درخواست جایکا برای ادامه طرح اکولوژیک تالاب انزلی

به گزارش کالارنا، تهران- خبرنگاران- رییس دفتر جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) در ایران گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست می خواهیم به عنوان ناظر به حمایت خود در ادامه اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی که بعد از اتمام به صورت طرح میان دوره ای تعریف می گردد، ادامه دهد.

درخواست جایکا برای ادامه طرح اکولوژیک تالاب انزلی

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، تاناکا روز چهارشنبه در سمینار آنالیز دستاوردهای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اضافه کرد: فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اردیبهشت 98 به انتها می رسد از این رو طراحی و اجرای یک طرح میان مدت به منظور تقویت و توسعه طرح های اجرا شده می تواند تالاب انزلی را به سمت احیا پیش ببرد.

وی گفت: سیاست های کلی ژاپن و صندلی مشارکت در توسعه پایدار ایران با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان ژاپنی است و کشور ژاپن نیز توسعه روابط محبت آمیز خود را با ایران دنبال می نماید.

تاناکا یادآور شد: در این راستا طرح جامع مدیریت یکپارچه حفاظت از تالاب انزلی در سال های 2003 تا 2005 تهیه و برای تحقق این طرح پروژه حفاظت و مدیریت اکولوژیک تالاب طراحی شد. در ایران طی سال های 2007 تا 2012 فاز اول طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی به اجرا درآمد همچنین در راستای تقویت طرح های اجرا شده در فاز اول، فاز دوم طرح در سال 2015 شروع شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی به مدت 15 سال ادامه داشت، گفت: کارشناسان ایرانی و ژاپنی همه کوشش خود را برای اجرای طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی انجام داده و تاکنون با یاری هم به نتایج خوبی دست یافته اند که تاسیس کمیته مدیریت تالاب انزلی از جمله مهمترین نتایج این همکاری ها بوده است.

به گفته تاناکا برای اجرای فاز دوم طرح جامع مدیریت یکپارچه حفاظت از تالاب انزلی که از سال 2015 شروع شده و تا 2019 ادامه دارد، مبلغ 1.6 میلیون دلار توسط جایکا هزینه شده است.

رییس دفتر جایکا در ایران گفت: پیش از این تمام مسائل و مسائل مربوط به حوضه آبریز تالاب انزلی به صورت جداگانه مطرح می شد اما با شکل گیری کمیته مدیریت تالاب انزلی تمام این مسائل به صورت دسته بندی شده و با حضور مسئولان سازمان های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های متولی ارائه و آنالیز می گردد که در نهایت به یک رویکرد جامع در زمینه مدیریت اکولوژیک تالاب منتج شد.

وی به کارهای اجرا شده در این پروژه اشاره نمود و گفت: فرسایش به ویژه در مناطق بالادست و کوهستانی یکی از چالش های این تالاب است که برای جلوگیری از فرسایش کوهستانی آموزش هایی داده شد که اکنون کارشناسان ایرانی با روش مقابله با آن آشنا هستند و طرح های فرهنگ سازی و مشارکت مردمی نیز به صورت پایلوت اجرا شده است.

تاناکا تاکید نمود: فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در اردیبهشت ماه سال 98 به انتها می رسد که به منظور توسعه و تقویت دستاوردهای طرح های اجرا شده در 15 سال گذشته پیشنهاد شد که طرح میان مدتی تهیه گردد تا پروژه های اجرا شده تقویت و تداوم یابد، اجرای این طرح میان مدت می تواند باعث حفاظت از تالاب ارزشمند محیط زیستی و مالی انزلی گردد.

علمی 9014** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 5 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 487

به "درخواست جایکا برای ادامه طرح اکولوژیک تالاب انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست جایکا برای ادامه طرح اکولوژیک تالاب انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید