انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه

به گزارش کالارنا، خبرگزاری خبرنگاران- انتخاب رشته دانشگاهی یکی از اساسی ترین انتخاب های دانش آموزان در یک مقطع از زندگی است که اولین و موثرترین قدم برای ورود به شغل مورد علاقه آنها در آینده محسوب می شود. اگر شما هم یکی از داوطلبین کنکور هستید و همواره دغدغه انتخاب رشته را در سر دارید، خواندن ادامه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم. چرا که در اینجا به بررسی مبحث انتخاب رشته مورد علاقه دانش آموزان بر اساس شناخت آنها از خودشان، استعدادهای فردی، تیپ شخصیتی و ... خواهیم پرداخت.

انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه

کمک دریافت از مشاوران تحصیلی برتر همانند دکتر نکویی و علی مسلمینی جادوگر انتخاب رشته موجب آسودگی خیال و کوتاه تر شدن راستا پیش رو خواهد شد. در این بین تکنیک های انتخاب رشته علی مسلمینی، حرفه ای اجرا شده و نتایج خوبی داشته است.

دانش آموزان چگونه رشته مورد علاقه خود را برای ورود به دانشگاه پیدا کنند؟

آگاهی بیشتر دانش آموزاندر زمان انتخاب رشته نسبت به علایق خود و رشته های منطبق با نوع شخصیت و توانایی آنها در سطح پایینی واقع شده است. حصول اطمینان از اینکه چه رشته ای با شخصیت، توانایی و استعدادهای شما هماهنگی دارد و در عین حال می­تواند نیاز مالی شما را در آینده مرتفع کند، چندان ساده نیست و همین عوامل باعث می گردد که فرایند انتخاب رشته به چالشی توأم با اضطراب برای شما تبدیل گردد. اما اگر بتوانید شناخت مناسبی از توانایی هایی خود داشته باشید و پیش زمینه کافی از تیپ شخصیتی و مشاغل مناسب نوع شخصیت خود بدست آورید، گذر از این مرحله ساده تر از آنچه تصور می­ کنید، خواهد بود.

انتخاب رشته بر اساس خودشناسی و شناخت خود و خودآگاهی

در انتخاب رشته بر اساس خودشناسی اولین قدم، خود آگاهی و شناختی است که باید نسبت به خود کسب کنید. این نوع خودشناسی باعث ایجاد شناخت واقعی از علایق، توانایی ها، استعدادها، نوع شخصیت، دغدغه های ذهنی و هدف شما از راستا آینده تحصیلی­ تان می گردد که تمامی این موارد می تواند در انتخاب رشته دانشگاهی شما دخیل باشد. اگر بتوانید خود را به درستی بشناسید، با آرامش بیشتری از سردرگمی های این دوران عبور می کنید. یکی از نتایج خودشناسی، پذیرش خود می باشد که به شما کمک می­ کند تا با برگزیدن رشته دانشگاهی صحیح، راستا آینده را متناسب با خودتان برگزینید. افرادی که در شناخت خود ناموفق عمل می کنند، با تصمیمات اشتباهی که به ناچار در زمان انتخاب رشته می گیرند راستا آینده خود را به خطا خواهند رفت.

در انتخاب رشته بر اساس خودشناسی، دانش آموزان کنکوری می آموزند که کدام رشته دانشگاهی با شخصیت، توانایی، علاقه و خلق و خوی آنها همخوانی دارد. سپس با خاطری آسوده برای یکی سرنوشت سازترین تصمیمات زندگی خود برنامه ریزی خواهند کرد.

انتخاب رشتهبر اساس تیپ شخصیتی

در انتخاب رشته بر اساس تیپ شخصیتی از آزمون های شخصیت شناسی مختلفی استفاده می گردد که فرایند انتخاب رشته را بر اساس خصوصیات فردی، ذاتی هر شخص و بر طبق اصول علمی امکان پذیر خواهد کرد. بر طبق نظر متخصصان امر، رشته دانشگاهی و تیپ شخصیتی افراد در یک ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با یکدیگر قرار دارند و هر فرد بر اساس شخصیت شناخته شده خود و روحیاتی که به آن واقف است می تواند با آگاهی بیشتری به گزینش رشته تحصیلی بپردازد و پس از آن در شغلی متناسب با شخصیت خود مشغول به کار گردد. برخی از تست های شخصیت شناسی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر است:

  • تست شخصیتMBTI

    تست شخصیت شناسی شغلی و تحصیلی MBTI که توسط مادر و دختری با نام های مایرز و بریگز طراحی شده است، نوعی ابزار برای خودگزارشی است که می توانید به منظور شناسایی نقات قوت، ترجیحات فردی و نوع شخصیت خود از آن استفاده کنید. تست MBTI یکی از کاربردی ترین ابزارهای روانشناسی است که با اهداف مختلفی از جمله مشاوره تحصیلی و تکمیل فرایند انتخاب رشته در دنیا انجام می گردد. در حقیقت مایرز به همراه مادرش بریگز معتقد بودند که این تست شخصیت شناسی موجب می گردد تا مردم با شناخت بهتری از خود، راستا شغلی پیش رو را منطبق با شخصیت خود برگزینند.

  • 4 معیار اصلی تست شخصیت شناسی MBTI :
  • 1- درون گرایی یا برون گرایی
  • 2- حسی یا شهودی
  • 3- منطقی یا احساسی
  • 4- قضاوت گر یا ادراکی

    در این تست ابتدا افراد بر اساس این 4 جفت جنبه شخصیتی مورد سنجش قرار می گیرند و سپس نوع شخصیت آنها به صورت یک کد چهارحرفی برگرفته از حروف اول هر معیار شخصیتی مشخص می گردد. بدین صورت 16 تیپ شخصیتی به شرح تصویر زیر ایجاد می گردد که بیانگر علاقه مندی ها، اولویت های شغلی و فکری، نقاط قوت و ضعف اشخاص و میزان سازگاری آنها با دیگران می باشد. این 16 تیپ شخصیتی بدین ترتیب دسته بندی و نامگذاری می شوند:

    تیپ شخصیتی INTJ معمار، NTP منطق گرا، ENTJ فرمانده، ENTP مجادله گر، INFJ حامی، INFP تسهیل کننده، ENFJ پیشرو، ENFP مبارز، ISTJ بازرس، ISFJ مدافع، اجرایی، ESFJ سفیر، ISTP ماهر، ISFP ماجراجو، ESTP کارآفرین، ESFP سرگرم کننده.

  • تست شخصیت شناسی disc

تست شخصیت شناسی disc بر طبق مطالعات شخصی به نام ویلیام مولتون مارستون ایجاد شده است. در این تست هیجانات انسان در4 نوع رفتار تعریف می گردد: Dominance برتری طلبی؛ Influence تاثیرگذاری؛ Steadiness ثبات و Compliance تطبیق پذیری که نام تست disc از حروف اول این چهار رفتار برگرفته شده است. بر اساس نتایج این آزمون می توانید شخصیت غالب خود را از میان 4 نوع شخصیت سلطه گر، تاثیرگذار، تطبیق پذیر و باثبات مشخص کنید و بر طبق یک فاکتور علمی و دقیق، فرایند تصمیم گیری برای برگزیدن رشته دانشگاهی را مطابق با شخصیت خود پیش ببرید.

انتخاب رشته بر اساس استعداد ها

انتخاب رشته بر اساس استعداد شما که با کمک تست های استعدادیابی بر پایه علم روانشناسی صورت می گیرد، بر روی استعدادهای تحصیلی و شغلی شما متمرکز بوده و به عنوان یک مکمل برای تسهیل فرایند انتخاب رشته به شما پیشنهاد می گردد. یکی از دلایل اشتغال افراد تحصیل کرده در زمینه های غیر تخصصی این است که شخصیت آنها هیچ سنخیتی با رشته تحصیلی شان ندارد و استعدادیابی قبل از برگزیدن رشته دانشگاهی به خوبی می توانست راستا اصولی و درست را قبل از ورود به حوزه آکادمی به آنها نشان دهد. در فرایند انتخاب رشته بر اساس خودآگاهی دانش آموزان، مشاوره های ارزشمندی در خصوص نحوه گزینش رشته های تحصیلی به شما ارائه خواهد شد.

سعی کنید بهترین انتخاب خود را با ایجاد هماهنگی میان شخصیت خود و رشته تحصیلی مورد علاقه تان انجام دهید. در حقیقت شما ابتدا باید خود را بشناسید و در کنار آن رشته های تحصیلی را هم مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت بتوانید رشته ای که با استعدادها، علایق، تیپ های شخصیتی و الگوهای رفتاری شما هماهنگ می باشد را برگزینید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1873

به "انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه" امتیاز دهید

3 کاربر به "انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید