سرطان روده بزرگ در افراد جوانتر و در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می گردد، غربالگری باید از 45 سالگی شروع گردد

به گزارش کالارنا، انجمن سرطان آمریکا می گوید سرطان روده بزرگ همچنان در میان بزرگسالان جوانتر آمریکایی در حال افزایش است و شمار موارد آن در افراد جوانتر از 55 سال دو برابر شده است.

سرطان روده بزرگ در افراد جوانتر و در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می گردد، غربالگری باید از 45 سالگی شروع گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از هلث دی گزارش نو انجمن سرطان آمریکا بعلاوه می گوید در حال حاضر 20 درصد موارد سرطان روده بزرگ در بزرگسالان زیر 55 سال رخ می دهد - در حالیکه در سال 1995 این رفم فقط 11 درصد بود.

به علاوه، پژوهشگران دریافتند که نسبت افرادی که با سرطان در مراحل پیشرفته تشخیص داده شده بودند، در سال 2019 به 60 درصد رسیده است، که افزایشی را نسبت به میانه دهه 20000 نشان می دهد که این رقم در آن حدود 52 درصد بود. اندازه های سرطان پیشرفته روده بزرگ در سال 1995 پیش از دسترسی گسترده به روش های غربالگری (مانند کولونوسکوپی) 57 درصد بود.

کارشناسان سرطان از این ارقام شگفت زده هستند، چرا که شمار کلی موارد سرطان روده بزرگ در جمعیت کلی در حال کاهش بوده است.

دکتر احمدین جمال، معالون ارشد بخش پایش و سیاست بهداشتی در انجمن سرطان آمریکا می گوید: ما نمی دانیم چه چیزی عامل این افزایش سرطان روده بزرگ در میان افراد جوان است.

به گفته دکتر جمال، پژوهش هایی در این زمینه در جریان است و بعضی از کارشناسان می گویند احتمالا چاقی یا تغییراتی در رژیم غذایی در طول دهه های گذشته ممکن است دلیل این روند باشد، اما هنوز دلیل دقیق افزای سریع در اندازه بروز سرطان های روده بزرگ و راست روده تعیین نیست.

دکتر جمال می گوید برترین حفاظت در برابر سرطان روده بزرگ آزمایش های غربالگری است.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می نماید که غربالگری برای سرطان روده بزرگ در افراد با خطر میانه (که شامل اغلب افراد معمول می گردد) در 45 سالگی آغاز گردد. اما به گفته دکتر جمال، از هر 10 فرد بزرگسال در آمریکا فقط 4 نفر برای سرطان روده بزرگ غربالگری می شوند.

او می گوید اگر بتوان اندازه غربالگری را تا 80 درصد افزایش داد، ده ها هزار مورد نو سرطان روده بزرگ را می توان تشخیص داد و جان هزاران نفر را نجات داد.

برای غربالگری سرطان روده بزرگ ممکن است پزشک آزمایش خون مدفوع تجویز کند یا شما را برای انجام کولونوسکوپی به متخصص معرفی کند. مزیت کولونوسکوپی این است که انجام هر ده سال یک بار آن کافی است، در حالیکه آزمایش های دیگر باید هر ساله انجام شوند.

مشکلاتی مانند تحت پوشش بیمه نبودن و عدم توصیه به انجام آن بوسیله پزشک مراقبت اولیه وجود دارد.

به گفته دکتر جمال، با وجود اینکه بزرگسالان جوانتری اکنون به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند، انتظار نمی رود سن توصیه شده برای غربالگری این سرطان پایین تر آورده گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2481

به "سرطان روده بزرگ در افراد جوانتر و در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می گردد، غربالگری باید از 45 سالگی شروع گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان روده بزرگ در افراد جوانتر و در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می گردد، غربالگری باید از 45 سالگی شروع گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید