هر آنچه باید از دستگاه سنجش اکسیژن خود (پالس اکسی متر) بدانید..

به گزارش کالارنا، این روز ها همه ما با نام جدیدی در سبد خرید اقلام سلامت خانواده مان روبرو شده ایم. پالس اکسی متر یا دستگاه پایش اکسیژن خون. در واقع با توجه به شرایط کرونا، مهمترین فاکتور درتعیین شرایط سلامت بیماران کرونایی، سنجش مداوم سطح اکسیژن خون بیمار است. در این مقاله توضیح میدهیم که برای خرید یک دستگاه پالس اکسی متر به چه نکاتی باید توجه کنید.

هر آنچه باید از دستگاه سنجش اکسیژن خود (پالس اکسی متر) بدانید..

پالس اکسی مترها معمولاً در مطب پزشکان و بیمارستان ها یافت می شوند ، اما می توانید از آنها در خانه هم استفاده کنید. مارک های مختلفی در دسترس هستند تا بتوانید به راحتی اشباع اکسیژن خون خود را در خانه خود بررسی کنید.

در ادامه ما ویژگی های یک پالس اکسیمتر خوب و نحوه استفاده بیشتر از این دستگاه ها را بررسی می کنیم.

پالس اکسیمتر چیست؟

پالس اکسیمتر یک دستگاه کوچک است که بدون درد و سرعت میزان اشباع اکسیژن شما یا میزان اکسیژن موجود در خون را میزان گیری می کند.

این دستگاه ها دارای یک پروب یا حسگر هستند که شبیه گیره کیسه پلاستیکی است و روی نوک انگشتان ، انگشتان پا یا لاله گوش شما قرار می گیرد.

یک صفحه کوچک روی کاوشگر درصدی را نشان می دهد که میزان اکسیژن خون را در اندام شما (بازوها ، دستها ، پاها و پاها) یا سایر قسمتهای بدن تخمین می زند. عدد مورد قبول برای سطح اکسیژن استاندارد خون یک انسان نرمال در شرایط طبیعی بالای 95 است و در شرایطی که این عدد به زیر 95 برسد، نیاز به بررسی شرایط به صورت حضوری در مرکز درمانی ضروری است.

پالس اکسی مترهای انگشت چگونه کار می کنند؟

دیودهای ساطع کننده نور یا LED ها در داخل پروب پالس اکسیمتر یک چراغ قرمز را نشان می دهند. نور از طریق بافت های نوک انگشت شما می تابد و حسگر در طرف دیگر نوری را که از آن عبور می کند ، می گیرد.

پالس اکسیمتر میزان نور را از طریق انگشت شما میزان گیری می کند تا تخمین بزند که چه تعدادی از سلول های خون شما اکسیژن را حمل می کنند. این قرائت اشباع اکسیژن یا SpO2 نامیده می شود و درصدی را نشان می دهد.

چه چیزی می تواند بر خواندن پالس اکسی متری تأثیر بگذارد؟

قرائت پالس اکسیمتر یک تخمین است و ممکن است همیشه دقیق نباشد. همانطور که نور از طریق ناخن و بافت شما عبور می کند ، چندین مورد می تواند بر دقت خواندن SpO2 تأثیر بگذارد ، از جمله:

رنگ پوست. پوست با رنگدانه بیشتر ممکن است باعث شود برخی از پالس اکسیمترها قرائت کمی بالاتر داشته باشند.

شرایطی که باعث مسائل گردش خون می شود. گردش خون ضعیف در دست ها و انگشتان شما ممکن است باعث کاهش قرائت شود.

دستان سرد. داشتن دستان سرد ممکن است باعث کاهش قرائت شود.

پوست مرطوب. آب یا عرق روی پوست ممکن است نور را منعکس کرده و میزان گیری را تحت تأثیر قرار دهد.

ناخن های ضخیم ناخن های ضخیم می توانند نفوذ نور را مسدود کرده و ممکن است باعث قرائت کمتر شوند.

پولیش ناخن. لاک سیاه ، آبی و سبز ممکن است باعث خوانش قابل توجهی شود.

کبودی یا خالکوبی روی نوک انگشتان. هر دو ممکن است باعث قرائت نادرست شوند. سعی کنید یک انگشت یا اندام دیگر را برای خواندن دقیق تر انتخاب کنید.

دقت سنجش با پالس اکسی متر انگشتی چقدر است؟

پالس اکسی مترهای خانگی ممکن است به میزان دستگاه های پزشکی دقیق نباشند ، اما بسیاری می توانند سطح خوبی از میزان اشباع اکسیژن خون را به شما ارائه دهند. به علاوه ، دستگاه های خانگی طوری طراحی شده اند که استفاده از آنها آسان است.

دقت قرائت به دستگاه بستگی دارد و اینکه آیا شما از آن به درستی استفاده می کنید یا خیر. (در زیر ، نکاتی درباره نحوه استفاده بهینه از دستگاه پالس سنج خانگی خود را مشاهده کنید.)

بر اساس یک مطالعه در سال 2016 ، برخی از پالس اکسی مترها که از طریق FDA تأیید نشده اند می توانند با میزان گیری اشباع اکسیژن خون خطاهای بزرگی (به طور ماز طریق 6.3 درصد کمتر از واقعی یا 4.3 درصد بیشتر از واقعی) ایجاد کنند.

یک پالس اکسیمتر که دارای خطای کمتر از 3 درصد است دقیق در نظر گرفته می شود.

یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که پالس اکسیمترهای خانگی با یک نور ممکن است دقیق تر از آنهایی باشند که دارای بیش از یک نور هستند.

هنگام خرید پالس اکسیمتر به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر برای همه اعضای خانواده به پالس اکسی متر نیاز دارید ، مطمئن شوید که برای انگشتان کوچک کودک مناسب است.

بررسی کنید که آیا دستگاه مورد تأیید FDA یا اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است یا خیر تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

به امتیازات محصول و نظرات مشتریان توجه کنید.

بیشتر اکسی مترهای پالس انگشت برای بررسی نقطه ای هستند. اگر به نظارت مستمر نیاز دارید ، از داروخانه خود در مورد اکسی مترهای درجه پزشکی برای استفاده در خانه سوال کنید.

در حال حاضر ، دقیق ترین روش ها برای میزان گیری سطح اکسیژن خون از طریق پالس اکسیمتر یا نمونه خون شریانی است.

از کجا بخریم؟

پالس اکسی متر های برند های معتبر را میتوانید از مراکز مجاز فروش کالاهای پزشکی مانند داروخانه ها یا فروشگاه های اینترنتی دارای مجوز خرید کنید. با توجه به شرایط کرونا پیشنهاد میکنیم خرید خود را به صورت غیر حضوری انجام دهید تا هم طعم خرید به صورت آنلاین و بدون صرف هزینه و زمان برای رفت و آمد کنید و هم امکان مقایسه قیمت ها و مشخصات و نظر کاربران مختلف را داشته باشید.

برای خرید اینترنتی میتوانید از فروشگاه هایی مانند ایزی مد کالا استفاده کنید که به صورت تخصصی در حوزه سلامت فعالیت میکنند. فراموش نکنید که شما برای خرید پالس اکسی متر نیاز به یک مشاوره تخصصی دارید.

خرید پالس اکسی متر از ایزی مد کالا

منبع: فرارو
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2035

به "هر آنچه باید از دستگاه سنجش اکسیژن خود (پالس اکسی متر) بدانید.." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید از دستگاه سنجش اکسیژن خود (پالس اکسی متر) بدانید.."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید