خبرنگاران تاثیر ماندگار آزادسازی سهام عدالت بر بورس

به گزارش کالارنا، تهران - خبرنگاران - آزادسازی سهام عدالت در ابتدا قرار بود تا خاتمه آبان ماه معین تکلیف شود اما اجازه این اقدام چند ماه زودتر از موعد مقرر با صدور ابلاغیه ای از سوی رهبر معظم انقلاب داده شد که این موضوع موجب شده تا کارشناسان بورس آن را آغازی برای صعود بیشتر بورس بدانند.

خبرنگاران تاثیر ماندگار آزادسازی سهام عدالت بر بورس

سهام عدالت که از سال 86 با تعدادی مشمول و با اختیار دولت در حال فعالیت بود به صورت سالیانه مبلغی تحت عنوان سود به سهامداران پرداخت می کرد اما چندسالی بود که مسئولان وعده آزادسازی سهام عدالت را داده بودند و این اقدام بارها به بن بست خورد، علیرضا صالح رییس سازمان خصوصی سازی سال گذشته به خبرنگار خبرنگاران وعده آزادسازی سهام عدالت تا خاتمه آبان ماه سال 99 را داده بود حال این اقدام چند ماه زودتر از موعد مقرر به خاتمه رسیده است.

در طول دو سال گذشته لایحه آزادسازی سهام عدالت تقدیم مجلس شد و مجلس در این زمینه ایرادی مبنی بر فقدان اذن رهبر معظم انقلاب را بیان نمود، در این زمینه رئیس جمهوری به منظور تسریع در این اقدام موضوع را با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشت تا اینکه چند شب گذشته رهبر معظم انقلاب با ارسال ابلاغیه ای اجازه آزادسازی سهام عدالت را صادر کردند و در این ابلاغیه تاکید داشتند تا دولت هرچه زودتر اقدامات لازم برای بهره مندی مردم از منافع خود را در دستور کار قرار دهد.

حال سهام عدالت بعد از سال ها آزاد شد و مشمولان این سهام که تا قبل از آزادسازی فقط قادر به دریافت سود سالانه بودند حال با این اقدام می توانند کل سهام خود را در بورس به فروش برسانند و نسبت به دارایی خود دخل تصرف داشته باشند.

سازمان خصوصی سازی که از مدت ها قبل خود را آماده این اتفاق کرده بود و زیرساخت های لازم برای این اقدام را مهیا کرده بود، رییس سازمان خصوصی سازی دقایقی بعد از موافقت رهبر معظم انقلاب با آزادسازی سهام عدالت به خبرنگار خبرنگاران گفت که مشمولان سهام عدالت از روز چهارشنبه (10 اردیبهشت ماه) به مدت یک ماه فرصت دارند تا در خصوص نحوه مدیریت سهام خود تصمیم گیری کنند که در این زمینه مالکان سهام از روز تعیین شده نحوه مدیریت سهام خود را که آیا تمایل به ورود مستقیم به بورس دارند یا خیر؟ را تعیین کردند.

بهترین انتخاب برای مشمولین سهام عدالت کدام است؟

دارندگان سهام عدالت برای تعیین تکلیف سهام خود با مراجعه به سامانه www.samanese.ir دو راه پیش روی خود داشتند:

نخستین روش استفاده از روش سهامداری مستقیم است که براساس آن مشمولین سهام عدالت دارنده تعدادی از سهام 35 شرکت بورسی می شوند و به ازای سهام شرکت های غیر بورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی را نیز دریافت خواهید کرد.

در چنین حالتی سهام عدالت بعد دو ماه از تاریخ درخواست، در سامانه سجام قابل مشاهده است و سهامداران می توانند آن را از طریق کارگزاری ها به فروش برسانند یا نزد خود نگه دارند که در این مدت سهامداران باید برای دریافت کد بورسی اقدام کنند تا امکان فروش سهام در بورس برای آنها مهیا شود.

روش دوم، سهامداری غیرمستقیم است به گونه ای که سهامداران، سهام عدالت خود را در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی قرار می دهند و دیگر قادر به انتقال سهام عدالت خود به شخص دیگری نخواهند بود و فقط قادر به دریافت سود سالانه سهام خود خواهند بود.

نکته مدنظر این است که بهترین روش برای مشمولین سهام عدالت کدام است؟ کارشناسان معتقدند که اگر مشمولین سهام عدالت دارای کد بورسی هستند و نسبت به معاملات بازار سرمایه تسلط دارند بهتر است روش نخست یعنی سهامداری مستقیم را انتخاب خود قرار دهند، در این صورت به تناسب ارزش سهام عدالت سهام شرکت ها به حساب این افراد در سامانه سجام واریز می شود و می توانند آن ها را در کنار دیگر سهم های خود در بورس نگه دارند در غیر این صورت بهتر است از روش دوم یعنی سهامداری غیرمستقیم از طریق شرکت های سرمایه گذاری استفاده کنند و فقط روی سود سالانه آن حساب باز کنند.

افزایش رونق بورس با آزادسازی سهام عدالت

حال با توجه به رشد پرشتاب این روزهای بورس، عرضه شستا به این بازار، آزادسازی سهام عدالت و نیز عرضه سهام دولتی به بورس می تواند نقطه عطفی برای رشد بیشتر این بازار تلقی مشود که کارشناسان بر این باورند آزادساری سهام عدالت در کنار عرضه های جدید از جمله خبرهای مثبتی تلقی می شود که می تواند به عمق بخشیدن بیشتر بازار سرمایه کمک کند، در این زمینه بهمن عبدالهی، عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران به آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر فرایند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: سهام عدالت باید زودتر از اینها آزاد می شد اما برخی از مسائل موجود بر سر راه این اقدام اجرای آن را به تعویق انداخته بود.

وی ادامه داد: دارندگان سهام عدالت حق دارند که نسبت به دارایی خود تصمیم گیری و مدیریت داشته باشند، چند سال بود که این حق از آنها سلب شده بود که با دستور صریح رهبر معظم انقلاب دارندگان سهام عدالت به حق خود رسیدند.

عبدالهی گفت: نحوه استفاده سهامداران از سهام عدالت یک موضوع فنی است و با برخی از پیچیدگی ها همراه است که در شورای عالی بورس باید مورد بحث و نظرسنجی دقیق قرار گیرد و در کوتاهترین زمان ممکن تصمیمات لازم اتخاذ شود تا مردم بتوانند به بهره برداری از دارایی خود بپردازند.

عضو شورای بورس با بیان اینکه این اتفاق به عنوان یک ورودی جدید در بازار سرمایه می تواند تاثیر زیادی را در رونق بورس داشته باشد، گفت: سهام عدالت مالکیت حدود 61 شرکت را دارد بنابراین قابلیت خرید و فروش سهام عدالت در بورس می تواند باعث افزایش رونق بورس شود.

وی با بیان اینکه حمایت دوباره رهبر معظم انقلاب از بازار سرمایه می تواند اعتماد مردم را به سمت سرمایه گذاری در این بازار جلب کند، گفت: با توجه به اینکه بورس جزو سالم ترین بازارهای سرمایه گذاری در کشور است؛ بنابراین افرادی که در اختیار خود دارای سرمایه های سرگردان هستند می توانند اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند.

عبدالهی با تاکید بر اینکه در ایران بیش از 85 درصد از تامین مالی بنگاه ها از طریق بانک صورت می گیرد، گفت: اکنون بانک ها دیگر از توانایی لازم در حمایت از بنگاه ها برخوردار نیستند به همین دلیل بازار سرمایه می تواند به عنوان گزینه جایگزین بانک ها تلقی شود.

عضو شورای عالی بورس باتاکید بر اینکه بنگاه ها با عرضه سهام خود در بازار سرمایه رقم قابل توجهی از نقدینگی را به منظور بهبود عملکرد فعالیت به سمت خود جلب خواهند کرد، گفت: این اتفاق علاوه بر اینکه نیاز سرمایه ای بنگاه ها را برطرف می کند، در اقتصاد کشور مانع سرمایه گذاری در برخی از بازارهای موازی که به عنوان بازار فاسد محسوب می شوند خواهد شد.

آزادسازی سهام عدالت نشانه حمایت رهبر معظم انقلاب از بازار سرمایه

نصرالله بزرنی امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرگار مالی خبرنگاران با اشاره به اینکه آزادسازی سهام عدالت تاثیر ماندگاری را بر فرایند معاملات بورس خواهد گذاشت، گفت: با این اقدام تعداد وسیعی از جمعیت وارد بازار سرمایه خواهند شد که برخی از این تعداد به دلیل شناختی که با بازار سرمایه دارند از این بازار به عنوان بازار دائمی برای پس اندازهای خود استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه با این روش جمعیت بزرگ تری به اعضای این بازار اضافه خواهند شد و به مراتب اندازه بازار بزرگتر می شود، گفت: تقاضاها برای سرمایه گذاری به مراتب بیشتر از عرضه ها است که این خود عاملی برای افزایش سریع قیمت ها خواهد بود.

برزنی گفت: عرضه ها به شکل صندوق یا مستقیم خواهد بود که این موضوع کمک زیادی به متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار می کند و با توجه به شرایط کنونی در بازار سرمایه تاثر این اقدام را در فرایند بازار سرمایه را باید به فال نیک گرفت.

وی با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت، ساختار بازار سرمایه را سالم و شفاف تر می کند، اضافه نمود: اکنون میزان تقاضا در بازار به حدی زیاد است که خرید با فرایند معقول انجام نمی شود و صف های طولانی برای خرید، قیمت ها را بی نهایت افزایش داده است در حالی که آزادسازی سهام عدالت و عرضه سهام دولتی در قالب صندوق های ETF در متعادل کردن عرضه و تقاضا موثر است و هر دو در جهت اصلاح کارکرد بازار سرمایه اقداماتی را انجام خواهند داد.

این کارشناس بازار سرمایه آزادسازی سهام عدالت را نشانگر حمایت رهبر معظم انقلاب از بازار سرمایه دانست و گفت: بی تردید حمایت رهبر موثر در فرایند معاملات بورس خواهد بود و سرمایه گذاری این اطمینان را پیدا می کنند که نظام پشتیبان بازاری است که مردم در حال فعالیت هستند به همین دلیل این افراد با اطمینان بیشتری به مبادرت به سرمایه گذاری در این بازار می پردازند.

برزنی با بیان اینکه حمایت دولت از بورس فقط در ایران رخ نداده است، گفت: در همه کشورها دولت و حکوکت در مقاطعی از زمان با هدف اطمینان بخشی مردم به دخالت در معاملات بازار می پردازند و از آن بازار حمایت خواهند کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1279

به "خبرنگاران تاثیر ماندگار آزادسازی سهام عدالت بر بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاثیر ماندگار آزادسازی سهام عدالت بر بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید