از افزایش حق مسکن کارگران چه خبر؟

به گزارش کالارنا، در پی تصویب افزایش دستمزد 1401 در شورای عالی کار، مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران به 650 هزار تومان افزایش یافت. باتوجه به روز های پایانی فروردین ماه و همچنین عدم تصویب مصوبه در هیات وزیران به احتمال زیاد این افزایش از برج آینده در فیش حقوقی کارگران لحاظ خواهد شد.

از افزایش حق مسکن کارگران چه خبر؟

به گزارش ایسنا، در پی تصویب افزایش دستمزد 1401 در شورای عالی کار، مبلغ حق مسکن کارگران به 650 هزار تومان رسید. این رقم در سال گذشته 450 هزار تومان تعیین شده بود که حدود 42 درصد رشد داشته است.

با توجه به آنکه کمک هزینه مسکن تنها آیتم بسته مزد کارگران به شمار می رود که برای اجرا نیازمند تصویب هیات وزیران است باید منتظر تصویب مصوبه در هیات دولت بود.

کارگران امیدوارند تا این افزایش 200 هزار تومانی هرچه زودتر در فیش حقوقی آن ها لحاظ شود هرچند که پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که قول مساعد آن را از دولت گرفته است.

آنطور که عبدالملکی در حاشیه نشست تعیین دستمزد گفته بود: حق مسکن کارگران باید در دولت تصویب شود، ولی مسئله ای برای تصویب آن وجود ندارد و از قبل قول تصویب آن را گرفته ایم.

طبق مصوبه شورای عالی کار، افزایش کمک هزینه مسکن باید از فروردین ماه در حقوق کارگران اعمال شود از این رو هر زمان که در هیات دولت به تصویب برسد مابه تفاوت ماه های قبل از آن تحت عنوان معوقه باید از سوی کارفرمایان به کارگران پرداخت شود.

با توجه به روز های پایانی فروردین ماه احتمال اعمال این افزایش در حقوق برج فروردین دوراز انتظار است مگر آنکه مصوبه تا قبل از پایان ماه در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و البته تصویب شود.

بررسی فرایند تصویب مصوبه افزایش کمک هزینه مسکن کارگران طی سال های گذشته نشان می دهد که به طور معمول این تصویب دستکم از سال 1398 به بعد در اردیبهشت ماه اجرا شده و تا قبل از سال 1398 با تاخیر طولانی همراه بوده است.

حق مسکن کارگران تا سال 1397 مبلغ 40 هزار تومان بود، اما در سال 1398 به 100 هزار تومان، در سال 1399 به 300 هزار تومان و در سال 1400 به 450 هزار تومان رسید، اما با مصوبه 19 اسفند 1400 شورای عالی کار، این اندازه به 650 هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت سال گذشته شریعتمداری ـ وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ متن پیشنهادی مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش حق مسکن را جهت اجرا از فروردین ماه با قید فوریت به هیات دولت ارائه کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2326

به "از افزایش حق مسکن کارگران چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از افزایش حق مسکن کارگران چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید