چگونگی پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها

به گزارش کالارنا، ثبت نام در رشته های بدون آزمون دوره کارشناسی دانشگاه ها از 5 مردادماه آغاز می شود، داوطلبان باید به ضوابط پذیرش توجه کنند.

چگونگی پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، ثبت نام در رشته های بدون آزمون دوره کارشناسی از روز یکشنبه 5 مردادماه آغاز می شود و تا روز 2 شهریورماه ادامه دارد.

بررسی از اطلاعات دفترچه نشان می دهد که از رشته های پر متقاضی در دانشگاه های پر متقاضی خبری نیست. در استان تهران فقط دو کد رشته زبان و ادبیات و اردو و علوم و مهندسی باغبانی در دوره روزانه ارائه شده است.

از دانشگاه های استان اصفهان نیز 5 کدرشته در دوره روزانه در نظر گرفته شده است. در استان آذربایجان شرقی بیش از 20 کدرشته و در استان اصفهان نیز بیش از 30 کدرشته برای دوره روزانه ارائه شده است.

بر اساس دستورالعمل پذیرش دانشجو بدون آزمون در سال 1399 ثبت نام و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی یعنی معدل کتبی دیپلم با توجه به نوع دیپلم و رشته انتخابی توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد.

دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه نظام جدید آموزشی 3-3-6 نیز می توانند ثبت نام کنند و بعد از اتمام امتحانات نهایی و دریافت کارنامه از آموزش وپرورش، معدل کتبی خود را درج کنند.

سهمیه های منطقه یک، منطقه دو، منطقه سه، خانواده شهدا، ایثارگران 25 درصد ظرفیت، ایثارگران 5 درصد ظرفیت و رزمندگان طبق قوانین و مقررات اعمال می شود.

اگر داوطلبی در رشته/محل ها صرفاً براساس سوابق تحصیلی پذیرش شد و در آزمون سراسری سال 1399 نیز شرکت نموده و قبول شود، تنها می تواند در یک کدرشته/محل به انتخاب خود، ثبت نام نموده و مشغول به تحصیل شود.

به عبارت دیگر هر داوطلب فقط مجاز به تحصیل دریک کدرشته/محل است و تحصیل هم زمان در چند کدرشته/محل (به جز داوطلبان مشمول آیین نامه های استعدادهای درخشان) ممنوع است.

براساس مصوبه بیست و سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ 24/4/1399، داوطلبانی که در این مرحله از پذیرش در ردیف قبولان نهایی قرار گیرند، چنانچه پس از اعلام نتایج رشته های با آزمون، تمایل به تحصیل در رشته های با آزمون را داشتند، تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی موظف به همکاری با داوطلب و عودت مدارک و شهریه اخذ شده هستند.

پذیرفته شدگان دوره روزانه هرسال، اجازه انتخاب رشته/محل های دوره روزانه سال بعد را ندارند.

دارا بودن دیپلم نظام آموزشی جدید (3-3-6) اعم از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش و یا مدرک پیش دانشگاهی (نظام سالی- واحدی یا ترمی واحدی) با اخذ آن حداکثر تا تاریخ 31/6/1399 یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای برای کلیه داوطلبان الزامی است.

نظر به اینکه گزینش دانشجو در این مرحله صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم)، صورت خواهد گرفت؛ لذا کلیه متقاضیان دیپلمه های نظام آموزشی جدید 3-3-6، نظام سالی-واحدی یا ترمی-واحدی، نظام قدیم چهارساله دبیرستان و همچنین دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی هنرستان که دارای مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی هستند، بایستی معدل کل و یا معدل کتبی خود را به صورت صحیح در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج کنند.

داوطلبان توجه داشته باشند در صورت مغایرت معدل کل و یا معدل کتبی واقعی با معدل کل و یا معدل کتبی اعلام شده در تقاضانامه ثبت نامی، از ثبت نام پذیرفته شدگان ممانعت به عمل آمده و قبولی آنها لغو می شود.

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت نام در این روش به صورت اینترنتی انجام می گیرد، داوطلبان به وسیله کارت های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 370 هزار ریال به عنوان وجه ثبت نام، نسبت به خرید سریال ثبت نام اقدام کنند.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1492

به "چگونگی پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی پذیرش در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید