سوختگی و مسمومیت با آب رادیاتور

به گزارش کالارنا، در موارد سوختگی حاصل از آب رادیاتور اتومبیل، بیشتر مراقبت های اولیه مشابه مراقبت های سوختگی های دیگر است. اولین اقدام، خارج کردن لباس از تن فرد حادثه دیده است زیرا باقی ماندن لباس بر تن فرد، خود باعث تشدید سوختگی خواهد شد.

سوختگی و مسمومیت با آب رادیاتور

سوختگی و مسمومیت با آب رادیاتور

نویسنده:دکتر افشین امینی، متخصص طب اورژانس

در موارد سوختگی حاصل از آب رادیاتور اتومبیل، بیشتر مراقبت های اولیه مشابه مراقبت های سوختگی های دیگر است. اولین اقدام، خارج کردن لباس از تن فرد حادثه دیده است زیرا باقی ماندن لباس بر تن فرد، خود باعث تشدید سوختگی خواهد شد.

قدم بعدی این است که روی موضع سوختگی با آب خنک شست وشو داده گردد. در صورتی که پماد مخصوص سوختگی در دسترس نیست باید محل سوختگی با یک دستمال تمیز پارچه ای پوشانده گردد. بعلاوه افراد باید به طور جدی از روش های خودسرانه مانند مالیدن خمیردندان به موضع سوختگی خودداری نمایند.

اگر سوختگی فرد در ناحیه حلق و گلو به حدی باشد که سبب تورم گلو گردد یا راه تنفسی فرد مسدود گردد باید از خوراندن مایعات مختلف به مصدوم خودداری کنیم. در این حالت حرکت کردن هم برای فرد مطلقا ممنوع است و مصدوم باید در حالت استراحت مطلق به بیمارستان منتقل گردد.

اگر سوختگی ایجادشده در ناحیه چشم باشد می توان آب خنک را در موضع سوختگی به مدت 20 دقیقه جاری کرد ولی انتقال به بیمارستان و پیگیری چشم پزشکی در این موارد اولویت دارد و حتما باید هر چه سریع تر انجام گردد. در حوادث سوختگی از طریق آب رادیاتور اتومبیل، یکی از نکات بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مساله بلع یا عدم بلع آب رادیاتور است.

در مواردی مشاهده شده که علاوه بر سوختگی، مقداری از آب رادیاتور از طریق فرد حادثه دیده بلع شده است. در صورتی که این عمل اجرا شده باشد و آب رادیاتور هم حاوی اتیلن گلیکول به جای مانده از ضدیخ رادیاتور باشد موارد شدیدی از مسمومیت رخ خواهد داد. شدت مسمومیت با این ماده به حدی شدید است که حتی در مواردی احتیاج به دیالیز فرد حادثه دیده وجود دارد. اگر غلظت این محلول بالا باشد حتی بلع 5 تا 6 سی سی از آن هم می تواند در فرد ایجاد مسمومیت شدید کند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2072

به "سوختگی و مسمومیت با آب رادیاتور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوختگی و مسمومیت با آب رادیاتور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید