گذر فرهنگ و هنر در خرم آباد ایجاد می گردد

به گزارش کالارنا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در لرستان؛ در آستانه هفته کتاب یکشنه (23 آبان) معاون فرهنگی و رسانه اداره کل، رئیس اداره فرهنگی، مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اداره کل، مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، مجری مرکز کتاب خرم آباد در محل شهرداری خرم آباد جهت پیگیری برنامه های پیشنهادی هفتمین دوره مرکز کتاب ایران با شهردار خرم آباد ملاقات کردند.

گذر فرهنگ و هنر در خرم آباد ایجاد می گردد

در ابتدای جلسه رضا احتیاجی معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب افزود: با توجه به جلسات اجرا شده با شهردار پیشین مرکز استان و پیگیری های اجرا شده در حوزه شهری و حوزه کتاب و کتابخوانی در مرکز کتاب و تعاملی که شهرداری ها با نهادهای ذی ربط دارند، طرح ایجاد گذر فرهنگ و هنر مطرح شد و به عنوان یکی از طرح های پیشنهادی به دبیرخانه مرکز کتاب ایران ارسال شد.

احتیاجی گفت: گذرها فرصتی برای برقراری ارتباط بین ارائه دهندگان بعضی خدمات، تولیدنمایندگان محصولات با مصرف نمایندگان است که این گذرها را به عنوان مقصد گذران اوقات فراغت و یا تأمین کالاها و ملزومات فرهنگی انتخاب می نمایند. گذرهای فرهنگی بخشی از کالبد هنری شهر و فضایی برای ارتقای خلاقیت شهفرایندان محسوب می شوند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان توضیح داد: در گذرهای فرهنگ و هنر مجموعه ای از کسب و کار های فرهنگی و هنری فعالیت می نمایند و فضای بیرونی آن پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی، هنر های آیینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری هستند.

احتیاجی گفت: با توجه به قرار گرفتن خرم آباد در بین 36 شهر که به نیمه نهایی مرکز کتاب ایران راه پیدا کردند احتیاج است در حوزه فرهنگی ارتباط شهرداری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر گردد و این اداره کل جهت تأمین کتاب و اعزام مربیان برای سرای محلات آمادگی دارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: رسالت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست گذاری، برنامه ریزی، راهنمایی، حمایت و نظارت بر فعالیت فرهنگی و هنری است شهرداری خرم آباد ظرفیت های خوبی در فعالیت های فرهنگی و هنری دارد و انعقاد تفاهم نامه های مشترک بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری می تواند فعالیت های مشترک را افزایش دهد.

در بخش دیگری از این ملاقات اعظم روانشاد رئیس اداره فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: مناسبت های فرهنگی مانند هفته کتاب، روز فرهنگ عمومی، گرچه در تقویم روز خاصی را برای بزرگداشت این ایام اختصاص داده اند ولی ما باید هر روز برای توسعه فرهنگ استانمان کوشش کنیم.

روانشاد افزود: انتظار داریم در حوزه شهرداری فرهنگ را به عنوان زیربنا در دستور کار باشد، وقتی فرهنگ زیربنا باشد، مردم یک شهر فرهنگ پیشرفته تری داشته باشند کارهای مالی نیز راحت تر پیش می فرایند.

رئیس اداره فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: همراهی شورای شهر، شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و نیز جلسات مشترک میان کمیسیون فرهنگی شورای شهر و اداره کل فرهنگ و ارشاد جهت پیشبرد برنامه های فرهنگی و برنامه های مرکز کتاب می تواند اثرگذار باشد.

تیمور احمدوند مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در کمیته اقتصادِ فرهنگِ برش سندِ فرهنگی نگاه ویژه ای به ایجاد گذر فرهنگ و هنر شده است. امیدواریم ایجاد این گذر در دوران مدیریت شما -شهردار خرم آباد- با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی که در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر در خرم آباد وجود دارد که به علت عدم برنامه ریزی و حمایت های لازم، متأسفانه مغفول و معطل مانده است، با راه اندازی این گذر بخشی از این عقب ماندگی ها قابل برطرف باشد.

احمدوند در مورد پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از عایدی شهرداری ها و بعلاوه نظارت و گزارش گیری از این پرداخت ها را در راستای توسعه فضاهای مطالعه و فضاهای فرهنگی و جلب رضایت مردم از شهرداری ها مهم دانست و افزود: امیدواریم شهردار مرکز استان این مهم را مد نظر قرار داشته باشد.

سجاد شفیعی مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در ملاقات گفت: شهرداری در حوزه تبلیغات شهری بیشترین امکان و فضا را نسبت به سایر دستگاه های اجرایی دارد و این ظرفیت می تواند به موفقیتِ برنامه های فرهنگی - هنری بیانجامد.

شفیعی افزود: علاوه بر نگاه ویژه شهرداری به تمام حوزه های فرهنگی - هنری در مورد هفته کتاب از ظرفیت فضاسازی شهری در تعامل با شهرداری استفاده کنیم که این تعامل ها دو طرفه خواهد بود و امیدواریم فصل تازه ای در حوزه فرهنگ سازی، رشد و ارتقا فعالیت های فرهنگی داشته باشد.

سعید فتوحی شهردار خرم آباد پس از صحبت های مهمانان توضیح داد: بدهکاری شهرداری خرم آباد بالای 300 میلیارد تومان است، این در حالی است که بودجه سال جاری شهرداری 300 میلیارد تومان بوده و از این اندازه 250 میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد پرداخت می گردد به همین سبب است شهرداری خرم آباد نمی تواند سهم نیم درصد کتابخانه ها را به موقع پرداخت نماید.

فتوحی جهت انجام کارهای زیربنایی فرهنگی در شهر خرم آباد با همکاری نهادهای فرهنگی اعلام آمادگی کرد و افزود: هر پروژه ای چه در بحث کتاب و کتاب خوانی و یا سایر موارد که بتواند خرم آباد را هر چه بهتر معرفی کند حمایت می کنیم.

در این جلسه پیشنهاد ایجاد فرهنگسرا در خرم آباد از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مطرح شد که شهردار خرم آباد افزود: فرهنگسرا یکی از زیر ساخت های مهم فرهنگی و از نشانه های پیشرفت یک شهر یا منطقه هستند و بی شک فرهنگسراها نقش مهمی در توسعه یافتگی و تعالی فرهنگ دارند.

شهردار خرم آباد افزود: جهت ایجاد فرهنگسرا در شهر خرم آباد کوشش می کنیم؛ اما وجود سرمایه گذار بخش خصوصی در این راه می تواند ما را سریع تر به نتیجه مطلوب برساند.

در سرانجام این جلسه جهت ایجاد گذر فرهنگ و هنر مکانی از طرف شهردار خرم آباد پیشنهاد شد و مقرر شد که در روزهای آینده بازدیدی از آن محل به عمل آید و مقدمات جهت ایجاد گذر فرهنگ و هنر در شهر خرم آباد صورت پذیرد.

بعلاوه هماهنگی های لازم جهت برگزاری جلسه با شورای شهر و نام گذاری یکی از بوستان ها یا خیابان های شهر خرم آباد به نام کتاب انجام گرفت.

احتیاجی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در سرانجام این جلسه ضمن تشکر از سعید فتوحی شهردار خرم آباد بعضی از مزایای ایجاد گذر فرهنگ و هنر را این گونه برشمرد:

- ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر

- حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی کسب و کار فرهنگی

- پشتیبانی از کارآفرینی و فعالیت های نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر

- فراهم آوردن امکانات لازم برای افزایش دسترسی مناسب عامه مردم به آثار ، خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری

- افزایش نشاط اجتماعی

- یاری به توسعه پایدار شهری

- احیای هویت فرهنگی شهر خرم آباد

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2163

به "گذر فرهنگ و هنر در خرم آباد ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر فرهنگ و هنر در خرم آباد ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید