نسل بعدی واکسن های mRNA در دست توسعه هستند

به گزارش کالارنا، سال 2022 شاهد پیشرفت های مهمی در زمینه پزشکی بود، از رویکردی نو برای درمان سرطان پروستات و درمان نوی برای کاهش کلسترول بد یا LDL خون تا نسل بعدی واکسن های بر اساس mRNA و پیوند اعضای حیوانات ویرایش ژنتیکی شده به انسان.

نسل بعدی واکسن های mRNA در دست توسعه هستند

در رشته مطالب بعدی به تدریج به مرور این پیشرفت ها می پردازیم:

1- نسل بعدی واکسن های mRNA

پیشرفت ها در فراوری، خالص کردن و تحویل سلولی RNA اکنون امکان فراوری انواع واکسن های از نوع mRNA برای طیف گسترده ای از کاربردها از سرطان تا عفونت ویروسی زیکا را فراهم آورده است.

این فناوری باصرفه است و روند فراوری آن نسبتا ساده است و می تواند به شیوه ای نوین باعث ایجاد ایمنی در افراد گردد. ظهور پاندمی کووید-19 نشان داد دنیا احتیاج به واکسنی دارد که فراوری سریع آن و کاربرد آن در سراسر دنیا قابل انجام باشد. با توجه به اینکه پژوهش های پیشین اساس این فناوری را ایجاد نموده بود، در دوران پاندمی کووید-19 یک واکسن مؤثر برای این بیماری به سرعت ایجاد شد، به فراوری انبوه رسید، تاییدیه گرفت و در کمتر از یک سال به کار گرفته شد.

این فناوری نو تحول آِفرین بالقوه می تواند بعضی از چالش آفرین ترین بیماری ها به سرعت و به طور مؤثر به کار رود.

فناوری mRNA فقط قابلیت استفاده در واکسن ها را ندارد. مولکول mRNA یا RNA پیامبر می تواند هر پروتئینی را رمزبندی کند، بنابراین همان فناوری پایه را می توان برای واداشتن بدن ایجاد پروتئین هایی به کار گرفت که می توانند پاسخی درمانی ایجاد نمایند. اثربخشی عالی بسیاری از داروهای پروتئین پایه مانند آنتی بادی ها که در بیرون از بدن ساخته می شوند، کاملا ثابت شده است- اما مشکل این است که چنین داروهایی بسیار گران قیمت هستند. با استفاده از فناوری mRNA می توان زمان و هزینه فراوری این داروها را بسیار کاهش داد، چون از این طریق بدن انسان کار فراوری این پروتئین های دارای خواص درمانی را انجام می دهد.

در شهریور ماه سال جاری، اعلام شد که یک واکسن نو مالاریا فراوریشده بر اساس فناوری mRNA در دانشگاه آکسفورد بسیار مؤثر بوده است. یک کارآزمایی شامل 450 کودک در بورکینافاسو نشان داد که سه دوز از این واکسن به علاوه یک دوز یادآور تا 80 درصد در پیشگیری از عفونت اثربخشی دارد. مالاریا که بیش از 40000 نفر را در سال می کشد، به دلیل یک انگل تک سلولی به نام پلاسمودیوم ایجاد می گردد که تا به حال کوشش های گسترده برای ساختن واکسنی بر ضد آن ناکام مانده بود. اما واکسن آکسفورد از جمله چندین واکسن امیدبخش برای مهار بیماری است که یکی از علل اصلی مرگ ومیر بچه ها در دنیا است.

در آبان ماه هم نتایج آزمایش یک واکسن تجربی آنفلوانزا بر اساس فناوری mRNA اعلام شد که پاسخ ایمنی ناشی از آن باعث حفاظت در برابر همه انواع شناخته شده ویروس آنفلوانزا در حیوانات می گردد. خانواده ویروس آنفلوانزا گسترده است و دست کم 20 تبار شناخته شده دارد. واکسن های فعلی آنفلوانزا حفاظت کوتاه مدت و بسیار محدودی ایجاد می نمایند، اما هدف دانشمندان ساختن واکسنی همگانی بوده است که پاسخ ایمنی در برابر همه خانواده های آنفلوانزا را افزایش دهد و فناوری mRNA می تواند برای رسیدن به این هدف یاری کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 دی 1401 بروزرسانی: 6 دی 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2448

به "نسل بعدی واکسن های mRNA در دست توسعه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل بعدی واکسن های mRNA در دست توسعه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید