هدف گذاری صادرات دو میلیارد دلاری به اتحادیه اوراسیا

به گزارش کالارنا، همایش آشنایی با فرصت ها و الزامات توسعه روابط مالی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با حضور فعالان بخش خصوصی در ساری برگزار گردید.

هدف گذاری صادرات دو میلیارد دلاری به اتحادیه اوراسیا

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه هرکجا دولت به بخش خصوصی توجه کرد در صادرات پیروز بودیم گفت: باید برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی برنامه ریزی داشته باشیم.

عبداله مهاجر دارابی، در این همایش توضیح داد: بخش خصوصی در کوشش است تا صادرات داشته باشد زیرا ظرفیت مازندران فرا استانی است و اگر شرایط مهیا گردد با همت بخش خصوصی و حمایت دولت فرایند صادرات افزایش چشمگیری خواهد یافت.

او اضافه نمود: بخش خصوصی برای صادرات آمادگی دارد و باید همه شرایط را برای این طرح مهیا کنیم و باید از تجربه دیگران بهره گیریم.

مهاجر گفت: اوراسیا ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات دارد و 20 میلیون نفر جمعیت و هزار میلیارد دلار بازار مالی دارد و اکنون ایران در این بازار زیر یک درصد نقش دارد.

رئیس اتاق ساری اضافه نمود: می توانیم با بهره گیری از فرصت ها صادرات خوبی را به کشورهای حوزه اوراسیا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید موانع فراروی را حل کنیم.

او خواهان حمایت دستگاه های دولتی از بخش خصوصی برای توسعه صادرات به کشورهای عضو اوراسیا شد و گفت: چند سالی برای عضویت کشور به اتحادیه اوراسیا منتظر بودیم و اکنون به این هدف رسیدیم.

به گفته مهاجر، با الحاق به اوراسیا برای تعدادی از اقلام تعرفه ها کاهش یافته است و می توان از این فرصت برای توسعه صادرات بهره گرفت.

تسهیلات گمرک برای حمایت از صادرات به اوراسیا

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران نیز در این همایش با اشاره به تسهیلات گمرک برای توسعه صادرات به کشورهای اوراسیا گفت: در حال حاضر تبادلات الکترونیکی گمرکی با این کشورها داریم.

حسن کاخکی اظهار کرد: در قانون فصل های مختلفی همانند همکاری های گمرکی در اتحادیه اوراسیا وجود دارد و این اتحادیه پتانسیل های خوبی برای تجارت دارد و بیش از 93 میلیون نفر جمعیت فعال دارد.

او اضافه نمود: بعضی کشورها مانند هند و سنگاپور در این اتحادیه عضویت دارند و این اتحادیه در فراوری برق و گاز رتبه های برتر را دارد و فرصت های سرمایه گذاری رقابت پذیری کالاها را فراهم کند.

او به فرصت های سیاسی و مالی اوراسیا اشاره نمود و گفت: دستگاه ها دو وظیفه اساسی مانند کدگذاری تعرفه و ارزش کالا دارند و اکنون ما تعرفه هشت رقمی و اوراسیا تعرفه 10 رقمی را اعمال می نماید.

کاخکی به پروتکل با اتحادیه اوراسیا برای ارتباطات الکترونیکی و فنی اشاره نمود و گفت: همچنین در ارزش گذاری کالاها قرار شد بازنگری در این بخش صورت گیرد.

او به تسهیلات گمرک ایران برای به صادرنمایندگان کالا به کشورهای اتحادیه اوراسیا اشاره نمود گفت: قرار شد تسهیلاتی را گمرک نظیر استفاده از مجوزهای سازمان های هم جوار ارائه دهد و در سال قبل نیز نشستی به اتحادیه اوراسیا برای تبادل الکترونیکی داشتیم.

کاخکی یادآور شد: دستورالعمل اجرای نحوه موافقت نامه را به واحدها ابلاغ کردیم و با تمام کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا قبل از الحاق موافقت نامه تبادلات الکترونیکی در امور گمرکی داشتیم و این سبب می گردد که به صورت مستقیم با کشورها مکاتبه کنیم.

به گفته او، تمام استعلام های سالانه و مکاتبات گمرکی با کشورها به صورت مستقیم انجام می گردد.

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران اضافه نمود: زیرسامانه اختصاصی برای ذی نفعان اوراسیا، موافقت با حمل یکسره، هماهنگی برای نمونه برداری کالا و پذیرش اسناد، ترخیص درصدی اقلام سالانه، موافقت با ترخیص نسیه از دیگر اقدامات برای حمایت از صادرات اوراسیا است.

کاخکی اضافه نمود: پس از الحاق به اوراسیا، مجموع صادرات ما به اوراسیا بیش از 185 میلیون دلار بوده که 42 میلیون دلار کالا شامل 22 درصد مشمول صادرات تعرفه ترجیحی شده است.

او واردات از اوراسیا را بیش از 283 میلیون دلار دارد که 86 درصد واردات مشمول تعرفه ترجیحی شده است و باید بیشتر نسبت به صادرات اقدام کنیم.

هدف گذاری 2 میلیاردی صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا

بهروز الفت، مدیرکل اروپایی و آمریکایی سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این همایش گفت: میزان صادرات هدف گذاری شده برای اوراسیا دو میلیارد دلار است و برنامه های زیادی در مرکز برای رسیدن به این هدف طراحی و پیش بینی شده است.

او ادامه داد: در مازندران با توجه به پتانسیل هایی که برای صادرات به اوراسیا وجود دارد ضروری است تا دفتر و مرکز برای توسعه تجارت با اوراسیا در استان راه اندازی گردد.

الفت یادآور شد: می توان پیشنهاد داد که محصولات کشاورزی را از بازگشت ارز معاف نمایند و تعرفه های بخش کشاورزی تقریباً صفر شده است و روسیه به عنوان بزرگ ترین و قوی ترین کشور مالی در اوراسیا است و مازندران می تواند به این دو بازار توجه و تمرکز کند.

او گفت: سازمان توسعه و تجارت مسئولیت کارگروه مشترک با اوراسیا را دارد و موضوعات فی مابین را طرح و آنالیز می نماید.

الفت با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد از سال آینده شروع می گردد گفت: برای انجام مذاکرات و میدان عمل احتیاج داریم که اطلاعات قوی از بازار تجاری با اوراسیا داشته باشیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1008

به "هدف گذاری صادرات دو میلیارد دلاری به اتحادیه اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گذاری صادرات دو میلیارد دلاری به اتحادیه اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید