حقیقتی زشت در خصوص مسواک شما

به گزارش کالارنا، مسواک شما کثیف تر از آن چیزی است که تصور می کنید. آیا تا به امروز فکر نموده اید که در مسواک شما چه چیزهایی کمین نموده است؟ مسواک شما سرشار از انواع میکروب ها هستند.

حقیقتی زشت در خصوص مسواک شما

حقیقتی زشت در خصوص مسواک شما

مسواک شما کثیف تر از آن چیزی است که تصور می کنید. آیا تا به امروز فکر نموده اید که در مسواک شما چه چیزهایی کمین نموده است؟ مسواک شما سرشار از انواع میکروب ها هستند.

تحقیقات نشان می دهد که یک مسواک بدون درپوش می تواند بیش از 100 میلیون باکتری را در خود جای دهد. اما نگران نباشید. به هر حال دهان ما هم چندان استریل و عاری از میکروب نیست.

صدها میکروارگانیسم در دهان ما هر روز وجود دارد و این مشکل چندان بزرگی نیست. در واقع می توان گفت که مشکل زمانی جدی می گردد که تعادل این باکتریها در دهان به هم می خورد.

بهتر است بدانیم که پلاک ها یا همان جرم های روی دندان، باکتری های هستند و بنابراین با هر مرتبه مسواک زدن این باکتری ها به مسواک منتقل می شوند. سوالی که در این رابطه مطرح می گردد این است که آیا ممکن است در نتیجه مسواک های آلوده، بیمار شد؟ پاسخ چندان روشن نیست، فارغ از این حقیقت چه تعداد باکتری در دهان ما زندگی می نمایند و یا به وسیله دهان به مسواک منتقل می شوند باید گفت که دفاع بدن در مقابل این باکتری ها به قدری هست که دچار عفونت ناشی از میکروب های روی مسواک نشوید.

خوشبختانه باید گفت که بدن به طور اتوماتیک علیه این باکتری ها مبارزه می نماید، بدون آنکه علامتی از ناراحتی معین گردد. به همین علت ما به درستی خبر از شواهد میکروبی روی مسواکی که در دستشویی یا هر جای دیگر قرار می دهیم نداریم. با این حال بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا از بروز همان مسائل نادر که در نتیجه آلودگی مسواک است هم مصون بمانیم:

1- مسواک را دور از محل توالت قرار دهید. در بسیاری از خانه ها دستشویی و توالت در کنار هم تعبیه شده و به عبارتی بسیار نزدیک به هم هستند و در اغلب موارد هم مسواک در لیوانی کنار کاسه دستشویی قرار می گیرد. هر توالتی گازهای آلوده در هوا پراکنده می نماید و این جای تعجب است که چرا مسواک را آن نزدیکی ها قرار می دهید. با این توصیفات تاکید می گردد که تا آنجا که امکان دارد مسواک را جایی دورتر از توالت قرار دهید. نکته بعد اینکه از توالت کردن و قبل از مسواک زدن حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.

2- مسواک خود را بعد از هر بار مصرف به دقت شستشو دهید.

3- مسواک خود را خشک نگه دارید. همان طور که می دانید باکتری ها تمایل زیادی به محیط های مرطوب دارند. بنابراین سعی کنید مسواک خود را در فاصله زمانی هر مرتبه مصرف، خشک نگه دارید. از درپوش مسواک بهتر است استفاده نکنید زیرا رطوبت مسواک را حفظ می نماید و محیط را هرچه بیشتر مستعد رشد باکتری ها می نماید.

4- مسواک خود را مستقیم نگه دارید. قرار دادن مسواک در جایی که مستقیم باشد بهتر است از حالت افتاده آن روی هر سطح.

5- هرگز از مسواک دیگران استفاده نکنید و چنین اجازه ای به دیگران ندهید که بخواهند از مسواک شما استفاده نمایند. حتی توصیه می گردد که مسواک خود را در مجاورت مسواک دیگری قرار ندهید، زیرا باکتری ها از یکی به دیگری منتقل می گردد. هم اکنون محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که مدعی است می تواند مسواک را عاری از باکتری کند.

روش هایی که این محصولات دارند به یاری گرما، اشعه یا اسپری های باکتری کش است و برخی از مسواک ها هم گفته می گردد که حاوی فرچه ضد رشد باکتری است. شواهد نشان می دهد که برخی از این راه چارهها مفید است و منجر به از بین رفتن باکتری می گردد. بنابراین اگر تصمیم گرفته اید که از این محصولات بهره ببرید تایید سازمان غذا و دارو را در این زمینه در نظر بگیرید. بعلاوه به خاطر داشته باشید که حتی برترین محصولات هم قادر به از بین بردن تمام باکتری ها نیستند. برخی از وب سایت ها پیشنهاد می نمایند که مثلا مسواک را در مایکروویو قرار دهید تا باکتری ها از بین برود، اما همین عمل ممکن است کارایی مسواک را تحت تاثیر قرار دهد و به عبارتی به ساختمان مسواک آسیب وارد کند.

برترین راه چاره ممکن در این رابطه این است که مسواک خود را بعد از مدتی استفاده دور بیندازید. زمان پیشنهادی در این رابطه هر سه تا چهار ماه یکبار است. و نهایت این که به خاطر داشته باشید که این باکتری ها هستند که موجب بدبویی دهان، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شوند. بنابراین مسواک زدن و نخ کشیدن به دندان ها را هرگز نباید فراموش کنید. بعلاوه شستشوی دهان با مواد شوینده ضد باکتری قبل از مسواک زدن از انتقال باکتری به مسواک ممانعت می نماید.

منبع:اطلاعات هفتگی شماره 3417

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2076

به "حقیقتی زشت در خصوص مسواک شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقتی زشت در خصوص مسواک شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید