راز گربه های چشم درشت
به گزارش کالارنا، همه چیز با کریپتوکیتیز یا همان گربه های چشم درشت آغاز شد. دسامبر سال 2017 این گربه های کارتونی که شرکت داپر لبز آن ها را فراوری نموده بود به اسم نخستین آثار قابل معامله و قابل قرار گرفتن در مجموعه ها معرفی شدند، شبیه کارت های پوکمون برای عصر بیت کوین.
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از وایرد، هر تصویر با زنجیره ای منحصربه فرد از اعداد یعنی توکن های غیرقابل معاوضه یا ان اف تی مرتبط بود که می توانستیم آن را در پلت فرم بلاک چین اتریوم معامله کنیم و خرید آن به معنای در تملک گرفتن یک گربه خاص بود. بازی معامله این گربه های دیجیتالی خیلی سریع فراگیر شد طوری که تراکنش های مرتبط با کریپتوکیتیز پلت فرم بلاک چین اتریوم را کند کرد.
این مشکل در نهایت برطرف شد و برای بیشتر افراد، این آخرین باری بود که خبری از گربه های یاد شده شنیدند، اما فرایندی که با گربه های چشم درشت آغاز شد سرانجام نیافت. چندی پیش یک کلاژ دیجیتالی شامل پنج هزار عکس، اثر طراح گرافیک مایک وینکلمن در حراج کریستیز به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد و در آن حراجی، ارز های دیجیتال به اسم نحوه پرداخت پذیرفته می شد.
ان اف تی ها هواداران بسیار زیادی دارند، دائما در حال معامله شدن هستند و این بار شبکه اتریوم که نسبت به سال 2017 به روز رسانی شده برای مدیریت معاملات آمادگی دارد. داده های منتشر شده از سوی یک وب سایت ناظر بر تحولات بازار حاکی است سال گذشته میلادی ارزش معاملات ان اف تی ها به 250 میلیون دلار رسید و این رشد 300 درصدی را نسبت به رقم مربوط به سال 2019 نشان می دهد.
در پلت فرم های آنلاین نظیر نیفتی گیت وی، علاقه مندان برای خرید توکن هایی که نشان دهنده مالکیت اشیای دیجیتال هستند مقادیر چشمگیری ارز دیجیتال پرداخت می نمایند و در اغلب موارد، پس از مدتی توکن ها بار دیگر به مزایده گذاشته می شوند و با رقم های بالاتر به فروش می رسند. بعضی از این ان اف تی ها از سوی مجموعه دار ها خریداری می شوند و بعضی پس از خریداری در بازی های ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرند، اما هرچه زمان می گذرد تعداد توکن هایی که به آثار هنری دیجیتال مرتبط هستند بیشتر می گردد.
اگر فکر می کنید این فرایند عجیب است حق با شماست. ایده پرداخت پول برای مالکیت نمادین یک تصویر دیجیتالی که جایی در اینترنت واقع شده است و می توان با یک راست کلیک، آن را در کسری از ثانیه کپی کرد بسیار عجیب است. با این حال هواداران ان اف تی ها می گویند آن ها دقیقا همین مساله را حل نموده اند یعنی غیرممکن بودن کسب عایدی از آثار دیجیتالی مسئله ای بوده که با رویه نو حل شده است. ان اف تی ها به اسم یک سازوکار، امکان ایجاد ارزش برای هنر دیجیتالی را فراهم نموده اند و این به اسم پدید آمدن امکان های گوناگون برای مدیومی است که محدودیت های دنیای واقعی را ندارد.
یکی از متخصصان هنر معاصر کریستیز می گوید: ارز های متعارف و ارز های دیجیتال، برای مثال دلار و بیت کوین، ماهیتا قابل معامله هستند، زیرا دو بیت کوین یا دو اسکناس یک دلاری هیچ فرقی از لحاظ ارزش با هم ندارند و معاوضه آن ها هیچ زیانی به دو طرف وارد نمی نماید.
از سوی دیگر، ارز های متعارف و ارز دیجیتالی عموما قابل تقسیم شدن به واحد های کوچک تر هستند. برای مثال هر دلار 100 سنت است و بیت کوین را می توان به ساتوشی تقسیم کرد و هر یک از این اجزا، جداگانه قابل خرج کردن هستند. اما ان اف تی ها یعنی دارایی های رمزنگاری شده که طبق استاندارد های ویژه اتریوم یعنی ERC-721 و ERC-1155 فراوری می شوند منحصر به فرد و غیرقابل تقسیم هستند.
درحالی که یک بیت کوین با یک اسکناس یک دلاری قابل مقایسه است، یک ان اف تی شبیه یک گربه، یک مجسمه یا یک نقاشی است و شما نمی توانید بدون از میان بردن آن، بخشی از آن را بفروشید. این ویژگی ها سبب می گردد ان اف تی ها یک استعاره خوب برای هنر باشند. حالا بخشی از دنیای هنر از ما می خواهد اعتماد نموده و باور کنیم که با خرید یک ان اف تی احساس مالکیت اثر هنری در ما به وجود می آید، اثر هنری ای که هنرمند تصمیم گرفته آن را با ان اف تی مرتبط کند.
این روش را نمی توان برای آثار هنری فیزیکی به کار برد. برای مثال اگر شما در پی خرید مجسمه باشید حاضر نخواهید بود یک توکن رمزگذاری شده را به ازای پرداخت پول دریافت کنید. اما در خصوص هنر دیجیتالی غیرقابل معاوضه، ان اف تی ها مشکل را حل می نمایند. بدون شک همه می توانند تصاویر دیجیتالی اثر مایک وینکلمن را از صفحه اینستاگرام او دانلود نمایند.
همه می توانند در اینترنت تصاویری از گران ترین آثار هنری دنیا را مشاهده نمایند و پوستر هایی از این آثار در موزه ها فروخته می گردد. اما مالکیت است که ارزش می آفریند؛ بنابراین با ان اف تی، نه تن ها خریدار مالکیت پیدا می نماید، بلکه بر بلاک چین هم مالکیت ایجاد می گردد و این مالکیتی است که برای همه قابل مشاهده است.
فناوری ان اف تی روشی برای زدن برچسب قیمت به هنر دیجیتالی است. حال این را با اشتیاق فعالان بازار هنر به خرید و فروش هر چیز قابل معامله ترکیب کنید. نتیجه این ترکیب، شکل گیری بازاری نو است که در آن هم پدیدآورندگان هنر دیجیتالی کسب عایدی می نمایند و هم معامله گران ان اف تی.
در این دنیای دیجیتالی ناگهان مشاهده می کنید قیمت آنچه خریده اید 3 تا 4 برابر شده و کسی حاضر است با قیمتی بسیار بالاتر آن را بخرد و یک نکته مهم دیگر این است که بلاک چین ها می توانند به شیوه ای امن، سابقه شکل گیری و مبادلات توکن ها را ثبت نمایند. اصالت بدون شک یک مولفه مهم ارزش آثار هنری است. خریداران ان اف تی های مرتبط با آثار هنری انگیزه های گوناگون دارند. کسانی که ابتدای شکل گیری بعضی ارز های دیجیتالی از جمله اتریوم به خرید میزانی بالا از آن اقدام کردند، در حال حاضر میزان قابل توجهی از آن را در اختیار دارند و باید آن را در حوزه ای که سود های بالاتر دارد خرج نمایند. از سوی دیگر آن ها مایلند از هنر دیجیتالی حمایت نمایند.
بعضی هم در پی معروفیت هستند. آن ها مایلند در این دنیای نو به اسم حامی هنر دیجیتال و فناوری بلاک چین شناخته شوند. این احساس که شما مالک نسخه دیجیتالی منحصربه فرد از یک اثر هنری هستید برای عده زیادی از خریداران یک انگیزه عظیم است و هم این باور وجود دارد که بر رونق بازار افزوده خواهد شد، در نتیجه عده زیادی از خریداران با هدف گران شدن ان اف تی ها وارد بازار می شوند. به این ترتیب در حال حاضر فعالان بازار ان اف تی از گروه های مختلف با انگیزه های گوناگون تشکیل شده است.
عده ای علاقه مند به هنر و توسعه آن در فضای مجازی هستند و دوست دارند در این حوزه مجموعه دار باشند و عده ای صرفا به خرید و فروش فکر می نمایند. از دید تحلیلگران، وجود هر دو گروه برای رونق و ادامه حیات بازار لازم است. از سوی دیگر وجود این بازار به تدریج زمینه را برای شکل گیری اشکال نو هنر، فناوری و روش های نو کسب سود برای تمامی دست اندرکاران آن فراهم می نماید. برای مثال می توان ترکیبی از هنر و موسیقی یا هنر و ادبیات را به وجود آورد و هر دو را به یک توکن مرتبط کرد. بعلاوه می توان ترتیبی داد تا با تغییر کد های بلاک چین، اثر هنری در طول زمان تغییر کند و این عاملی برای توسعه خلاقیت هنری است.
منبع: فرارو