استفاده زیاد از تکنولوژی، مرتبط با سندروم تونل کارپال

به گزارش کالارنا، سندرم تونل کارپال نوعی بیماری مرتبط با عصب است که موجب ­خواب رفتن، مور مور شدن و درد در ناحیه کف دست و مچ دست می­گردد. این اتفاق زمانی رخ می­دهد که درکانال باریکی به نام تونل کارپال در مچ دست تورم ایجاد گردد. این امر موجب فشار زیاد بر عصب میانی(یک عصب بزرگ در دست) می گردد.

استفاده زیاد از تکنولوژی، مرتبط با سندروم تونل کارپال

مطالعه نوی نشان می­دهد، دانش آموزان و دانشجویانی که از تلفن­های همراه، تبلت ، کنسول­های بازی و رایانه­ها استفاده می­نمایند ممکن است از خود یک سری علائم اولیه در خصوص شرایط دردناک سندرم تونل کارپال نشان دهد.

محققان دریافتند جوانانی که به طور میانه 9 ساعت در شبانه روز، نسبت به همسالان خود که کمتر از دستگاه های الکترونیکی استفاده می نمایند، درد بیشتری را در مچ خود احساس می نمایند. این یافته ها در روز چهارشنبه،21 ژوئن در مجله Muscle & Nerve منتشر شد.

نویسنده این مقاله پیتر وایت، استادیار تکنولوژی و فناوری های سلامت در دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ گفت: بعلاوه ابعاد و شکل عصب میانی و نوعی رباط به نام رباط کارپال عرضی در دانشجویانی که از دستگاه­های خود استفاده زیادی می­کردند، دچار تغییراتی شده بود. این تغییرات ممکن است منجر به سندروم تونل کارپال گردد. این بدان معنی است که چنین کاربرانی ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به سندرم تونل کارپال قرار بگیرند.

در تحقیق نو، محققان داده­های جمع آوری شده از 48 شرکت نماینده در رده سنی 18 تا 25 ساله را تجزیه و تحلیل کردند. علاوه بر تکمیل پرسشنامه که نشان می­دهد چقدر زمان صرف استفاده از دستگاه­های الکترونیکی در سال گذشته شده است، شرکت نمایندگان نیز گزارش دادند که آیا آنها هنگام استفاده از این دستگاه­ها درد و یا ناراحتی داشتند.

محققان، شرکت نمایندگان را به دو دسته تقسیم کردند. دسته ای که در روز از دستگاه های الکترونیکی خود زیاد استفاده می کردند و دسته ای که استفاده کم یا میانهی داشتند. طبق محاسبه محققان، میانگین زمان صرف شده به وسیله دسته اول حدود 9 ساعت در روز بود. دسته دوم نیز، به طور میانه حدود 3 ساعت در روز از دستگاه­های خود استفاده می­کردند.

حدود 92 درصد شرکت نمایندگان دسته اول از درد یا ناراحتی در دست یا مچ دست خود شکایت می کردند، اما طبق یافته­ها، تنها 25 درصد از کاربران درد کمتری را تجربه نموده بودند.

محققان در مطالعه خود اظهار کردند که نگران استفاده جوانان از دستگاه­ها و ابتلا به سندرم تونل کارپال هستند اما تا کنون، بیشتر مطالعاتی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته­اند تنها بر استفاده از گوشی­های هوشمند تمرکز دارند در صورتی که استفاده از بسیاری از دستگاه های دیگر نیز مشکل ساز هستند.

محققان اظهار داشتند که مطالعه آن­ها نسبتا کوچک و شامل یک گروه نسبتا همگن از شرکت نمایندگان بود؛ برای مثال همه دانشجویان در هنگ کنگ بودند. آنها خاطر نشان شدند که برای تایید نتایج لازم مطالعات بیشتری مورد احتیاج است.

نکات پیشگیرانه

آزمایشات فیزیکی و تصویربرداری اولتراسوند دست و مچ دست نشان داد، اعصاب میانی مردان و زنانی که از دستگاه­های الکترونیکی خود بیش از حد استفاده نموده بودند، متورم و مسطح شده بود. این می­تواند نشانه­ ناراحت نماینده­ای باشد.

علاوه بر این، کاربران پر استفاده دارای رباط­های کارپال عرضی بودند که ضخیم تر شده بود و نشانه­هایی از پوسته شدن داشتند. وایت گفت: این ممکن است نشان دهنده افزایش فشار داخل تونل کارپال و فشرده شدن عصب میانی باشد.

مطالعه ها نشان می­دهد که کارهای کشیدنی، ضربه زدن، کلیک کردن، پیمایش و فشار دادن زیاد دکمه­های بازی نه تنها موجب درد در دست­ها و مچ دست می گردد، بلکه این دردها در قسمت های دیگر بدن نیز ، از جمله شانه، گردن، بالا و پایین کمر و آرنج اتفاق می افتد.

پیامک ها، بازی کردن، تایپ کردن و مرور اینترنت همه شامل حرکات تکراری است و هنگامی که این حرکات برای مدت طولانی انجام گردد، می­توانند باعث آسیب گردد.

متاسفانه یا خوشبختانه، امروزه جوانان، علاقه­مند به استفاده از دستگاه­های الکترونیکی هستند. درواقع وایت در یکی از مطالعات قبلی خود گفت: از 500 دانشجوی دانشگاهی که مورد آنالیز قرار گرفتند، تنها 10 درصد گزارش دادند که از این دستگاه­ها کمتر از 5 ساعت در روز استفاده می­نمایند.

با توجه به افزایش و توسعه استفاده از دستگاه­های الکترونیکی در میان بسیاری از گروه­های سنی، وایت پیشنهادات زیر را برای یاری به پیشگیری از سندرم تونل کارال ارائه داد.

  • مچ دست خود را صاف نگه دارید. حفظ مچ دست در یک موقعیت مستقیم می­تواند فشار بر عصب میانی را کاهش دهد.
  • از اعمال فشار بیش از حد هنگام تایپ کردن جلوگیری کنید.
  • از خم شدن انگشت شست و دیگر انگشتان خود در مدت زمان طولانی اجتناب کنید. وایت گفت: هنگامی که از دستگاه خود با یک دست استفاده می­کنید، این توصیه مهم را در نظر داشته باشید
  • در دوره­های استراحت منظم، به آرامی دستان خود را (و بقیه بدن خود) بکشید و از فعالیت مداوم دست بکشید. او توصیه کرد که به ازای هر 30 دقیقه استفاده از دستگاه، 5 دقیقهرا به استراحت اختصاص دهید.
منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2380

به "استفاده زیاد از تکنولوژی، مرتبط با سندروم تونل کارپال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده زیاد از تکنولوژی، مرتبط با سندروم تونل کارپال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید