تئوری های غربی مسائل ما را حل نخواهد کرد

به گزارش کالارنا، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس دانشگاه الزهرا گفت: با اشاره به تاسیس دبیرخانه مجمع علمی گفت وگوهای فرهنگی زنان ایران و عرب در دانشگاه الزهرا گفت: با این کار دنبال فرهنگ وحدت هستیم و تئوری های غربی مسائل ما را حل نخواهد کرد.

تئوری های غربی مسائل ما را حل نخواهد کرد

دکتر مهناز ملانظری روز گذشته 3 آذر در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و دنیا عرب که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: دانشگاه الزهرا در سال 1343 با 90 دانشجو تاسیس شد ولی هم اکنون بیش از 10 هزار دانشجو و 400 عضو هیئت علمی دارد که در 10 دانشکده مشغول فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: این دانشگاه با ویژگی هایی که دارد زمینه را نه تنها برای دختران ایرانی بلکه دختران دنیا عرب فراهم نموده تا در دانشگاه حضور یابند و از فرصت های آموزشی و پژوهشی بهره ببرند.

ملانظری اعلام کرد: ما در حال حاضر بیش از 150 دانشجوی بین الملل داریم که اغلب آن ها از کشورهای عربی هستند که این انتخاب خود دانشجوهاست تا به این دانشگاه بیایند و تحصیل نمایند.

وی ادامه داد: آن چه که در این تعاملات بسیار اهمیت دارد این است که ایران و دنیا عرب به دلیل مشترکات دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی از زمینه های مناسبی برای گفت وگو در حوزه فرهنگ برخوردار است.

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: گفت وگوها بین دنیا عرب و ایران باعث ترویج فهم و مدارا جهت افزایش همکاری، ایجاد احترام و تقویت اعتدال به منظور کاهش تنش های مذهبی و فرهنگی و شناخت دغدغه های مشترک شده و منجر به همگرایی بین کشورهای مسلمان خواهد شد.

ملانظری مطرح کرد: امروزه دانشگاه ها جایگزین نهادهای آموزشی در گذشته مثل دارالعلوم ها و نظامیه ها هستند. دانشمندان در آن دوران از صندلی اجتماعی بالایی برخوردار بودند و به تبع آن علم نیز در بالاترین درجات قرار داشت.

وی ادامه داد: بدون تردید امروزه دانشگاه در علم و اندیشه، ایجاد فضای علمی و اخوت و برادری نقش مهمی دارد. دانشگاه ها با برطرف بسیاری از سوء تفاهم ها بین کشورهای اسلامی می توانند زمینه مناسبی برای شناخت سایر کشورها فراهم نموده تا سیاست گذاری کشورها بر مدار اندیشه ورزی، مدارا و عقلانیت صورت گیرد.

رئیس دانشگاه الزهرا اظهار کرد: هدف از گفت وگوی ایران و دنیا عرب تحکیم و تعمیق نقاط مورد بحث طرفین در عرصه های اندیشه ورزی، عقاید، پایه ریزی نظام مطالعاتی و پژوهشی مشترک در زمینه نشر مقالات علمی مشترک بین دانشمندان این کشورهاست.

ملانظری گفت: امروزه در دانشگاه الزهرا این تبادلات و تعاملات علمی در برنامه گنجانده شده است و به صورت دوره ای و مرتب این ارتباطات رصد می گردد که انشاالله در چشم اندازی 5ساله بتوانیم گام اساسی در جهت این تحولات برداریم.

وی اعلام کرد: یکی از اقدامات مفیدی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام شده تاسیس دبیرخانه مجمع علمی گفت وگوهای فرهنگی زنان ایران و عرب در دانشگاه الزهرا است. تاسیس این دبیرخانه فرصتی است تا ارتباط زنان اندیشمند ایران و عرب با تمرکز بر مواردی مانند نقش زنان در ترویج فرهنگ گفت وگو، نقش زنان در کاهش آسیب پذیری فرهنگی و ظرفیت زنان ایرانی و عرب در فراوری علم افزایش یابد.

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: واقعیت این است که ایجاد این دبیرخانه دائمی زمینه ای است برای تعاملات فرهنگی و ما باور داریم با این کار دنبال فرهنگ وحدت هستیم و تئوری های غربی مسائل ما را حل نخواهد کرد. ما با ایجاد این دبیرخانه گفت وگو را در بین زنان ایرانی و عرب خواهیم داشت و برنامه ریزی مدونی را برای آن دنبال خواهیم کرد.

ملانظری گفت: آن چه مسلم است این است که این کار به تنهایی از عهده ما خارج است و ما احتیاج به یاری فرهیختگان و دانشگاهیان در کشورهای عربی داریم. این نشست ها و نشست های بعدی صرفا مقدمه ای است تا ارتباطات و تعاملات بین کشورها به طور اجرایی صورت گیرد.

وی مطرح کرد: دانشگاه الزهرا به عنوان یک ظرفیت و پشتوانه برای این که بتواند زمینه تعاملات را فراهم کند پیشگام است و امیدواریم بتوانیم کارهای قبلی را توسعه و پیشرفت دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 991

به "تئوری های غربی مسائل ما را حل نخواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تئوری های غربی مسائل ما را حل نخواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید