دستورالعملی جهت عناصر تغذیه ای مواد غذایی مهم

به گزارش کالارنا، عناصر تغذیه ای موجود در غذاها به تمام فرایندهای زندگی یاری می نمایند. جهت آنالیز دقیق عناصر موجود در مواد غذایی و مواد تغذیه ای پایه آن ها، مقاله زیر را مطالعه کنید.

دستورالعملی جهت عناصر تغذیه ای مواد غذایی مهم

سهیلا حاجی زاده

منبع: راسخون

عناصر تغذیه ای موجود در غذاها به تمام فرایندهای زندگی یاری می نمایند. جهت آنالیز دقیق عناصر موجود در مواد غذایی و مواد تغذیه ای پایه آن ها، مقاله زیر را مطالعه کنید.

غذا، لباس و مسکن احتیاجهای اساسی بشر می باشد. عناصر تغذیه ای موجود در غذاها برای همه فرایندهای زندگی ضروری می باشند، به همین علت غذا یکی از احتیاجهای اساسی ما به تعداد می رود. هنگامی که از اصول غذاها صحبت می کنیم، هدف ما بیان احتیاجهای بدن به مواد غذایی می باشد. اجازه دهید به عناصر تغذیه ای موجود در غذاها و نقشی که آن ها در حفظ متابولیسم و سلامت کلی بدن ایفاء می نمایند. بپردازیم.

کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، فیبرها و آب عناصر تغذیه ای اساسی موجود در غذاها را تشکیل می دهند. آن ها بر اساس عناصری که بدن به آن ها احتیاج دارد، دسته بندی می شوند. عناصر تغذیه ای مورد احتیاج بدن در مقادیر نسبتا بزرگتر به اسم عناصر غذایی ماکرو طبقه بندی می شوند. ویتامین ها و مواد معدنی که در مقادیر نسبتا کمتری مورد احتیاج بدن هستند، هم به اسم عناصر غذایی میکرو طبقه بندی می شوند. کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها منابع انرژی می باشند.

کربوهیدرات ها ارائه دهنده چهار کالری انرژی در گرم می باشند، در حالی که یک گرم از چربی ارائه دهنده نه کالری انرژی می باشد. مولکول های کربوهیدرات ها و چربی ها از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. پروتئین ها حاوی اتم های نیتروژن می باشند. غذاهای حاوی بعضی و یا همه مواد غذایی در نسبت های مشخصی می باشند. این عناصر غذایی به حفظ متابولیسم بدن و بعلاوه حفظ سلامتی ما یاری می نمایند.

کربوهیدرات ها

بر اساس تعداد واحدهای قندی که در آن ها موجود است، کربوهیدرات ها به اسم مونوساکاریدها، دی ساکاریدها یا پلی ساکاریدها طبقه بندی می شوند. آن ها به ترتیب حاوی یک، دو و سه یا واحدهای قند بیشتری می باشند. کربوهیدرات ها احتیاجمند آب کمتری به منظور هضم بوده و محبوب ترین منبع انرژی به تعداد می فرایند. از آن جا که بدن می تواند انرژی را از پروتئین ها و چربی ها به دست آورد، آن ها عناصر ضروری به حساب نمی آیند. مواد غذایی غنی از کربوهیدرات شامل نان، برنج و لوبیا می باشد.

چربی ها

آن ها حاوی اسیدهای چرب و گلیسرول می باشند. در صورتی که در یک مولکول چربی، همه اتم های کربن متصل به اتم های هیدروژن باشد، به اسم چربی اشباع شده شناخته می گردد. اگر بعضی از اتم های کربن چربی به صورت دوگانه به همدیگر متصل باشند، چربی اشباع نشده نامیده می گردد. چربی های اشباع شده جامد می باشند، در حالی که چربی های اشباع نشده مایع هستند. چربی ها به منظور تشکیل اسیدهای چرب و گلیسرول تجزیه می شوند. اسیدهای چرب در رژیم غذایی مورد احتیاج می باشند، در حالی که گلیسرول به منظور فراوری مورد استفاده قرار می گیرد. چربی ها انرژی ذخیره شده در بدن ما می باشند. جدا از این موضوع، آن ها به اسم یک بافر در برابر بیماری ها عمل نموده، باعث حفظ دمای بدن شده و به عملکرد سلول ها یاری می نمایند. آن ها مسئول سلامتی پوست و مو هم می باشند. چربی ها به اسم حلال هایی برای ویتامین های A، D، E و K عمل می نمایند. بدن می تواند این ویتامین ها را تنها با یاری چربی ها جذب کند. خشکبار، روغن و کره حاوی چربی می باشند.

مواد معدنی

پوسته صدف منبع طبیعی از مواد معدنی می باشد. نمک یددار یک مثال از مواد معدنی افزوده شده به اسم مکمل می باشد. کلسیم، مهمیم و فسفر که به رشد و سلامت استخوان ها یاری می نمایند، بعضی از مواد معدنی ضروری می باشند. سدیم، پتاسیم، ید، آهن و روی دیگر مواد معدنی مفید موجود در رژیم غذایی می باشند. پروتئین ها در طول دوره رشد بدن مورد احتیاج می باشند. گوشت، تخم مرغ و شیر غنی از پروتئین می باشند.

فیبر

پروتئین قابل هضم بخش از برنامه غذایی بوده که فیبرهای غذایی را تشکیل می دهند. آن ها فرایند دفع مدفوع را تسهیل می بخشند، آن ها ارائه دهنده مواد غذایی به بدن بوده و نقش مهمی در فرایند هضم ایفاء می نمایند. کل غذاهای دانه ای، سبوس و کرفس غنی از فیبر هستند.

آب

همه ما می دانیم که 70 درصد از بدن انسان را آب تشکیل می دهد. این واقعیت برای نشان دادن اهمیت آب به اسم یک ماده مغذی اصلی کافی می باشد. بدن انسان به حدود 1 - 5 لیتر آب در هر روز احتیاج دارد. احتیاج آبی بدن وابسته به فعالیت فیزیکی هر فرد می باشد. ویتامین های محلول در آب به منظور عمل به آب احتیاج دارند. آب به تشکیل روان نماینده ها در بدن یاری می نمایند. آن ها نقش مهمی در انتقال مواد غذایی در بدن و حذف محصولات زائد از بدن ایفاء می نمایند. آب در همه سلول ها، اندام ها و بافت ها به منظور یاری به تنظیم دما، پاکسازی بدن و حفظ عملکرد بدن مورد استفاده قرار می گیرد. مواد غذایی مناسب جهت حفظ شرایط سالم و بهینه مهم می باشند. مواد غذایی مناسب مصرف شده در مقادیر صحیح به حفظ زندگی شاد و سالم به ما یاری می نمایند.منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2101

به "دستورالعملی جهت عناصر تغذیه ای مواد غذایی مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعملی جهت عناصر تغذیه ای مواد غذایی مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید