بیماری های پلک و مژه

به گزارش کالارنا، اگر در پلک چشم خارش ایجاد شد باید اول بدن را برحسب مزاج پاکسازی کرد. هم چنین باید از غذاهای مناسب استفاده شود. و از خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده و غلیظ اجتناب شود.

بیماری های پلک و مژه

نویسنده: احمد حاجی شریفی

خارش پلک چشم

اگر در پلک چشم خارش ایجاد شد باید اول بدن را برحسب مزاج پاکسازی کرد. هم چنین باید از غذاهای مناسب استفاده گردد. و از خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده و غلیظ اجتناب گردد.

برای درمان آن یک قاشق غذاخوری آب غوره را در یک لیوان آب جوش مخلوط و با آن پلک ها را بشویید.

خارش پلک چشم از صفرا:

اگر در اثر غلبه صفرا خارش پلک چشم ایجاد شده است، آب گل همیشه بهار یا آب قرفه یا آب کدو را بر پلک چشم ضماد کنید.

برگ کاسنی، گل نیلوفر، سبوس گندم و جو را بجوشانید و گه گاه پلک ها را با آب آن شستشو دهید.

خارش پلک چشم در دموی مزاج ها:

اگر دموی مزاج هستید و خارش پلک دارید ابتدا حجامت کرده یا از بازوی چپ خون کم کنید بعد نشاسته یا آرد جو یا شیر زن یا روغن گل یا صندل یا حضض یا سفیده تخم مرغ خام یا آب کاسنی بر آن ضماد کنید.

خارش پلک چشم از بلغم:

در صورتی که در مزاج بلغم خارش پلک چشم ایجاد گردد، گل نیلوفر 1 برابر. گل بابونه شیرازی، گل بنفشه و مغز ناخنک از هر کدام 2 برابر. سبوس گندم 5 برابر همه را مخلوط کرده و بجوشانید و با آب صاف کرده آن پلک ها را بشویید.

نشاسته یا آرد جو یا حضض یا صندل یا آب کاسنی یا روغن گل یا شیرِ زن یا سفیده تخم مرغ خام را با سرکه و آب گرم مخلوط کرده و بر پلک ها ضماد کنید.

خارش پلک ها از شوره:

گاهی روی پلک در بین مژه ها حالتی شبیه سبوس سفید و پوسته پوسته همراه با خارش ایجاد می گردد، که آن را شوره می نامند. این بیماری باعث ریختن مژه ها خواهد شد. برای درمان آن اول بدن را از خلط غالب پاک سازی نمایید سپس برای درمان آن ساقه و برگ ارزن را بسوزانید و در روغن گل ریخته تا به حالت خمیری درآید و به پلک ها بمالید. یا روغن فندق سوخته را روی پلک ها بمالید.

خارش کناره های پلک چشم:

این بیماری که باعث خارش شدید پلک ها و ریزش مژه ها می گردد. بیماری مزاحمی است که انسان را آزار می دهد و لازم است که در تغذیه دقت گردد. خوردن غذاهای سبک و رقیق و پرهیز از غذاهای سنگین و ثقیل و سرخ کرده در بهبودی حال بیمار مؤثر خواهد بود.

سوزش مژه چشم

در صورتی که دچار سوزش مژه چشم شده اید، شاخ و برگ و جوانه به را بسوزانید و خاکسترش را بر مژه ها ضماد کنید.

چسبندگی پلک چشم

برای درمان چسبندگی پلک چشم 10 گرم برگ خشک بارهنگ را در 150 گرم آب جوش به مدت 20 دقیقه بخیسانید. آب آن را صاف کرده و با آب آن و به وسیله پنبه یا گاز استریل چشم را شستشو دهید.

پرش پلک

گاهی برای برخی اشخاص پیش می آید که پلک های چشم پرش و جهندگی پیدا می کنند. مُدام مانند قلب که می تپد هم پرش دارد. این مشکل در اثر ضعف عمومی بدن است و چون خون کاملاً به رگ های اطراف پلک نمی رسد این حالت پیدا می گردد. برای درمان آن طبق دستورالعمل رایج بین مردم عادی پر کاه را پشت چشم بگذارید تا آرام گردد.

علاج واقعی آن تقویت کردن عمومی بودن است. بهتر است آب هویج و مربای هویج بخورید و هلیله سیاه را بسیار نرم بسایید و هر شب 20 گرم از آن را بخورید. مدتی مصرف این خوراکی ها را ادامه دهید و سوخته آهن را مانند غبار نرم بسایید و به وسیله میل سرمه دان در چشم بکشید.

قرمزی پلک چشم

برای درمان قرمزی چشم خرمای سبز و کال را خُرد کرده و در آب غوره بجوشانید تا غلیظ گردد و بر پلک چشم بکشید.

زخم گوشه چشم

برای درمان زخم گوشه چشم گل شقایق یا گل خشخاش را نرم بسایید بعد با آب گشهم مخلوط کرده و بمالید.

آب انار را در ظرف مسی قرمز (سفید نشده) بجوشانید تا قوام آید و بر آن بمالید.

ورم پلک چشم

برای درمان ورم پلک چشم 50 گرم برگ گردوی خشک را در یک لیتر آب بجوشانید و به مرور آن آب را پشت چشم کمپرس کنید (مواظبت کنید که محلول داخل چشم نرود).

ورم عفونی پلک چشم

برای درمان ورم چرکی پلک چشم، برگ مو را بجوشانید و با آب صاف کرده آن چشم را بشویید.

برگ تازه جعفری را نرم بکوبید و روی آن ضماد نمایید.

ورم ملتحمه

برای درمان ورم ملتحمه بهاره یا حساسیت چشمی هر روز 1 قاشق شربت خوری از مخلوط مغز ناخنک نیم کوب شده و گل بابونه شیرازی و گل بنفشه را در یک لیوان آب بجوشانید بعد روزی چند مرتبه با آب صاف کرده آن چشم را بشویید.

پف کردگی زیرچشم

برای درمان پف کردگی یا کیسه ای شدگی زیر چشم هر شب سیب زمینی را ریز رنده کنید و پشت چشم ضماد کنید.

کلفت شدگی پلک چشم

در صورتی که پلک چشم ضخیم گشته است آب میوه زیاد بنوشید. به نام درمان زیاد حمام کنید و هر صبح و ظهر آب سماق را با پنبه روی آن گذارید و شب ها سفیده تخم مرغ خام را با روغن گل سرخ مخلوط کرده و پشت پلک ضماد گذارید.

زیاد حمام کنید و روزی چند مرتبه با آب جوش بخور دهید و پیه داخل انار را بکوبید و با عدس کوبیده شده بپزید تا قوام آید. آن را هر شب پشت چشم ضماد کنید. روزها سماق را خیسانده بعد آبش را در چشم بچکانید و بعد از چکاندن مقداری از همان آب را به وسیله پنبه پشت چشم گذارید.

شاخ و برگ درخت به را بسوزانید و خاکسترش را در چشم بکشید.

کبودشدگی زیر چشم

ابتدا کبد را تقویت کنید و اگر دچار کم خونی هستید آن را درمان کرده و برای درمان کبودشدگی زیر چشم آب ترب را با عسل مخلوط کرده و هر صبح و شب روی آن بمالید.

انجیر را بکوبید و با عسل مخلوط کرده و هر صبح و شب روی آن بمالید.

کبودشدگی حلقه دور چشم

برای درمان کبودشدگی حلقه دور چشم سرکه و عسل را با هم مخلوط و هر صبح، ظهر و شب بر آن بمالید.

ژل های مغز برگ آلوئه ورا را روزی سه بار روی آن بمالید و مالش دهید.

تومور یا غده بر پلک چشم

در پلک های چشم ممکن است تومور یا غده های خوش خیم (غیرسرطانی) و یا از نوع سرطانی آن تشکیل شوند. یکی از شایع ترین انواع تومورهای خوش خیم در پلک چشم گزانتلناما نام دارد که یک تومور مسطح به رنگ سفید یا زرد می باشد که از چربی ساخته شده است. این نوع تومورها در صورتی که ظاهرشان مزاحم و ناراحت کننده نشده باشند احتیاج به خارج کردن ندارند. چون ممکن است گزانتلناما نشان دهنده مقدار بالای کلسترول، به خصوص در افراد جوان باشد لذا در این افراد لازم است از نمونه خون شان آزمایش چربی به عمل آید.

سلول های سرطانی از نوع پوسته شونده (1) و هم چنین از نوع بنیادی (2) ممکن است در پلک چشم تشکیل تومور سرطانی دهند. اگر یک تومور در پلک چشم پس از چند هفته از بین نرود پزشک ممکن است اقدام به بیوپسی (3) کند و نمونه ای از نسج مشکوک را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهد. تومورها معمولاً با عمل جراحی درمان می شوند.

التهاب پلک چشم

التهاب پلک چشم به خصوص در لبه های آزاد آن عارضه ای است که بلفاریت (4) نامیده می گردد. نشانه های این عارضه عبارتند از قرمزی، تحریک، ضخیم شدگی و احتمالاً پوسته شدن، زخم های سطحی، یا التهاب غده های ترشح کننده چربی در لبه های پلک.

عوامل یا اختلالاتی که می توانند باعث التهاب پلک چشم شوند عبارتند از عفونت استافیلوکوکی در لبه های پلک چشم یا در مجاری غدد ترشح کننده چربی که به لبه پلک ها باز می شوند، هم چنین ابتلا به التهاب پوست همراه با پوسته های چرب (5) در سر و صورت و بالاخره ابتلا به آکنه روزاسه (6) که موجب قرمزی منتشر همراه با ضایعات برجسته و طاول های چرکی در پوست صورت می گردد. بلفاریت که در آن لبه یک یا هر دو پلک ملتهب می گردد معمولاً با بیماری پوستی درماتیت سبوره ای (7) در ارتباط است. بلفاریت ممکن است در اثر عفونت باکتریایی یا حساسیت به مواد آرایشی هم ایجاد گردد. اگر مبتلا به بلفاریت هستید پلک های شما متورم، قرمز و خارش دار می شوند. لبه های پلک ها ممکن است به وسیله پوسته های نرم و چرب پوشیده گردد که پس از خشک شدن به دلمه تبدیل شده و مژه ها را به هم می چسبانند. در برخی موارد ریشه های مژه ها عفونی شده و موجب ایجاد زخم های کوچک یا گل مژه می گردد.

شما می توانید علائم را با گذاشتن پارچه ای تمیز و مرطوب و گرم بر روی پلک بهبود بخشید. فرایند بهبودی با تمیز کردن دقیق پلک ها دو بار در روز با شامپوی بچه که با نسبت مساوی با آب مخلوط شده است تسریع می گردد.

شالازیون (8)

عبارت است از تورمی در پلک که ممکن است بدون درد باشد. اگر یک غده ترشح کننده چربی در درون پلک مسدود گردد غده ای بزرگ شده و متورمی به نام شالازیون ایجاد می کند. شالازیون ممکن است در ابتدا به صورت گل مژه به نظر برسد ولی برخلاف گل مژه در لبه چشم نمی باشند، معمولاً درد و قرمزی مربوط به شالازیون در طی چند روز بهبود می یابد. هرچند اگر تورم بزرگ باشد ممکن است موجب ناراحتی طولانی مدت گردد و فشار وارده بر جلوی چشم ممکن است بینایی را مختل کند.

اگر پزشک تشخیص شالازیون را مطرح کند ممکن است چند هفته صبر کند، زیرا امکان دارد به خودی خود بهبود یابد. اگر شالازیون دردناک یا تحریک کننده باشد گذاشتن یک پارچه گرم، تمیز و مرطوب بر روی آن کمک کننده است. شالازیون پایدار با عمل ساده ای درمان می گردد که در این عمل برش کوچکی در سطح پلک داده می گردد و محتویات تورم برداشته می گردد. این عمل تحت بی حسی موضعی انجام شده و بدون درد است.

پایین افتادگی پلک بالای چشم

پایین افتادگی پلک بالا غالباً به دلیل ضعف عضله بالا برنده پلک و یا بیماری عصب کنترل کننده پلک ایجاد می گردد. این نوع عارضه ممکن است به طور مادرزادی یا در اثر جراحت، یا در نتیجه یک نوع فلج مزمن و پیش رونده عضلات (9) باشد. پایین افتادگی پلک بالا ممکن است به صورت نسبی و یا به طور کامل چشم را ببندد. این عارضه ممکن است فقط در یک چشم و یا در هر دو چشم وجود داشته باشد. گاهی اوقات پایین افتادگی پلک بالا از ابتدای تولد وجود دارد. در هر حال اگر پلک بالای نوزاد افتادگی داشته باشد و مردمک چشم او را بپوشاند چشم دچار تنبلی (10) شده و بینایی اش تکامل نخواهد یافت. در بالغین پایین افتادگی پلک بالا ممکن است به دلیل عوامل ویروسی، یا در اثر یک نوع بیماری خاص که به طور پیش رونده موجب ضعف عضلانی می گردد حادث گردد.

اگر پایین افتادگی پلک بالا به طور ناگهانی اتفاق افتد ممکن است نشانه ای از وجود اختلال در سیستم عصبی از قبیل تومور مغزی یا پاره شدن یک رگ در مغز سر باشد.

افتادگی پلک در بچه ها با جراحی به منظور سفت کردن عضله پلک تصحیح می گردد. اگر درمان به صورت زود هنگام صورت گیرد بینایی کودک به حالت طبیعی بازمی گردد. در بالغین جراحی افتادگی پلک باید در صورتی انجام گردد که هرگونه اختلال زمینه ای مهم منتفی باشد. جراحی در درمان افتادگی پلک ایجاد شده در اثر فرایند پیری بسیار مؤثر است.

برگشتگی لبه پلک چشم به داخل

انحراف یا برگشتگی لبه پلک بالا یا پلک پایین و یا لبه هر دو پلک به داخل عارضه ای است که بیشتر در افراد سالمند به وجود می آید. در این حالت لبه پلک چشم به سمت داخل انحراف و برگشتگی پیدا می کند. مژه ها بر روی قرنیه و بر روی ملتحمه کشیده می شوند و باعث خراشیدگی، تحریک، درد و ریزش آب از چشم می گردند. اگر این عارضه درمان نگردد قرنیه آسیب می بیند و ممکن است منتهی به نابینایی گردد.

اگر لبه پلک تحتانی به خارج برگردد و پلک از چشم آویزان گردد سطح داخلی پلک در معرض هوا قرار گرفته، خشک و زخمی می گردد. این بیماری به نام اکتروپیون نامیده می گردد و ممکن است موجب توقف جریان اشک به داخل مجرای بینی گردد و در نتیجه چشم به صورت مداوم آب ریزش خواهد داشت. از آنجا که پلک ها به صورت کامل بسته نمی شوند قرنیه شفاف جلوی چشم به طور مداوم در معرض هوا قرار گرفته و ممکن است آسیب دیده یا مکرراً عفونی گردد. این بیماری معمولاً در افراد پیر در نتیجه ضعف پلک تحتانی (معمولاً مرتبط با افزایش سن می باشد) رخ می دهد و معمولاً هر دو چشم درگیر می شوند. ممکن است اکتروپیون در نتیجه جمع شدن اسکار روی پلک یا گونه یا در اثر فلج صورتی (11) رخ دهد که در این بیماری عضلات اطراف چشم و سایر عضلات صورت (سمت مبتلا) فلج می شوند. در این موارد فقط یک پلک درگیر می گردد. گاهی اوقات برگشتگی و انحراف لبه پلک چشم به داخل به طور مادرزادی از بدو تولد به خصوص در اطفال چاق وجود دارد.

اگر فکر می کنید که مبتلا به اکتروپیون هستید باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. زیرا درمان در صورتی که در مراحل اولیه صورت گیرد، بسیار موفقیت آمیز است. احتمالاً پزشک عمل جراحی جلوی چشم را که در آن پوست و عضلات اطراف پلک ها سفت می شوند را به شما توصیه می کند، ولی در موارد شدیدتر جراحی پلاستیک پیچیده تری لازم خواهد بود.

برگشتگی لبه پلک پایین چشم به خارج

آویزان شدن یا برگشتگی لبه پلک پایین به طرف خارج هم غالباً در افراد پیر و سالخورده به وجود می آید. در این حالت به دلیل ضعف و سست شدن عضلات اطراف چشم، لبه پلک تحتانی دچار برگشتگی شده و در جهت خارج و پایین آویزان می گردد. در این حالت سطح داخلی پلک در معرض هوا قرار می گیرد و خشک و زخمی می گردد. ایجاد این عارضه مانع از ورود اشک به داخل مجرای بینی می گردد و در نتیجه چشم به طور دائم آب ریزش داشته و در نتیجه اشک بر روی گونه ها جاری خواهد شد.

قرنیه به دلیل عدم تماس با اشک دچار خشکی می گردد و مکرراً عفونی می گردد و آسیب می بیند. علاوه بر سالمندان افرادی هم که پوست و نسوج نزدیک به پلک آن ها به دلیل زخم و سوختگی و عمل جراحی دچار انقباض و جمع شدگی شده است به این نوع عارضه مبتلا می گردند. در این موارد نه تنها پلک پایین بلکه لبه پلک بالا هم می تواند به سمت خارج برگشتگی و انحراف پیدا کند. علاوه بر افراد گفته شده در بالا، غالباً برگشتگی لبه پلک چشم به خارج در پی ابتلا به فلج صورت (12) ایجاد می گردد. این بیماری باعث فلج شدن عضلات اطراف چشم و یا فلج سایر عضلات صورت در همان سمت می گردد.

حتی اگر برگشتگی لبه پلک پایین چشم به خارج مختصر هم باشد به دلیل منحرف شدن دهانه مجرای اشکی بینی، مانع از ورود اشک و ترشحات به داخل مجرای بینی می گردد. این عارضه می تواند باعث التهاب مزمن ملتحمه چشم گردد که نتیجه آن التهاب، قرمزی، ناراحتی و ریزش اشک روی گونه و اختلالات ناشی از آن است. ضمناًً پاک کردن مداوم اشک باعث کشیده شدن پلک و بیشتر شدن فاصله آن از چشم می گردد.

انتروپیون

انتروپیون عبارت است از برگشتگی لبه پلک فوقانی یا تحتانی یا هر دو لبه به داخل چشم. در انتروپیون پلک به داخل برمی گردد. مژه ها بر روی قرنیه (بخش شفاف جلوی چشم) و ملتحمه که سفیدی چشم را می پوشاند کشیده می شوند. اگرچه ملتحمه پلک ها را هم مفروش می کند ولی این قسمت آسیب نمی بیند. علایم مشخصه، این بیماری درد ناحیه چشم، آب ریزش از جسم و تحریک آن می باشد.

اگر درمان انجام نگردد ممکن است قرنیه آسیب دیده و منجر به فقدان بینایی گردد. در کشورهای پیشرفته انتروپیون اساساً افراد پیر را گرفتار می کند، چرا که با افزایش سن عضلات اطراف چشم به طور طبیعی دچار ضعف می شوند. در کشورهای در حال توسعه معمولاً انتروپیون در پی تراخم عفونی چشم ایجاد می گردد. در نهایت ممکن است این بافت جمع شده و پلک ها را به داخل برگرداند. یک عمل کوچک را می توان برای تصحیح پلک به کار برد. این عمل معمولاً بیماری را اصلاح می کند و از آسیب های بعدی به چشم جلوگیری می کند.

ریزش مژه ها

اگر مژه هایتان ریزش دارد برحسب خلط غالب، بدن را پاکسازی کرده و تعدیل مزاج کنید. ضمناًً رعایت غذا و مصرف اغذیه ای مناسب در این بیماری یکی از ارکان مهم معالجه است.

برای درمان آن گِل ارمنی را در آب جوش حل کنید و بر پلک چشم بمالید.

حجر ارمنی و هسته خرما را بسوزانید و با کمی روغن بادام تلخ مخلوط کرده و بر مژه ها بمالید.

روی مژه ها روغن فندق بمالید.

زردچوبه، مامیران، زنجبیل، هلیله زرد، دار فلفل و کات کبود همه را بسیار نرم بسایید سپس با آب غوره مخلوط کنید و روزی سه مرتبه هر بار یک قاشق شربت خوری از آن را با مقداری آب مخلوط کرده، مژه و پلک را با آن بشویید.

هر روز شبدر را بجوشانید و با آب صاف کرده آن سه بار در روز مژه و پلک ها را بشویید.

شاخ و برگ و جوانه به را بسوزانید و خاکستر آن را شب ها بر پشت چشم ضماد کنید.

پماد پنیسیلین یا پماد اکسیدژن دومرکور را روی آن بمالید.

جوش پلک (گل مژه)

جوش پلک یا گل مژه عبارت است از یک تورم دردناک و عفونی که در ریشه مژه به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می گردد. این بیماری بیشتر در بچه ها شایع است. ولی در هر سنی رخ می دهد. استفاده از لنزهای تماسی و استفاده از لوازم آرایشی چشم، یک عامل خطر محسوب می گردد. عفونت ریشه پلک ممکن است منجر به تشکیل تورمی چرکین گردد که گل مژه نامیده می گردد. بیشتر گل مژه ها به وسیله استافیلوکوک طلایی (13) ایجاد می گردد که نوعی باکتری است و بر روی پوست بسکمک از افراد سالم یافت می گردد. بالغین کمتر از بچه ها مبتلا به گل مژه می شوند. اگر از مواد آرایشی چشمی یا لنزهای تماسی استفاده کنید، خطر ایجاد گل مژه افزایش می یابد. یک گل مژه در ابتدا به صورت توده ای در لبه پلک تظاهر می کند. در طول روزهای بعد پلک متورم و حساس شده و لکه های زرد در مرکز تورم تشکیل می شوند.

گل مژه یا عارضه ای که به صورت یک برآمدگی یا کیسه ای متورم در لبه پلک ها به وجود می آید دو نوع است. گل مژه از نوع اول، که تشکیل یک کیسه چرکی می دهد و دوره آن کوتاه است. و گل مژه از نوع دوم که به دلیل انسداد مجاری یک یا چند عدد ترشح کننده چربی ایجاد شده و مدت طولانی تری باقی می ماند.

گل مژه به دلیل عفونت:

گل مژه از نوع اول یا عفونی (14) به دلیل عفونت حاد یک یا چند غده موجود در لبه پلک چشم و یا در زیر آن ایجاد می گردد،، این نوع گل مژه معمولاً به دلیل یک عفونت استافیلوکوکی به وجود می آید و تشکیل یک کیسه چرکی (15) را می دهد، آماده برای پاره شدن می گردد و مقدار کمی عفونت از آن خارج می گردد. دوره شروع و خاتمه نشانی های این نوع گل مژه معمولاً کوتاه مدت بوده و به مدت 2 تا 4 روز می باشد.

گل مژه به دلیل انسداد مجرای غدد چربی:

گل مژه از نوع دوم شالازیون نام دارد. این نوع گل مژه عبارت است از تورم یا بزرگ شدگی غده ترشح کننده چربی که در قسمت عمیق تر پلک قرار گرفته است. این نوع عارضه به دلیل انسداد و بسته شدن مجرای غده ترشح کننده چربی که به طور طبیعی لبه پلک را چرب و نرم می کند به وجود می آید. بسته شدن این مجرا مانع از خروج مواد ترشحی از سوراخ یا دهانه آن می گردد.

معمولاً گل مژه ها پاره و تخلیه شده و بدون هیچ گونه درمانی در طی چند روز بهبود می یابند. این فرآیند را می توانید با قرار دادن پارچه ای تمیز و مرطوب، چهار بار در روز و به مدت 20 دقیقه بر روی چشم تسریع نمایید. برای جلوگیری از ابتلاء دیگران یا عفونت مجدد خودتان دست هایتان را بعد از تماس با پلک عفونی بشویید و از استفاده اشتراکی یا مجدد از وسایل شخصی مانند حوله و غیره اجتناب کنید.

رشد مژه و ابرو

برای این که موی پلک چشم یا موهای ابرو رشد بیشتری داشته باشد جهت تقویت آن برگ گردو را بجوشانید و در آب صاف کرده آن یک سر سوزن سولفات دوکنین مخلوط کنید و هر شب موهای پلک چشم یا ابرو را با آن نمناک کنید ولی مواظب باشید که داخل چشم نرود.

حجرالیحود را بسیار نرم بکوبید و با روغن بادام شیرین مخلوط کرده و هر شب بیخ مژه یا روی ابروها بمالید.

برطرف کردن موی اضافی پلک چشم

برای برطرف کردن موی اضافی پلک چشم اول با موچینی ضدعفونی شده مو را از جای خود بیرون آورده و بعد آب شاه تره تازه یا آب جوشانده غلیظ شاه تره را با کمی صمغ عربی ساییده شده مخلوط و به جای موی کنده شده بمالید تا مانع روییدن مجدد موی اضافی گردد.

پُر کردن مژه

اگر مژه چشم کم مو است و میل دارید پرپشت گردد 5 گرم برگ گردو را با 1 میلی گرم جوهر گنه گنه (اوکنین) مخلوط و در کمی آب بجوشانید. و هر صبح و شب مژه و پلک را با آب صاف کرده آن ملایم مالش دهید. در صورتی که مدتی تکرار گردد موهای مژه افزایش می یابند.

پی نوشت ها:

1.Squamous

2.Basal

3.Biopsy

4.Blepharitis

5.Seborrheic Dermatitis

6.Acne Rosacea

7.Seborrhoeic dermatitis

8.Chalazion

9.Mysthenia Gravis

10.Amblyopia

11.Facial Palsy

12.Facial Palsy

13. Staphylococus aureus

14.Stye or Hordeolum

15.Abscess

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرةالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2103

به "بیماری های پلک و مژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های پلک و مژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید