میراث جهانی یونسکو که در مثلث طلایی هند می بینید!

به گزارش کالارنا، در فهرست میراث جهانی یونسکو، کشور هندوستان رتبه ششم را از نظر تعداد سایت های جهانی دارد. باید یادآور شویم که ایران رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. این کشور پهناور و پرجمعیت، بیش از 35 سایت میراث جهانی یونسکو هند را در خود جای داده است! این تعداد شامل میراث فرهنگی، میراث طبیعی یونسکو و ترکیبی از این دو سایت هستند. بسیاری از این جاذبه های فرهنگی و طبیعی را در مناطق دور افتاده هند می یابید. به طوری که باید به جنوب یا ایالت های شرقی سفر کنید. اما گردشگرانی که با تور هند به این کشور می آیند، امکان بازدید از میراث جهانی یونسکو در مثلث طلایی هند را دارند.

میراث جهانی یونسکو که در مثلث طلایی هند می بینید!

بیشتر بازدید از جاذبه های تور دهلی آگرا جیپور از این سایت ها خواهد بود. پس بهتر است با فهرست میراث دنیای یونسکو در مثلث طلایی هند آشنا شوید. در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران شما را با دیدنی هایی که در سفر هند خواهید دید آشنا می کنیم. دیدنی هایی که به خاطر ورود به فهرست دنیای، میراث شما هم محسوب می شوند و متعلق به تمام مردم دنیا هستند.

اولین شهر: دهلی و سایت های میراث فرهنگی آن

هنگامی که در تور هند شرکت می کنید، ابتدا وارد دهلی پایتخت هند می شوید. شهر دهلی پرجمعیت ترین شهر هند است که به خوبی حال و هوای این کشور را نشان می دهد. محله های مدرن و جدید گرفته تا محله های قدیمی و خانه های تو در تو را خواهید دید. در میان زندگی جاری یافته در میان مردم، بناها و سایت هایی وجود دارند که متعلق به شما و تمام مردم دنیا هستند. در دهلی می توان تعداد میراث دنیای یونسکو هند را پیدا کنید. در برنامه سفر به هند خود سعی کنید بازدید از این جاذبه های دهلی را داشته باشید.

1- آرامگاه همایون دهلی ثبت شده در تاریخ 1993

این مقبره معمولاً به عنوان پیشرو تاج محل شناخته می شود. بنای آرامگاه همایون دهلی در زمان ساخته شدن، چندین نوآوری را به معماری هندی معرفی می نماید. این سایت و جاذبه تاریخی که در قرن شانزدهم ساخته شده، به دلیل ارزش فرهنگی اش در فهرست یونسکو قرار گرفته است. این بنا توسط همسر امپراتور مغولی هند به نام همایون (Humayun) پس از مرگ او ساخته شده است. اثری از معمار معروف آن دوران، میرزا غیاث (Mirza Ghiyath) با استفاده از سبک معماری مغولی است. همچنین لقب نکروپولیس سلسله مغول را به سایت آرامگاه همایون در دهلی داده اند. این ملک، مقبره همایون و 150 مقبره از خانواده سلطنتی را در در خود دارد.

  • مکان و آدرس آرامگاه همایون: Nizamuddin, New Delhi
  • ساعات بازدید از آرامگاه همایون: از ساعت 6 صبح تا ساعت 7 بعد از ظهر در هنگام غروب
  • هزینه ورودی برای ترویست ها و گردشگران خارجی: 250 روپیه

2- قطب منار دهلی نو، بلندترین برج سنگی هند

این سایت در سال 1993 میلادی فهرست میراث فرهنگی یونسکو هند به ثبت رسید. قطب منار و آرامگاه همایون دهلی هر دو در یک سال دنیای شدند. ویژگی اصلی این مجموعه و برج معروفش، ماسه سنگ های قرمز رنگ است. قطب منار که تا ارتفاع بیش از 72 متر بالا می رود بسیار بلند دیده می شود. تنها کافی است که در پایین و پایه قطب منار بایستید و به بالای منار نگاه کنید. سرتان از ارتفاع و پرسپکتیو جلوی دیدگانتان گیج می رود.

این سازه های پیچیده در قرن سیزدهم ساخته شده اند که گواهی بر تخریب های اسلامی در آن موقع است. به این معنی که هنگامی که دین اسلام وارد هند می شود، بسیاری از بناهای قدیمی را که نشانه ای از بت پرستی می دانستند، نابود کردند. به این ترتیب، مصالح ساختمانی بسیاری برای استفاده پیدا شد. از این مصالح ساختمانی، برای ساخت این سازه و منار استفاده شد. ساخت قطب منار توسط قطب الدین ایبک در سال 1199 شروع شد و توسط جانشین و داماد وی، ایلتوتمیش به انتها رسید. جاذبه دهلی که امروزه به یکی از برجسته ترین نشانه های هنری و معماری اسلامی هند تبدیل شده است.

  • آدرس قطب منار: Mehrauli, New Delhi
  • ساعات بازدید از قطب منار دهلی: از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب
  • هزینه ورودی به سایت: 250 روپیه
  • برای ورود دوربین عکاسی به درون بنا هم، بایستی هزینه ای پرداخت نمایید.

3- مجموعه قلعه سرخ دهلی، ملغمه ای از سبک های معماری

این قلعه و قصر قرمز رنگ برای زندگی و حکومت 5 امپراتور مغولی هند در قرن 17 ساخته شده است. این بنا در سال 2007، به عنوان یکی از سایت های میراث دنیای یونسکو هند به ثبت رسید. به دلیل طراحی معماری بی نظیری که ترکیبی از سبک های هندی، فارسی و تیموری را نشان می دهد، بسیار ارزشمند است. در حقیقت، اعتقاد بر این است که پایتخت پارسی، منبع الهام بخش ساخت این مجموعه قلعه بود.

دیوار محوطه بیرونی این مجموعه کاخ از ماسه سنگ های قرمز ساخته شده است. به همین دلیل از آن به عنوان مجموعه قلعه سرخ دهلی نام برده می شود. البته نام اصلی این محوطه تاریخی میراث دنیای لال کویلا (the Laal Quila) است. اگر می خواهید بیشتر با چنین جاذبه ای آشنا شوید، مطلب بخوانید.

  • محل و آدرس قلعه سرخ دهلی: Netaji Subhash Marg, Lal Qila, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006
  • ساعات بازدید: از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر - روزهای دوشنبه تعطیل است.
  • هزینه ورودی برای گردشگران خارجی: 250 روپیه

جانتار مانتار یا رصدخانه جیپور، خرافات یا علم؟

سایتی علمی - تاریخی در طول دوران هند که دانشمندان هندی از آن برای ستاره شناسی استفاده می کردند. این سایت دارای مجموعه ای از ابزارهای نجومی و معماری است که به دستورMaharaja Jai Singh II ساخته شده اند. علاقه او به این رشته خاص هنگامی بود که دیگر مردم به دنبال خرافات در نجوم و ستاره شناسی بودند. در مجموع 5 ابزار وجود دارد که در مکان های مختلف این سایت میراث دنیای یونسکو هند ساخته شده اند. سال ساخت آن، به 1734 باز می شود.

یکی از سازه های درون جانتار مانتار در جیپور، بزرگترین و بهترین تأسیسات ستاره شناسی است. سازمان یونسکو آن را به عنوان بیانی از مهارت های نجومی و مفاهیم کیهان شناسی هند در آن موقع توصیف می نماید. این بنا در سال 2010 به ثبت دنیای رسید.

  • آدرس: Connaught Place, Sansad Marg, New Delhi, Delhi 110001
  • ساعات بازدید از مجموعه رصدخانه جیپور: ساعت 9 صبح تا 04:30 بعد از ظهر و هر روزه
  • هزینه ورودی: 200 روپیه برای هر گردشگر خارجی

جاذبه های آگرا در میراث دنیای یونسکو هند

در مثلث طلایی هند هنگامی که وارد شهر آگرا می شوید، جاذبه های بسیاری خواهید یافت. در میان جاهای دیدنی آگرا می توان 2 جاذبه را یافت که به طور مستقل در دنیا به ثبت رسیده اند. قلعه آمبر در این شهر هم به همراه مجموعه از 5 قلعه دیگر، در فهرست میراث دنیای قرار گرفته است. حتما برای بازدید از چنین مکان های شگفتی زمان بگذراید.

1- قلعه آگرا از میراث دنیای یونسکو هند

قلعه آگرا، که از آن به عنوان قلعه سرخ آگرا نیز یاد می شود، بهترین نمونه از شکوفایی سلسله مغولی در هند است. این سازه وسیع، یادآور قدرت شگرفی است که امپراتوری مغولان در سراسر سلطنت خود در اختیار داشت. بنابراین قلعه آگرا هند را به عنوان یک اثر مهم فرهنگی شناختند. اثری که در سال 1983 میلادی، در فهرست سایت های میراث دنیای یونسکو هند معرفی کرد. این قلعه همانند دیگر قلعه های هندوستان، از ماسه سنگ های قرمز در محله اوتار پرادش ساخته شده است.

قلعه ای که از برج ها، قبرها، کاخ ها و مساجد تشکیل و در کنار رودخانه یامونا واقع شده است. قلعه ای که حتی شاه دنیا در آن حبس شد و در نهایت درگذشت. از بناهای تاریخی و دیدنی درون قلعه می توان به خاص محل و شیشه محل و کاخ دنیاگیر اشاره نمود.

  • آدرس قلعه سرخ آگرا: Agra Fort, Rakabganj, Agra, Uttar Pradesh 282003
  • ساعت های بازدید از قلعه آگرا: از 6 صبح تا 6 بعد از ظهر برای 12 ساعت و هر روزه
  • هزینه ورودی برای هر گردشگر خارجی: 250 روپیه
  • اگر دوربین به درون قلعه ببرید، باید هزینه 25 روپیه هم برای آن بپردازید.

2- تاج محل، بنای سفید رنگ عشق

تاج محل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیا شناخته شده است. یک جاذبه توریستی قابل توجه نه تنها در هند، بلکه در سراسر دنیا که در حقیقت مسجد مقبره است. بنای تاج محل توسط امپراطور شاه دنیا به یاد همسر سوم خود (همسر ایرانی او) پس از درگذشت وی در سال 1631 ساخته شد. به همین دلیل به بنای عشق در میان جاهای دیدنی آگرا معروف است. تاج محل تمام اصول سبک معماری مغول را نشان می دهد در حالی که صرفاً از سنگ مرمر سفید ساخته شده است.

طراحی کلی معماری آن، عناصری از هند، ایرانی و اسلامی را در خود جای داده است. ساخت تاج محل 16 سال به طول انجامید و به همین دلیل یکی از میراث دنیای یونسکو در هند است. این اتفاق در سال 1983 رخ داد. لازم به یادآوری است که این مقبره سفید هم در منطقه اوتار پراداش قرار گرفته است.

  • مکان و آدرس تاج محل: Dharmapuri, Forest Colony, Tajganj, Agra, Uttar Pradesh 282001
  • هزینه ورود به مقبره: از طلوع خورشید در ساعت 6 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر. بازدید از این جاذبه هند در روزهای آدینه امکان پذیر نیست.
  • هزینه ورودی برای گردشگران خارجی: 240 روپیه که هزینه ورودی دوربین عکاسی روی آن حساب شده است.

قلعه های تپه ای راجستان، مکان زندگی شاهزادگان هند

مجموعه دیدنی از جاهای دیدنی راجستان که در سال 2013 در فهرست میراث دنیای یونسکو هند به ثبت رسید. این مجموعه میراث دنیای که در شمال هند واقع شده، از شش قلعه تشکیل شده است:

  • قلعه چیتورگار | Chittorgarh Fort
  • قلعه کومبه الگار | Kumbhalgarh Fort
  • قلعه رانتامبور | Ranthambore Fort
  • قلعه گاگرون | Gagron Fort
  • فورت آمبر | Amber Fort
  • قلعه جیسالمر | Jaisalmer Fort

این قلعه ها در محدوده آراوالی (Aravalli Range) واقع شده و قدمت قدیمی ترین آن ها، به قرن 5 میلادی باز می شود. بازه زمانی این قلعه ها از قرن 5 تا 17 و 18 میلادی است که مکانی برای زندگی پرنس های راجپوت بوده اند. هر قلعه متعلق به یک قدرت سیاسی می شود. قلعه های تپه مانند هند در زیر دسته فرهنگی میراث دنیای قرار گرفته اند. به طور مثال قلعه آمبر را در جیپور خواهید یافت. اگر وارد این ناحیه از راجستان شدید، به دیدن قلعه های تاریخی و البته شگفت آور هند هم بروید.

شهر فاتح پور سیکری درون منطقه اوتار پرادش

اینجا شهری در منطقه آگرا است که در اواسط قرن شانزدهم تأسیس شده و به عنوان پایتخت امپراتوری مغول از آن استفاده نموده اند. با این حال، این شهر به دلیل ناآرامی های سیاسی در دوره ای از تاریخ متروک شد. پس از پیروزی های دوباره، ساختن یک شهر با دیوار جدید برنامه ریزی شد. ساخت و ساز جدید 15 سال طول کشید تا آنچه امروزه می بینید به وجود بیاید. این امر منجر به ساخت کاخ های سلطنتی، مساجد، دربارهای پادشاهی، محوطه های خصوصی و بسیاری از بناهای دیگر شد. به همین دلیل، این سایت میراث دنیای یونسکو هند با عنوان شهر پیروزی لقب گرفته است. شهری که توسط اکبر شاه تاسیس شد.

  • آدرس فاتح پور سیکری: هند، منطقه بزرگ اوتار پرادش
  • آیا در فهرست میراث دنیای یونسکو در مثلث طلایی هند، میراث طبیعی هم وجود دارد؟

بله. اگر تصمیم دارید به تماشای پناهگاه پرندگان بروید، می توانید به پارک ملی کلادو آگرا (Keoladeo National Park) بروید. اینجا یکی از معدود مکان های طبیعی هند بوده که در سال 1985 در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. هر ساله به ویژه در زمستان هزاران پرنده به این منطقه مهاجرت می نمایند. پارکی که از سال 1971 یک پناهگاه محافظت شده بود.

اکنون که با میراث دنیای یونسکو در مثلث طلایی هند و ایالت راجستان آشنا شده اید، برنامه سفری پربار بریزید. راهنمای سفر به هند را بخوانید. برای تماشای هر یک از این مکان ها در تور دهلی آگرا جیپور زمان بگذارید و حسابی خوش بگذرانید. عکس جاهای دیدنی هند را بگیرید و تجربه ای بی نظیر برای تمام دوران زندگی خود بسازید. اگر از دنیاگردان و گردشگرانی هستید که قبلا به هند سفر نموده اید، حتما برای ما کامنت بگذارید. از تجربیات و خاطرات خود بنویسید و کمی بیشتر دیگر خوانندگان را با این جاذبه های گردشگری هند آشنا نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 624

به "میراث جهانی یونسکو که در مثلث طلایی هند می بینید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث جهانی یونسکو که در مثلث طلایی هند می بینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید