استفاده از ژن درمانی برای تبدیل اسیدهای چرب مضر به مفید در مقابله با چاقی بچه ها

به گزارش کالارنا، پژوهشگران مرکز Shriners Childrens St. Louis در طول چهار سال گذشته در کوشش بوده اند تا روشی نوین برای جلوگیری از اثرات چاقی بچه ها ارائه نمایند. اکنون، با استفاده از ژن درمانی، دکتر فرشید گیلک (Farshid Guilak) و دکتر روهانگ تنگ (Ruhang Tang) پیروز شده اند در آزمایش های خود روی موش ها، اسیدهای چرب مضر را به اسیدهای چرب مفید تبدیل نمایند. این روش می تواند به بچه های که با چاقی مبارزه می نمایند، یاری کند تا خطر ابتلا به بیماری های دیگر، به ویژه آرتروز، را کاهش دهند.

استفاده از ژن درمانی برای تبدیل اسیدهای چرب مضر به مفید در مقابله با چاقی بچه ها

در مقاله ای که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، این تحقیق نو به آنالیز اثرات ژن درمانی در جلوگیری از اختلالات متابولیکی ناشی از چاقی، پیری سلولی و آرتروز پرداخته است. دکتر گیلاک می گوید: یکی از مهم ترین عوامل خطر قابل پیشگیری برای آرتروز در بچه ها، اضافه وزن است. اما مسئله اصلی فقط چاقی نیست؛ بلکه نوع رژیم غذایی و اسیدهای چربی که بچه ها مصرف می نمایند نقش کلیدی در افزایش وزن و مسائل همراه آن دارد.

دکتر تنگ شرح می دهد که روش ژن درمانی آن ها شامل استفاده از ویروس های آدنو-همراه (AAV) است که ژن آنزیمی خاص را به سلول ها وارد می نماید. این ژن درمانی به طور اتوماتیک اسیدهای چرب امگا-6 التهابی را به امگا-3 که برای سلامت متابولیک بدن مفیدتر است، تبدیل می نماید. امگا-3 که در ماهی ها و بعضی از مغزها یافت می گردد، می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، متابولیسم چربی را تسریع کند و التهاب و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی را کاهش دهد. این روش بعلاوه باعث کاهش سلول های التهابی شده است که نقش مهمی در ایجاد التهاب و آرتروز دارند.

این تحقیق به ویژه به نوعی از آرتروز که در بچه ها شایع است، یعنی آرتروز پس از آسیب (post-traumatic arthritis) پرداخته است. این نوع آرتروز ناشی از آسیب به زانو، مانند پارگی مینیسک است که به عنوان تثبیت نماینده و بالشتکی برای زانو عمل می نماید. یافته های این تحقیق نشان می دهد که یک تزریق از ژن درمانی به طور قابل توجهی اثرات یک رژیم غذایی پرچرب و غنی از امگا-6 را بر روی سلامت متابولیکی و آرتروز زانو کاهش می دهد. نکته جالب دیگر این است که چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث پیری زودرس در موش های آزمایش شده، که با ژن درمانی متوقف شد.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

دکتر گیلک در ادامه می گوید: ما مشاهده نموده ایم که چاقی منجر به پیر شدن زانوها در بیماران جوان می گردد. رژیم غذایی مدرن، به ویژه در ایالات متحده، سرشار از امگا-6 و کمبود امگا-3 است، که منجر به ناهماهنگی در بدن، به ویژه در بچه ها، می گردد. ژن درمانی که توسعه داده ایم به طور اتوماتیک امگا-6 را به امگا-3 در بدن تبدیل می نماید و این تبدیل باعث می گردد که اسیدهای چرب مضر به مفید تبدیل شوند.

تیم گیلک امیدوار است که در سه تا پنج سال آینده بتواند با همکاری سازمان FDA، وارد مراحل آزمایشی انسانی گردد.

منبع

genengnewsمنبع: یک پزشک
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2609

به "استفاده از ژن درمانی برای تبدیل اسیدهای چرب مضر به مفید در مقابله با چاقی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ژن درمانی برای تبدیل اسیدهای چرب مضر به مفید در مقابله با چاقی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید