ذخیره گاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می گردد

به گزارش کالارنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدگفت: با اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی در روستا های حاشیه ذخیره گاه دنا و مشارکت جوامع محلی این ظرفیت کم نظیر احیا و پایدار خواهد ماند.

ذخیره گاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می گردد

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، سید اسد الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح آموزشی و فرهنگ سازی در روستا های حاشیه ذخیره گاه دنا در 30 روستای حومه پارک ملی دنا با جمعتی افزون بر 30 هزار نفر در حال انجام است که تا به امروز اهالی 10 روستا از جامعه هدف این آموزش ها را با یاری کارشناسان و دوستداران محیط زیست آموخته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان نمود: در این طرح نحوه دفاع از خود در مقابله با گونه های چتر به خصوص پلنگ به روستاییانی که در حاشیه منطقه حفاظت شده دنا قرار دارند آموزش داده می گردد.

هاشمی مطرح نمود: با اجرای این طرح آموزشی در2 سال گذشته تا به امروز هیچ گونه پلنگی در منطقه حفاظت شده دنا کشته نشده است.

وی ابراز داشت: با یاری مستندسازان 18 قلاده پلنگ در 14 هزار هکتار از منطقه حفاظت شده دنا ثبت شده که این کار در کل کشور فقط در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است.

مدیرکل حفاظت محیط کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پلنگ گونه چتر است که سبد غذایی متفاوتی از گوشتخواران، علف خواران، پرندگان گیاهان و حتی حشرات را دارد که مانند یک چتر از زیستگاه خود حفاظت می نماید.

گونه چتر در طبیعت کنترل کننده جمعیت علفخواران و گوشتخواران است و اگر نباشد برخی از گونه ها بیش از حد مجاز بیشتر و یا کمتر می شوند.

قله دنا بلندترین قله رشته کوه های زاگرس در غرب ایران است. ارتفاع این قله 4409 متر است و در 35 کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. شهرستانی که این قله در آن واقع شده است نیز شهرستان دنا نام دارد.

ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2146

به "ذخیره گاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخیره گاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید