آشنایی با ارقام برنج ایرانی

به گزارش کالارنا، رپرتاژ آگهی - برنج یکی از پر مصرف ترین غلات موجود در دنیا است و استفاده از آن روز به روز با توجه به تقاضای مردم بیشتر می شود. امروزه کشاورزان با توجه به علاقه بسیار مردم ایرانی اقدام به کشت انواع مختلفی از برنج ایرانی کرده اند و نمونه های آن را می توانید در بازار مشاهده کنید.

آشنایی با ارقام برنج ایرانی

برنج ایرانی یکی از با قدمت ترین و مرغوب ترین برنج های دنیا است اما متاسفانه تاریخ دقیقی از ورود آن به ایران در دسترس نیست. این محصول ایرانی به دلیل عطر و طعم فوق العاده خود طرفداران زیادی دارد.

هدف از ارائه این مطلب آشنایی شما کاربران عزیز با انواع برنج ایرانی و تشخیص آنها با یدیگر می باشد پس در آدامه با ما همراه باشید.

برنج ایرانی در منطقه های مختلفی از ایرانی کشت می شود اما عمده کشت برنج به استان های شمالی محدود شده و بیش از 80 درصد کشت برنج در سه استان گلستان، مازندران و گیلان انجام می شود.

کشت برنج ایرانی فرایند بسیار سختی دارد و به منطقه آب هوایی خاص و پر آب باران نیازمند است اما این محصول همچنان در استان های نظیر خوزستان ، فارس و اصفهان نیز کشت می شود.

جایگاه انواع برنج در سفره های ایرانیh2

برنج به عنوان یکی از پر مصرف ترین غلات در ایران و آسیا جایگاه بسیار ویژه ای در بین ایرانیان دارند اما با توجه به گستردگی انواع این محصول و متنوع بودن هر گونه از آن به همراه وجود برنج های خارجی قبل خرید در ابتدا باید ویژگی های هرکدام از آنها را بدانید.

برنج در بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده می شود و در کنار غذا های زیادی می توان از آن استفاده کرد و مصرف آن در رستوران ها و مجالس بسیار زیاد است. شناسایی برنج ایرانی مناسب برای سلامتی هر مصرف کننده بسیار ضرروی خواهد بود.

انواع برنج ایرانیh2

برنج ایرانی یکی از با کیفیت ترین و مرغوب ترین برنج های دنیا است و همه دسته بندی ها و انواع آن حتی برنج های پر محصول کشت شده در کشور از برنج های خارجی پاکستانی و هندی با کیفیت تر می باشد.

برنج های ایرانی به صورت کلی در 4 گروه زیر دسته بندی می شوند و هر کدام از آنها نیز شامل زیر گروه می شوند.

  • صدری
  • طارم
  • گرد
  • پر محصول

صدری:صدری حسن سرایی، صدری علی کاظمی، صدری هاشمی ، صدری دم زد، صدری دم سیاه، صدری دم قرمز، صدری سالاری

طارم: طارم محلی، طارم دیلمانی، طارم دم سیاه، طارم هاشمی، موسی طارم، سنگ طارم، اهلمی طارم، طارم رشتی

پرمحصول: فجر، ندا، خزر، نعمت، دشت، چرام3، امل2، شفق، زاینده رود، هراز، شیرودی، ساحل

گرد: قشنگه، بینام، عنبر بو،چمپا بودار، محمدی، گرده، حسنی، قصرالدشتی، غریب

(تا اینجا دانستید که انواع برنج ایرانی چیست و شامل چه زیر گروه هایی می شود در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین گونه های برنج ایرانی و مشخصات آن ها نیز آشنا شوید)

برنج طارم معروف ترین برنج ایرانی!h3

برنج طارم یکی از بهترین و معروف ترین برنج های ایرانی خطه شمال است که طرفداران بسیار زیادی در بین مردم دارد و تقریبا بیشتر مردم از این برنج استفاده می کنند.

برنج طارم نخستین بار در شهر طارم استان زنجان کشت شده است و نام گذاری این برنج نیز به همین خاطر بوده است. امروزه این برنج در بیشتر مناطق شمالی (مازندران، گیلان، و گلستان) کشت می شود.

ظاهر برنج طارم تقریبا سفید رنگ بوده که دانه هایی بلندی تا 8 میلیمتر دارد که پس از پخت ری بسیبار بالایی می کند

از نظر عطر طعم این برنج حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد و تنها با یک بار تست آن دیگر دست از مصرف کردن آن برنخواهید داشت و همه اینها به لطف گونه خاص این برنج در کنار اب و هوا و خاک حاصلخیز شهر های شمالی است که در آن کشت شده.

برنج دم سیاه با کیفیت ترین برنج ایرانی!

درست است که برنج طارم یکی از محبوب ترین و معروف ترین برنج های ایرانی است اما برنج دم سیاه نیز دست کمی از آن ندارد.

برنج دم سیاه از خانواده صدری یکی از خوش پخت و خوش طعم ترین برنج های ایرانی است که در کنار تمامی ویژگی های مثبتی که دارد زحمت زیادی برای کشاورزان به بار می آورد.

نام این برنج به دلیل دم شلتوک آن که به رنگ سیاه است گذاشته شده و انواع بسیار مختلفی نیز دارد که در قسمت قبل آنها را توضیح دادیم.

ظاهر برنج دم سیاه کمی کشده است و طول این برنج در حالت خام 7 میلی متر است که پس از پخت به بیش از 2/1 میلیمتر می رسد و رنگ آن سفید مایل به کرمی است. از نظر کیفیت برنج دمسیاه بهترین برنج ایرانی است اما در بازار کمتر اسم آن در کنار دیگر برنج ها می آید.

این برنج فرایند کشت سختی دارد و میزان برداشت آن در مقابل کیفیتش پایین است و به همین دلیل خرید برنج دمسیاه از سایر گونه های برنج برای شما گرانتر در خواهد آمد ولی ارزشش را دارد.

برنج هاشمی گل سر سبد سفره های ایرانی

برنج هاشمی نیز مانند دو گونه قبلی از برنج های درجه یک ایرانی است که سالیان بسیار زیادی در ایران کشت می شود و داستان آن را حتما باید از زبان کاشف آن یعنی یوسف هاشمی بشنوید.

نام این برنج بر اساس اسم کاشف آن یعنی اقای هاشمی گذاشته شده است. این برنج هم اکنون در بیشتر بخش های شمال و فراتر از آن در استان های دیگر کشت می شود و تنها برای منطقه ای خاص نیست.

ویژگی های برنج هاشمی باعث شده است که کشت آن نسبت به سایر گونه ها کمی راحت تر باشد و در کشات آن از سم کمتری استفاده شود به طوری که در بعضی از مواقع از این برنج به عنوان یک برنج صددرصد ارگانیک نیز یاد می شود.

ظاهر برنج هاشمی سفید رنگ است که دانه های ان کمی بلوری مانند است این برنج قد بلندی دارد و پس از پخت شفته نمی شود و از نظر عطر و طعم هم بسیار عالی است.

از کجا برنج ایرانی درجه یک بخریم؟

دغدغه امروز بسیاری از مصرف کنندگان برنج ایرانی امروزه این است که از کجا این برنج هارا با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنند. فروشگاه اینترنتی برنج زرکار یک مرجع بسیار بزرگ است که خرید برنج ایرانی را به صورت اینترنتی و حضوری برای مشتریان این محصول فراهم نموده است.

فروشگاه زرکار برای ارتقاء کیفیت خرید مشتری امکانات و سرویس های گوناگونی را فراهم نموده و با استفاده از این امکانات که شامل تحویل درب منزل در سراسر کشور، قیمت بسیار عالی، بسته تست 1 کیلوگرمی، کیفیت بسیار بالا، عودت وجه در صورت عدم رضایت از محصول و دیگر مزایا می باشد لذت خریدی به صرفه را برای شما عزیزان مهیا نموده.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1477

به "آشنایی با ارقام برنج ایرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با ارقام برنج ایرانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ارقام برنج ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید