وجود خودروی بدون پلاک در پارکینگ ها احتکار است، خودروسازان نقشی در گرانی بازار ندارند

به گزارش کالارنا، قائم مقام مدیرعامل شرکت سایپا با بیان اینکه خودروسازان نقشی در گرانی بازار خودرو ندارند، بیان کرد که صورت های اقتصادی را در اختیار می گذاریم تا نهادهای قیمت گذاری مولفه ها را مدنظر قرار دهند. از شورای رقابت می خواهیم قیمت ها به گونه ای مشخص گردد تا خودروسازان متضرر نشوند.

وجود خودروی بدون پلاک در پارکینگ ها احتکار است، خودروسازان نقشی در گرانی بازار ندارند

به گزارش خبرنگاران،گفت وگو ویژه خبری شب گذشته(یکشنبه) با موضوع سایه روشن نابسامانی بازار خودرو با حضور فرشاد مقیمی -مدیرعامل گروه صنعت ایران خودرو- ومجید باقری خوزانی قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزار گردید.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس این حوزه، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در بخش های مختلف این گفت وگو به اظهار نظر و توضیحات پرداختند.

در این برنامه، مجید باقری خوزانی با بیان اینکه پراید 132 و 111 نیز از مدار فراوری خارج شده و فراوری پراید 131 نیز از اواخر تیر ماه امسال متوقف خواهد شد، از آمادگی خطوط دیگری برای فراوری خودروهای جدید اطلاع داد و گفت: تا تیرماه بنا داریم همه تعهدات مان را به مشتریان تحویل دهیم و از اواخر تیرماه مدل 131 هم از مدار خارج خواهد شد. ضمن اینکه پیش فروش خودروی شاهین از عید فطر به بعد شروع خواهد شد. همچنین ظرفیت خط فراوری تیبا و ساینا نیز افزایش یافته است.

وی اعلام نمود:براساس پژوهش های به عمل آمده، در سال گذشته احتیاج واقعی بازار خودرویی کشور 900 هزار دستگاه بوده است که دو خودروساز در شرایطی که با شرایط سختی همچون تحریم ها دست و پنجه نرم می کردند، توانستند حدود 833 هزار خودرو فراوری نمایند. در کنار احتیاج واقعی، احتیاج کاذب به خودرو در کشور وجود دارد که 25 تا 30 درصد احتیاج واقعی بازار است. تجربه نشان می دهد که خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است که در این زمینه، نقش واسطه ها پررنگ می گردد؛ لذا از شورای رقابت تقاضا داریم قیمت خودروها به گونه ای معین گردد که خودروسازان متضرر نشوند.

قائم مقام مدیرعامل سایپا گفت: امسال بازار خودرو احتیاج به یک میلیون دستگاه خودرو دارد که البته با شیوع ویروس کرونا و شرایطی که پیش آورده است، احتمال تغییراتی در این تقاضا وجود خواهد داشت.

باقری با بیان اینکه هدف ما افزایش فراوری با کیفیت و استفاده از نظام عادلانه برای رسیدن خودرو به متقاضی واقعی است، اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز 100 هزار دستگاه خودرو به مشتریان فروخته شده و 150 هزار دستگاه خودرو نیز پیش فروش شده است. در دو ماهه ابتدایی امسال نیز فروش خودروهای سایپا 60 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

قائم مقام مدیرعامل سایپا با بیان اینکه خودروساز در گرانی خودرو نقشی ندارد اضافه کرد: حاضریم تا صورت های اقتصادی را در اختیار بگذاریم تا مسئولان قیمت گذاری، مولفه ها را مدنظر قرار دهند. اصلی ترین قربانی این قیمت گذاری، مردم هستند. امروز 600 خودرو پراید را به قیمت 38 میلیون و 500 فاکتور کردیم. 150 هزار خودرو فراوری نموده ایم که در پارکینگ های خصوصی مردم قرار دارند.

باقری با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات مبنی بر کشف صدها خودروی بدون پلاک در پارکینگ ها، گفت: هیچ خودرویی بدون پلاک از در کارخانه خارج نمی گردد و خودروهایی که در پارکینگ ها کشف شده است پلاک آن ها برداشته شده است. اسامی مالکان این خودروها را به تعزیرات اعلام نموده ایم و مالک این خودروها تعیین هستند.

وجود خودروی بدون پلاک در پارکینگ ها احتکار است

در ادامه، سید یاسر رایگانی-سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی- ضمن تاکید بر اینکه وجود خودرو بدون پلاک در پارکینگ ها از نظر این سازمان احتکار محسوب می گردد، اعلام نمود: صاحبان این خودروها 15 درصد قیمت خودرو، جریمه شده و ملزم می شوند خودروها را با نظارت ما و به قیمت ستاد تنظیم بازار بفروشند. طی دو امروز و دیروز (شنبه و یکشنبه) انبارهایی از جمله در تهرانسر و پارکینگ فرودگاه مهرآباد کشف شده است که فقط 800 دستگاه خودروی بدون پلاک در آن ها وجود داشت. یکی از این انبارها پلمپ شده و بقیه نیز در حال رسیدگی هستند.

شورای رقابت، قیمت ها را اعلام می نماید

همچنین مهدی صادقی نیارکی-معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت- در ادامه این برنامه گفت: مسئولیت اعلام قیمت خودروها به شورای رقابت واگذار شده است. قرار بود این شورا ظرف یک هفته از جسله ستاد تنظیم بازار، قیمت هشت محصول سایپا و 14 محصول ایران خودرو را اعلام کند اما در جلسه اخیر تعداد این خودروها افزایش یافته است؛ لذا باید منتظر اعلام قیمت ها باشیم.

وی اضافه کرد: کمیته خودرو به عنوان زیرمجموعه ستاد تنظیم بازار، با هدف عدالت در توزیع و واقعی کردن تقاضا تصمیم هایی گرفته است که بر اساس آن افراد بالای 18 سال با یک کد ملی در صورتی که در 36 ماه گذشته از دو خودروساز عظیم خرید نداشته باشند، می توانند نام نویسی نمایند. اگر خریداران خودرو سه ماه برای گارانتی مراجعه ننمایند، گارانتی آن ها لغو می گردد.

صادقی نیارکی در سرانجام تاکید نمود: اصلاح قیمت خودروها باید برای جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، منطقی و واقعی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1303

به "وجود خودروی بدون پلاک در پارکینگ ها احتکار است، خودروسازان نقشی در گرانی بازار ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود خودروی بدون پلاک در پارکینگ ها احتکار است، خودروسازان نقشی در گرانی بازار ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید