روایتی دراماتیک از زنی که بیماری اش را پنهان کرد

به گزارش کالارنا، تمام چیز هایی که جایشان خالی ست در بخش مستند جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

روایتی دراماتیک از زنی که بیماری اش را پنهان کرد

به گزارش خبرنگار ، تمام چیز هایی که جایشان خالی ست عنوان یکی از مستند هایی است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. زینب تبریزی کارگردان این اثر است. تمام چیز هایی که جایشان خالی ست روایتگر زندگی دو زن به نام های مهناز و جمیله است که هردو به سرطان سینه مبتلا بوده اند؛ یکی با وجود مبارزه ای طولانی از جهان می رود و دیگری بعد از بهبودی کامل، به فعالیت های خیریه و آگاهی بخشی به بیماران مبتلا مشغول می گردد.

روایت این فیلم از زبان مهناز زن درگذشته، بیان می گردد که در طول فیلم با جمیله شخصیت بهبود یافته آشنا می گردد. این مستند 74 دقیقه ای، فضایی دراماتیک دارد.

زینب تبریزی کارگردان مستند تمام چیز هایی که جایشان خالی ست است. او پیش از این مستند هایی چون سلاطین خیابان ها، شورش رنگ ها، والسی برای تهران (که در سینما های هنر و تجربه اکران شد) را کارگردانی نموده است. تبریزی درباره این مستند به خبرنگار گفت: عنوان مستند از عنوان یک داستان کوتاه نوشته پتر اشتام گرفته شده است؛ هرچند موضوع این مستند ارتباطی با آن داستان کوتاه ندارد. مستند با محور نریشن هایی از زبان مهناز شخصیت اصلی داستان پیش می رود. روی نریشن تصاویر به شکل عکس قرار گرفته است. روایت داستانی مستند، یک روایت دراماتیک است. نزدیک به دو سال، مراحل مختلف فراوری مستند از ایده پردازی تا تدوین نهایی زمان برد. البته این دو سال به شکل مداوم نبود و بعضی مقاطع به دلیل مسائل اقتصادی، پروژه متوقف شد.

این کارگردان مستند با اشاره به چگونگی شکل گیری این مستند اعلام کرد: موضوع مستند از طرف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه به من پیشنهاد شد و در واقع مستند محصول این مرکز است. از همان زمان من تحقیقاتم را شروع کردم و نتایج جالبی از تحقیقاتم گرفتم. سرطان سینه یک تابوی اجتماعی دارد و بسیاری از بانوان از ترس اینکه زندگیشان به مشکل روبرو نگردد و خانواده را از دست ندهند، این بیماری را بیان نمی نمایند و در نهایت بعضی به دلیل اقدام نا به هنگام، جان خود را از دست می دهند. مهناز شخصیت اصلی داستان به همین دلیل فوت نموده است. دیگر شخصیت داستان به دلیل اقدام بجا مشکلش حل شده و در موسسه سرطان سینه مشغول فعالیت های خیرخواهانه در این زمینه است.

وی اضافه نمود: بعضی فکر می نمایند، مخاطبان این مستند فقط بانوان هستند، در حالی که من فکر می کنم، اتفاقا مرد ها هم باید آن را ببینند و در زمانی که خدایی ننموده همسر یا یکی از اعضای زن خانواده با این مشکل روبرو شد، رفتار درستی از خود نشان دهند. در مستند همسر جمیله که از بیماری سرطان سینه نجات پیدا نموده است، یاری شایانی برای درمان همسرش کرد. این موضوع نشان می دهد که مخاطب مستند تمام چیز هایی که جایشان خالی ست، فقط بانوان نیستند. زمانی که در جشنواره حقیقت، مستند من اکران شد، بیشترین بازخورد های مثبت را از آقایان دریافت کردم.

تبریزی در انتها با اشاره به زمان اکران این مستند اعلام کرد: خیلی دوست دارم که تمام چیز هایی که جایشان خالی ست سال آینده در ماه اکتبر (مهر و آبان) اکران گردد؛ چراکه در این ماه در جهان به موضوع سرطان سینه پرداخته می گردد و به نوعی ماه آگاهی بخشی این بیماری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 458

به "روایتی دراماتیک از زنی که بیماری اش را پنهان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی دراماتیک از زنی که بیماری اش را پنهان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید