نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما

به گزارش کالارنا، گروه خبرنگاران زندگی - نحوه شستن لباس ها به مقدار مواد شیمیایی موجود در شوینده مهم است. دکتر جفری ام. کوهن، متخصص پوست و استادیار دانشکده پزشکی ییل در نیوهیون، کانکتیکات، می گوید، انتخاب ماده لباسشویی اشتباه می تواند یک کابوس واقعی برای فردمبتلا به اگزما، باشد. دکتر کوهن می گوید: بعضی از محصولات لباس شویی دارای مواد شیمیایی هستند که می توانند برای پوست تحریک کننده باشند و هر گونه تحریک پوستی می تواند باعث اگزما گردد. طبق گفته انجمن ملی اگزما، این محصولات می تواند منجر به خارش، سوزش، قرمزی و سایر علائم گردد.

نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما

پیتر لیو، MD، متخصص پوست، یکی از بنیانگذاران مرکز اگزما یکپارچه شیکاگو، و یکی از اعضای هیات مدیره انجمن ملی اگزما، می گوید: در حالی که ممکن است محصولات لباس شویی بزرگ ترین محرک اگزما نباشند، اما عوامل بالقوه آن ها هستند.

وی اضافه کرد: وقتی سعی می کنیم پوست تحریک شده را آرام کنیم، هر ذره می تواند یاری کند. دکتر لیو می گوید، بنابراین اغلب ارزش آن را دارد که تمامی محصولاتی را که موجب این تحریک نمی گردد بشناسید و این موضوع شامل محصولات لباس شویی نیز می گردد.

پوست هر کس فرق دارد، بنابراین یک محرک برای شما ممکن است هیچ تاثیری روی شخص دیگری نداشته باشد. البته ممکن است اندازهی آزمون و خطا لازم باشد تا متوجه شوید که چه چیزی برای پوست شما بهتر است. در این گزارش مراحلی عنوان شده است که با دنبال کردن آنها می توانید مطمئن شوید که لباس های خور درا به روشی مناسب برای اگزما می شویید.

اجتناب از مواد شوینده معطر

کوهن می گوید: به طور کلی، افراد مبتلا به اگزما باید از هر چیزی که معطر است اجتناب نمایند، و این شامل مواد شوینده، نرم نماینده های پارچه و ورقه های خشک نماینده [با عطر] نیز می گردد.حتی اگر این مواد شوینده ارگانیک یا طبیعی باشند، عطرها می توانند باعث ایجاد اگزما شوند. مهم است که افراد مبتلا به حساسیت حتما از محصولات شوینده بدون عطر استفاده نمایند.

لیو می گوید موارد دیگری که باید به آن توجه کنید رنگ ها هستند که ممکن است برای پوست های مستعد اگزما مشکل ساز باشند و همچنین کلمه هیپوآلرژیک است. در حال حاضر محصولاتی وجود دارد که به عنوان کم حساسیت زا ذکر شده است، اما این در واقع یک اصطلاح استاندارد نیست، و شرکت ها می توانند بدون اثبات چیزی از آن استفاده نمایند، بنابراین ما باید مراقب این نام باشیم زیرا ممکن است گمراه نماینده باشد.

قبل از پوشیدن لباس های تازه آنها را بشویید

لیو می گوید: بسیاری از لباس های تازه دارای اسپری های تکمیلی و مواد شیمیایی هستند که می توانند برای پوست بسیار تحریک نماینده باشند. تحقیقات منتشر شده ای در این زمینه وجود ندارد، اما محققان دانشگاه استکهلم در سوئد 60 لباس تازه را آزمایش کردند و حدود 100 ماده شیمیایی را روی لباس شناسایی کردند که می تواند پوست را تحریک کند.

لباس هایتان را با مواد شوینده زیاد از حد نشویید

بنیاد اگزما توصیه می نماید که لباس هایتان را بر اساس میزانی که در برچسب محصولات مواد شوینده توصیه شده است و یا میزانی کمتر از آن بشویید تا بقایای مواد شوینده بر روی لباس باقی نماند. کوهن می گوید: به طور کلی بهتر است از محصولات شوینده به همان صورتی که در برچسب آنها توصیه شده است، بهره ببرید. همچنین اگر از قرص های شوینده و یا مواد شوینده که در غلاف های پلاستیکی محصور شده اند استفاده می کنید ممکن است بیش از آنچه از برای بار لباسی خود احتیاج دارید از مواد شوینده استفاده نموده باشید؛ بنیاد اگزما اشاره می نماید، بهتر است یک شوینده مایع بدون غلاف انتخاب کنید.

ماشین لباس شویی را بیش از حد پر نکنید

بارگیری لباسشویی با اندازه مناسب لباس به این معنی است که مواد شوینده لباسشویی به درستی حل می گردد. لیو می گوید: پیروی از دستورالعمل های سازنده برای لوازم خانگی خود همواره ایده خوبی است. چرا؟ لیو می افزاید: پر کردن بیش از حد ماشین لباس شویی می تواند باعث تمیز کردن ناکارآمد و به جای مانده مواد شوینده بر روی لباس ها گردد.

اجازه دهید چرخه شستشو کامل اجرا گردد

اجرای کامل چرخه شستشو مهم است چرا که باعث می گردد مواد شوینده از روی لباس ها شسته گردد و با پوست تماس پیدا نکند. حتی ممکن است بخواهید لباس های خود را دوبار آبکشی کنید.

لیو می گوید: به تصور من دوبار آبکشی لباس می تواند برای بعضی افراد مفید باشد و ارزش امتحان کردن را دارد. اگر با یک بار آبکشی، پوست تحریک و دچار اگزما نگردد ، بسیاری از خانواده ها احتیاجی به شستشوی مضاعف ندارند، اگرچه بعضی خانواده ها این کار را دائماً انجام می دهند. یک نکته کلیدی در این رابطه به گفته کوهن این است که تا زمانی که از شوینده مناسب استفاده می گردد، احتیاجی به دوبار شستشو نیست.

هنگام شستن لباس با دست مراقب باشید

اگر لباس ها را با دست می شویید، مطمئن شوید که مواد شوینده در آب خوب حل شده اند و سپس خوب آبکشی کنید. لیو می گوید ، شوینده ها از هر نوعی که باشند طبیعتاً برای پوست تحریک نماینده هستند. مواد شوینده با یاری به تجزیه روغن و تسهیل مخلوط شدن آن با آب عمل می نمایند. لیو شرح می دهد، پوست ما روغن هایی به نام لیپید بر سطح خود دارد که بسیار مهم هستند، و مواد شوینده می توانند این روغن ها را از بین ببرند و به سد پوستی آسیب برسانند.

به همین علت، از اندازه ماده شوینده که در برچسب محصول معین شده است بهره ببرید (و نه بیشتر). لیو می گوید، همچنین هنگام استفاده از صابون یا مواد شوینده از هر نوعی، مانند هنگام شستن لباس ها یا شستن ظرف ها، دستکش بپوشید.

از محصولات نرم نماینده لباس و یا ورق های خشک کن استفاده نکنید

کوهن می گوید: محصولات نرم نماینده لباس و پارچه و ورق های خشک کن تقریباً همواره معطر هستند، که می تواند باعث ایجاد اگزما گردد. کوهن می افزاید: همچنین، این محصولات حاوی مواد شیمیایی بیشتری هستند که ممکن است فرد به طور بالقوه به آن حساسیت داشته باشد.

لیو می گوید: نرم نماینده های پارچه ممکن است حاوی متیل ایزوتیازولینون باشند، یک آلرژن رایج که می تواند برای پوست دردسر واقعی ایجاد کند. بنابراین در صورت تردید، از استفاده از محصولات نرم نماینده و ورق های خشک کن اجتناب کنید.

به لباس های خود آهار نزنید

همانطور که نرم نماینده های پارچه و ورق های خشک کن می توانند برای بعضی افراد مبتلا به اگزما آزاردهنده باشند، افشانه های آهار نیز می توانند برای این افراد مشکل ساز باشند. کوهن می گوید: آهار می تواند برای افراد مبتلا به اگزما مشکل ساز باشد، زیرا مواد شیمیایی موجود در افشانه های آهار می تواند تحریک نماینده پوست باشد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2333

به "نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره شستشوی لباس افراد مبتلا به اگزما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید