80 درصد اردبیلی ها ماسک می زنند، تب کریمه کنگو در کمین غفلت کنندگان

به گزارش کالارنا، خبرنگاران/اردبیل رئیس مرکز بهداشت اردبیل گفت: 80 درصد مردم اردبیل ماسک زده و فعالیت های روزانه خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می دهند.

80 درصد اردبیلی ها ماسک می زنند، تب کریمه کنگو در کمین غفلت کنندگان

عدالت خسروی 9مرداد در نشست مشترک هماهنگی اکیپ های بهداشت و دامپزشکی در اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر 40 اکیپ مرکز بهداشت اردبیل فعالیت خود را انجام می دهند تا با فعالیت این اکیپ ها و 120 بازرس واحدهای صنفی در اردبیل مورد نظارت و بازرسی قرار گیرند.

وی با اشاره به تعطیلی اماکن پرریسک در اردبیل گفت: با توجه به اینکه اردبیل در زمره شهرهای با شرایط قرمز قرار گرفته است فعالیت تالارها، آرایشگاه های زنانه، کلاس های درسی، قهوه خانه ها، باشگاه های ورزشی و ... تا اطلاع ثانوی تعطیل است و در صورت تخلف این واحدها با متخلفان برخورد می شود.

رئیس مرکز بهداشت اردبیل ادامه داد: در هفته جاری با بازرسی های اجرا شده 110 امکنه تعطیل و پلمپ شدند که علت این کار عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و بی توجهی به توصیه های ناظران و کارشناسان بهداشتی بوده که نابجا واحدهای خود را فعال کرده بودند.

خسروی شرح داد: طی امروز و فردا در قالب طرح ضربتی ماموران ما از 8 صبح تا 23 شب بازدیدهایی را در سطح شهر انجام می دهند تا اماکن متخلف و پرتجمع را تعطیل و پلمب کرده و اجازه شیوع بیماری را از طریق تجمعات در این واحدها ندهند.

وی گفت: تا اطلاع ثانوی به دلیل شرایط قرمز در اردبیل این واحدهای صنفی تعطیل هستند و سایر امکنه ها نیز باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت اردبیل تاکید کرد: همشهریان در این ایام فاصله گذاری اجتماعی را بین 1.5 تا دو متر رعایت کرده و از تجمع در مکان های پرازدحام پرهیز و از ماسک استفاده کنند.

خسروی شستن مرتب دست ها را به مدت 20 ثانیه یادآور شد و بیان نمود: 80 درصد اردبیلی ها در این شرایط از ماسک استفاده می کنند و امیدواریم در روز عید قربان دیدوبازدیدها به حداقل رسیده و زنجیره انتقال این بیماری نیز قطع شود.

وی اضافه نمود: افراد پرریسک با بیماری های زمینه ای نظیر فشار خون، دیابت، آسم، سرطان و افراد چاق و زنان باردار باید مراقبت بیشتری را در این ایام داشته باشند تا در معرض خطر قرار نگیرند.

رئیس مرکز بهداشت اردبیل اظهار کرد: در کنار آموزش مردم از طریق رسانه ها اطلاع رسانی ها به صورت مرتب انجام می شود و در تقارن این ایام با عید قربان و خطر بیماری تب کنگو انتظار می رود اهالی استان از خرید دام زنده پرهیز کرده و در صورت ضرورت ذبح خود را در کشتارگاه ها انجام دهند.

خسروی اضافه نمود: شهروندان نباید گوشت تازه کشتار شده را در کمتر از 24 ساعت مصرف کنند و اگر بخواهند جگر و امعا و احشای حیوانات را مصرف کنند باید 48 ساعت از کشتار دام سپری شده باشد.

وی راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو را یادآور شد و گفت: این بیماری از طریق لاشه حیوانات، خون و بافت حیوانات و بزاق و مدفوع و ... قابل انتقال است و از همین روی شهروندان در کشتار عید قربان باید از ناظران بهداشت و دامپزشکی کمک گرفته و سلامت دام خود را تضمین کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1409

به "80 درصد اردبیلی ها ماسک می زنند، تب کریمه کنگو در کمین غفلت کنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد اردبیلی ها ماسک می زنند، تب کریمه کنگو در کمین غفلت کنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید