خبرنگاران حدود 20 هزار بال انواع پرنده در تالاب های مهاباد سرشماری شد

به گزارش کالارنا، مهاباد- خبرنگاران- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: حدود 20 هزار بال انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب های این شهرستان مشاهده و ثبت شده که نسبت به مدت سال قبل کاهش 17 درصدی را نشان می دهد.

خبرنگاران حدود 20 هزار بال انواع پرنده در تالاب های مهاباد سرشماری شد

فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: هر سال با شروع فصل زمستان با حضور کارشناسان استانی و شهرستانی عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین های چشمی انجام می شود.

وی اضافه کرد: امسال این برنامه طی 10 روز در هفت سایت شامل تالاب های بین المللی قوپی باباعلی و کانی برازن، قره قشلاق، یوسفکند، رودخانه و سد مهاباد همچنین در تالاب های سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه شامل تالاب های گروس، داشخانه و قوپی قازان در محدوده این شهرستان انجام شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: طی این سرشماری تالاب کانی برازان با 10 هزار و 914 بال، سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه با سه هزار و 728 بال، سد و رودخانه مهاباد با سه هزار 244، تالاب قوپی باباعلی با 2 هزار و 216 و تالاب یوسفکند با 148 بال پرنده به ترتیب بیشترین جمعیت پرندگان را به خود اختصاص دادند.

سخنور اضافه کرد: برنامه های سرشماری برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان در زیستگاه ها انجام می شود و اطلاعات و نتایج حاصل از آن به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال و آمار و اطلاعات بلندمدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و فرایند تغییرات جمعیتی در تدوین برنامه های حفاظتی و مدیریتی جمعیت های پرندگان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: امسال در این سرشماری 30 گونه انواع پرندگان سرشماری شد که شامل گونه هایی مانند پلیکان سفید، غاز خاکستری، باکلان کوچک، اردک های سرسبز، نوک پهن، سرحنایی، تاجدار، خوتکا بودند.

وی بیان نمود: یخ زدن سطح تالاب ها و افت شدید دمای منطقه در زمان سرشماری و مهاجرت پرندگان به ساحل دریاچه ارومیه عمده دلایل کاهش جمعیت پرندگان این شهرستان است.

آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 180 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از 30 تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1730

به "خبرنگاران حدود 20 هزار بال انواع پرنده در تالاب های مهاباد سرشماری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود 20 هزار بال انواع پرنده در تالاب های مهاباد سرشماری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید