به زمان پیش آمده به چشم فرصت نگاه کنیم، نه تهدید

به گزارش کالارنا، خبرنگاران/اصفهان یک دانشجوی دکترای روان شناسی گفت: مردم باید به آینده و اهداف و آرزوهایشان فکر نمایند و مثبت نگر باشند و به این زمان پیش آمده به عنوان فرصت نگاه نمایند و نه یک تهدید.

به زمان پیش آمده به چشم فرصت نگاه کنیم، نه تهدید

صحرا حسینی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود توصیۀ دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر ماندن در خانه، متأسفانه برخی از مردم همچنان در اجتماعات حضور دارند و این موضوع شاید به شایعه پراکنی در مواقع استرس زای قبلی برمی گردد، در صورتی که باید بدانیم بعد از هر خبر تنش زایی، عده ای به دنبال عظیم نمایی و شایعه پراکنی هستند و نباید باعث گردد به این باور برسیم که هر خبری شایعه است.

وی ادامه داد: در برخی مواقع هم می دانیم که برخی موضوعات نمی تواند شایعه باشد، اما باز هم فکر می کنیم که شایعه است، شاید به این دلیل که موضوع استرس زا و ناراحت نماینده را انکار می کنیم.

این روان شناس با بیان اینکه انکار کردن برای افراد در شرایط بحرانی طبیعی است، گفت: هر چند در آغاز یک بحران طبیعی است بخواهیم موضوع پیش آمده را انکار کنیم، ولی باید یادمان باشد اگر این رفتار (انکار کردن) ادامه یابد، سبب می گردد تا ما از درک موضوع دور بمانیم.

وی خاطر نشان کرد: باورهای بنیادین اشتباه هم مانع از رفتار و عملکرد صحیح می گردد؛ باورهایی مانند اینکه چون خداوند توانا و قادر است پس همۀ مسئولیت محافظت از ما به عهده خداست، بدون اینکه هیچ کوششی در جهت حل مساله داشته باشیم، اینگونه باورهای اشتباه باعث می گردد تا رفتارهای اشتباهی داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: توصیه روانشناسان به این گونه رفتارها، مطلعی است. اینکه هر اخباری شایعه نیست و در هر اتفاقی یک سری از افراد شایعه پراکنی می نمایند و برخی هم به دنبال فرصت هستند و از آب گل آلود ماهی می گیرند، مثل کسانی که احتکار می نمایند، اما این ما هسیتم که باید یک سری از اطلاعات و داده ها را جمع آوری کنیم، ابعاد مختلف مسئله را بشناسیم و غربال کنیم و به عنوان اطلاعات درست از آن بهره ببریم.

وی اعلام نمود: هرچقدر که اطلاعات ما نسبت به یک بحران، بیشتر و مطلعی مان عمیق تر باشد، بیشتر می توانیم اطلاعات سره از ناسره را تشخیص داده و تفکیک کنیم. البته منظور اخبار فضای مجازی و امثالهم نیست.

این روان شناس با بیان اینکه باید مردم را مطلع کنیم که هر خبری، قرار نیست شایعه باشد و باید صحت منبع آن را آنالیز کنیم، اضافه نمود: مردم باید بدانند هرچند که انکار در لحظات اولیه می تواند طبیعی باشد، اما برخی از افراد عادت به انکار نموده اند، چون این راه خیلی راحت تر از آن است که بخواهیم نگران یک موضوع باشیم و در کنارش یک سری موارد را رعایت کنیم. مثلا دائما دست هایمان را بشوییم، سیگار نکشیم و ضدعفونی کنیم و ... . در واقع راحت تر هستیم که از مسئولیت شانه خالی کنیم، اما انکار کردن می تواند برای ما مضر باشد.

وی با یادآوری اینکه زمانی هم پیش می آید که در وهلۀ اول خیلی نگران می شویم و این مسئله تا حدی طبیعی است، اضافه نمود: اما اگر بیش از اندازه نگران باشیم، ناشی از اطلاعات ناقص از بحران و عدم شناخت کافی از موضوع است و بخشی از آن هم به این مسئله برمی گردد که حل مسئله را یاد نگرفته ایم.

به گفته وی، بهترین راه چاره این است که بعد از شناخت صحیح و کافی بپذیریم که همۀ اتفاقات جهان در کنترل ما نیست و ضروری است کوشش کنیم تا راه های مقابله با موضوع استرس زا را پیدا کنیم و به بهترین نحو از آن استفاده کنیم. از نظر علمی آنالیز داشته باشیم، انواع راه چاره ها را مد نظر قرار بدهیم و بهترین راه را پیدا کنیم و بعد بسپاریم به خداوند که قدرتی فراتر از انسان دارد.

این روان شناس با تأکید بر لزوم آموزش به مردم، گفت: اگر نگران شایعات هستیم، باید آنالیز کنیم و مطلعی دادن به مردم می تواند بهترین روش باشد.

حسینی با بیان اینکه اگر قرار است مردم در خانه بمانند باید به معنای واقعی کلمه زندگی نمایند، گفت: مردم باید در این فرصت کتاب بخوانند، موسیقی گوش بدهند، با دوستانشان تلفنی در تماس باشند، اما تنها کاری که نباید انجام دهند این است که اخبار ریز و درشت را پیگیری نمایند، به عنوان مثال به دنبال آمار جان باختگان نباشند، چون لازم نیست این اطلاعات را بدانند.

وی تأکید کرد: مردم باید به آینده و اهداف و آرزوهایشان فکر نمایند و مثبت نگر باشند، در واقع به این زمان پیش آمده باید به عنوان فرصت نگاه نمایند و نه یک تهدید و از آن به خوبی استفاده نمایند.

حسینی با اعتقاد بر اینکه آرامش نسبی زمانی به جامعه برمی گردد که تک به تک ما، به دنبال شایعه نباشیم، مبالغه نکنیم، از آب گل آلود ماهی نگیریم، دنبال مقصر نباشیم و به دیگران به خاطر نگرانی و خشم ناشی از این روزها حق بدهیم، ادامه داد: سعی کنیم دیگران را بفهمیم و مطمئن باشیم که این مسئله و نگرانی به زودی تمام می گردد، مانند بسیاری از بحران ها و نگرانی هایی که پیش می آید و بعد از مدتی می گذرد و تمام می گردد.

وی یادآور شد: به هر حال داروی ضد این ویروس به زودی کشف می گردد چون محققین به دنبال کاهش انتشار این ویروس هستند. هریک از ما می توانیم آرامش را به جامعه برگردانیم، چون آرامش را کسی از بیرون به ما القا نمی کند و کسی نمی تواند آرامش یک جامعه و فرهنگ را تغییر بدهد به غیر از خودمان.

این روان شناس با بیان اینکه زمانی که بخواهیم یک مشکل را قبول کنیم و بپذیریم که وجود دارد، دچار ترس و خشم و غم شده و به طور کلی هیجانات منفی متفاوتی را تجربه می کنیم، گفت: باید یاد بگیریم که در نهایت باید با موضوع روبه رو شویم. پذیرفتن به این معنی است که نباید دنبال مقصر باشیم و باید بهترین راه چاره را پیدا نموده و استفاده کنیم.

گفت وگو از: هدیه نادعلی خبرنگار افتخاری خبرنگاران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1131

به "به زمان پیش آمده به چشم فرصت نگاه کنیم، نه تهدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زمان پیش آمده به چشم فرصت نگاه کنیم، نه تهدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید