موضع ارتش آمریکا در صورت وقوع جنگ داخلی چه خواهد بود؟

به گزارش کالارنا، پس از آن که ترامپ تهدید کرد اگر استیضاح گردد در آمریکا جنگ داخلی درخواهد گرفت، یک پایگاه آمریکایی موضع احتمالی ارتش آمریکا در چنین جنگی را آنالیز نموده و نوشته است که روحیات ترامپی در میان نظامیان آمریکایی شیوع پیدا نموده است.

موضع ارتش آمریکا در صورت وقوع جنگ داخلی چه خواهد بود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایگاه اینترنتی آمریکایی دیلی بیست، در گزارشی ضمن اشاره به احتمال در دریافت جنگی داخلی در آمریکای تحت رهبری دونالد ترامپ، موضع ارتش آمریکا در قبال چنین جنگی را مورد تحلیل قرار داد.

این پایگاه نوشت، هفته گذشته ترامپ که فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا در توئیتی نوشت، استیضاح او موجب وقوع جنگ داخلی خواهد شد که ممکن است آمریکا هیچ گاه نتواند صدمات ناشی از آن را جبران کند. پس از این توئیت، هشتگ جنگ داخلی 2 در آمریکا به ترند تبدیل شد.

در عصر امروز، جنگ های داخلی اغلب در کشورهای در حال توسعه تحقق پیدا می نماید و اغلب ریشه سیاسی، قومی یا مذهبی دارند. چنین جنگ هایی با اعلام حکومت نظامی همراه است و نهایتاً با مداخله ارتش به سرانجام می رسد. اما اگر چنین جنگی در آمریکا رخ دهد موضع ارتش آمریکا چه خواهد بود؟

نگاهی به اوضاع داخلی آمریکا نشان می دهد نیروهای نظامی آمریکا نیز به انداره بقیه حوزه های این کشور دچار دودستگی است. کشوری که دچار دودستگی باشد مکانی خطرناک برای ارتش محسوب می گردد.

نویسنده این گزارش نوشت، به عنوان فردی که سابقه 19 سال فعالیت در واشنگتن در سمت های امنیتی در کنگره و اف بی آی و وزارت امنیت داخلی (با تمرکز بر فعالیت های ضدتروریستی و ضداطلاعاتی) را داشته است، این فرصت برای او فراهم بوده تا به فرماندهی تیم سرخ در مقر فرماندهی مرکزی تروریستی سنتکام ملحق گردد.

این تحلیل گر در سنتکام 12 سال به عنوان برنامه ریز اطلاعاتی فعالیت کرد. وی با اشاره به تجربیاتش گفت، جمهوری حاکم بر آمریکا بر این اصل مهم قانون اساسی وجود کنترل غیرنظامی بر ارتشی غیرسیاسی تکیه دارد. اما تئوری های توطئه و لفاظی های آکنده از نفرت راست گرایان توانسته به درون ارتش آمریکا نیز راه یابد. در زمانی نه چندان دور، اکثر کسانی که در ارتش آمریکا حضور داشتند خود را جمهوری خواستار ریگانی (هوادار رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا) می نامیدند. اما همان طور که برچسب جمهوری خواهی در میان شهروندان غیرنظامی جای خود را به ترامپیسم داده، در ارتش نیز همین اتفاق اتفاق افتاده است و طبق استانداردهای آن، حتی ریگان فردی سوسیالیست محسوب می گردد.

در این گزارش آمده است، طبق نظرسنجی های صورت گرفته، درصدهواداران سیاست های ترامپ در میان داوطلبان ارتش از جمعیت غیرنظامی آمریکا بیشتر است. اما این حقیقت با عقل جور درنمی آید زیرا ترامپ تمامی صفاتی که ارتش با آن مخالف است دارد. او فردی فراری از خدمت سربازی، دارای بی بندوباری اخلاقی، چاق، تنبل، بی سواد، سوژه طنزی برای دهه ها و یک ستاره برنامه های تلویزیونی است.

ترامپ در کمپین انتخاباتی سال 2016 خود مدعی شد: من از ژنرال ها بیشتر راجع به داعش می دانم. ژنرال ها مضمحل شده اند. آن ها به نقطه ای تنزل یافته اند که برای کشورمان مایه شرمندگی است. او که در زندگیش هیچ گاه لباس نظامی بر تن ننموده است وعده داد در صورتی که رئیس جمهور گردد آن ها را از ارتش اخراج می نماید.

در حالت عادی چنین اظهاراتی از سوی یک کاندیدای انتخاباتی علیه ژنرال های ارتش یک کشور، موجب خدشه دار شدن چهر و کمپین او می گردد اما در مورد ترامپ، تنازع لفظی متقابل با این افراد، برای او تبدیل به نقطه قوتی انتخاباتی شد.

ژنرال هایی نیز که کوشش کردند با سیاست های ترامپ تطابق یابند، نظیر اچ.آر. مک مستر، جان کلی و جیمز متیس، مورد کج خلقی و تحقیر وی قرار دریافتد و نهایتاً دولت را ترک کردند. با همه این ها دلبستگی بخش گسترده ای از ارتش به ترامپ دچار تزلزل نشد. افسران نظامی مشغول به کار و بازنشسته نخبه ارتش آمریکا در گوشه و کنار سنتکام تئوری توطئه های راست گراها را تکرار می نمایند. از جمله این تئوری های توطئه می توان به هیلاری بسیاری را کشت، اوباما یک مسلمان سیاه پوست کنیایی است، رسانه ها، [رسانه های] اخبار جعلی هستند. به نظر می رسد توهین های ترامپ به رؤسای سابق آن ها تأثیری بر عقایدشان درباره او نداشته است. آن ها ادعاهای ترامپ مبنی بر به راه افتادن کودتایی علیه او را باور نموده اند.

نویسنده گزارش می افزاید، به محض این که پا به درون محیط سنتکام بگذارید، به خصوص مرکز اطلاعات مشترک که تحلیل گران آژانس اطلاعات دفاعی در آن مستقر هستند، متوجه می شوید که جوی سیاسی حاکم است. در سالن انتظار، پذیرش، دفاتر شخصی، حتی کافی شاپ های این مجموعه همه تلویزیون ها شبکه فاکس نیوز (شبکه خبری محبوب و مورد اعتماد ترامپ) را پخش می نمایند.

نویسنده نوشته است که در جریان حضور در پایگاه سنتکام، در حرف های آن ها شنیده است که دارند به تبعیت از ترامپ از متحدان آمریکا از جمله کانادا، بریتانیا، فرانسه و آلمان بد می گویند. افسرانی که از کشورهای حوزه خلیج فارس بازمی گردند از راحت شدن خیال هردو طرف از رفتن اوباما و شکست هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ و ابراز خرسندی از آمدن کلانتر جدید در شهر سخن می گویند. بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله سعودی ها نمی توانند چنین خوش شانسی را باور نمایند. دگیر کسی در مورد نقص حقوق بشر مزاحمشان نمی گردد. هرگاه که بخواهند یاری تسلیحاتی و نظامی دریافت می نمایند و اگر کارت هایشان را درست بازی نمایند ممکن است بتوانند ترامپ را به جنگ با ایران بکشانند.

نویسنده گزارش در ادامه می افزاید، اما هیچ چیز به اندازه توافق هسته ای ایران (برجام) برای تحلیل گران و برنامه ریزان سنتکام مورد دستاویز قرار نگرفته است. آن ها معتقدند این توافق نامه مانع از این شد که آمریکا بتواند برای مدت ها بینی ایران را آن طور که مستحق است، خونی کند. همانطور که در دوره جنگ سرد بسیاری از تحلیلگران اطلاعاتی تمام وقت خود را صرف برنامه ریزی برای جنگ با شوروی کردند، اکنون بسیاری در سنتکام همین کوشش را در قبال ایجاد جنگ با ایران دارند. وی همچنین مدعی شد، برنامه ریزان نظامی دریافته اند که جنگ با ایران گزینه خوبی نیست اما معتقدند برجام 100 میلیارد دلار در اختیار ایران گذاشت که خرج گروه های نظامی شیعه در بیخ گوش نیروهای آمریکایی در منطقه شد. سنتکام خروج یک جانبه ترامپ از برجام را چیزی کمتر از اقدامی قهرمانانه نمی داند.

شکاف ایجاد شده بین دنیای غیرنظامیان و نظامیان در آمریکا از زمان شروع جنگ با عراق و آمریکا در حال افزایش است، دو جنگی که بیش از جنگ با ویتنام، خانواده های آمریکایی را تحت تأثیر قرار داد. جنگ ویتنام دودستگی فرهنگی عظیمی در آمریکا ایجاد کرد که ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به خوبی از آن بهره برداری کرد. اما ممکن است چیزی شیطانی تر بر سر راه انتخابات 2020 قرار داشته باشد. ترامپ توانست کاری را انجام دهد که نیکسون نتوانست. او تا کنون توانسته از پاسخگویی حقیقی به کنگره طفره رفته و با موفقیت خط بین راست و دروغ را در میان اذهان عمومی محو کند.

این گزارش در سرانجام می افزاید، وسعت تنفری که ارتش نسبت به دموکرات ها پیدا نموده است، پدیده ای جدید است. این باور که کودتایی علیه ترامپ در حال وقوع است سلاحی است که او برای خود ذخیره نموده است و به این بستگی دارد که استبدادطلبی او تا کجا بتواند ادامه یابد. اما ترامپ ابتدا بایدشکافی عمیق در ارتش ایجاد کند. بسیاری از اعضای نیروهای مسلح که دارای حس میهن دوستی هستند هرگز در چنین طرحی مشارکت نمی نمایند اما بخش قابل توجهی ممکن است در آن نقش ایفا نمایند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 775

به "موضع ارتش آمریکا در صورت وقوع جنگ داخلی چه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع ارتش آمریکا در صورت وقوع جنگ داخلی چه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید