وی از بین النهرین منتشر شد. اوپنهایم تا پیش از مرگ در سال 1974 میلادی یک آشورشناس برجسته بود و گفته می شد که خط میخی را بیشتر از هر فرد زنده ای خوانده است.

بر روی این لوح سفالی نوشته شده: تو آن زمان آنچه که به من قول دادی و انجام ندادی و مس هایی که به من دادی، کیفیت خوبی نداشتند. تو نباید با من چنان حقیرانه رفتار می کردی. من پول را کامل به تو دادم، اما تو کوتاهی کردی و جنس مناسب به من ندادی. در ادامه نیز آن مشتری در خصوص میزان خرید و کیفیت کالا صحیت نموده و اینکه در یک تجارت پیروز نباید چنین اتفاقی رخ دهد.

این لوح با زیبایی هر چه تمام تر تا به امروز حفظ شده و نکته جالب توجه اینجاست که آن مشتری که شکایت خود را بر روی آن ثبت نموده، خط خوشی هم داشته و بسیار واضح و صحیح جملات را کنار هم قرار داده و هیچ مسئله ای در نگارش آن وجود نداشته است. به همین دلیل اوپنهایم توانسته به راحتی آن را ترجمه کند و سپس دراختیار علاقه مندان قرار دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1944

به "لوح سفالی 4 هزار ساله، قدیمی ترین شکایت خدمات مشتری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوح سفالی 4 هزار ساله، قدیمی ترین شکایت خدمات مشتری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید