هرآنچه که باید درباره خرید برترین ماهی و میگو بدانید

به گزارش کالارنا، خرید ماهی از آن کارهایی است که واقعا احتیاج به مهارت و تجربه دارد. ممکن است شما یک ماهی تازه با ظاهری عالی در یخچال فروشگاه ببینید، آن را خریداری کنید و وقتی در خانه بسته بندی را باز می کنید متوجه خراب یا کهنه بودن آن شوید.

هرآنچه که باید درباره خرید برترین ماهی و میگو بدانید

البته اگر در خرید ماهی حرفه ای نیستید یا تجربه کافی ندارید نگران نباشید، در این نشانه های یک ماهی سالم و مناسب را می خوانید تا از این به بعد مثل یک سرآشپز حرفه ای ماهی خریداری کنید.

نکاتی ساده اما کاربردی برای خرید برترین ماهی

شاید بتوان گفت که ماهی محبوب ترین غذای دریایی است و از بین غذاهای دریایی فقط ماهی است که سر از بشقاب هر کسی در می آورد. پس این مهم است که برترین ماهی را برای مصرف انتخاب کنید. در این بخش می توانید نکات لازم برای خرید هر نوع ماهی را به صورت خلاصه بخوانید تا برای تشخیص ماهی خراب از ماهی سالم دیگر به مشکل بر نخورید.

ماهی تازه

چشم های شفاف و روشن، بدون فرو رفتگی

آبشش هایی به رنگ قرمز روشن

فلس هایی که محکم به پوست چسبیده و کنده نشده

پوست مرطوب و کمی لغزنده

پوست درخشان و با رنگ طبیعی روشن

دم سفت

گوشت سفت

بویی شبیه به بوی دریا

پس اگر تا امروز از خودتان می پرسیدید از کجا بفهمیم ماهی خراب شده، حالا می توانید با آنالیز این نکات متوجه شوید ماهی سالم روبه روی شما قرار گرفته است یا ماهی فاسد. از قلم نیاندازید که بعد از خرید ماهی تازه باید بلافاصله آن را بسته بندی نموده و در فریزر قرار دهید چون محل مناسبی برای فعالیت آنزیم ها و رشد سریع باکتری ها است. ماهی تازه صید شده از دریا، به شرط نگهداری در شرایط مناسب در فریزر، تا 12 روز ماندگاری دارد. این زمان برای ماهی های رودخانه ای فقط 5 روز است.

فیله ماهی

گوشت سفت

بافت سفت و بدون پارگی

رنگ سفید و شفاف، بدون تغییر رنگ در تمام فیله

ماهی دودی

ظاهر درخشان

گوشت سفت و بدون چسبندگی

بوی خوش دود

ماهی یخ زده

به سفتی سنگ بدون هیچ نشانه ای از ذوب

بسته بندی سالم و بدون آسیب دیدگی

بدون نشانه های سوختگی در فریزر (مثل لکه های کدر، سفید و خشک)

علائم تن ماهی خراب

اگر از شما پرسیدند که از کجا بفهمیم تن ماهی فاسده، علائم زیر را برای آن ها بخوانید تا بتوانند سلامت تن ماهی را آنالیز نمایند:

تاریخ انقضای روی قوطی تمام شده است.

قوطی ضربه خورده، فرم خود را از دست داده یا سوراخ شده است.

رنگ ماهی داخل قوطی به سبز، قهوه ای یا سیاه تبدیل شده است.

بوی تند و اسیدی دارد.

طعم تلخ یا بسیار تندی دارد.

با مشاهده هر کدام از این علامت ها تمام تن ماهی را دور انداخته و به هیچ وجه مصرف نکنید. بعلاوه قبل از مصرف تن ماهی های سالم و با تاریخ مصرف مناسب، حتما آن ها را 20 دقیقه بجوشانید.

نکاتی برای نگهداری انواع ماهی ها

برترین دما برای نگهداری ماهی در یخچال بین 0 تا 5 درجه است. اگر ماهی تازه می خرید بلافاصله بعد از رسیدن به خانه باید آن را آماده و بسته بندی کنید. ماهی تازه را نهایتا فقط 1 شب می توانید در یخچال نگه دارید. بعد از پاک کردن و شستن، ماهی را خوب خشک کنید.

اگر قرار است ماهی را در کمتر از 24 ساعت بعد مصرف کنید می توانید آن را در چند لایه سلفون آشپزخانه بپیچید و در بخش انتهایی بالاترین طبقه قرار دهید تا حسابی سرد بماند. اگر هم قرار است ماهی را در فریزر قرار دهید باید در طبقه های بالایی و جدا از دیگر مواد غذایی قرار دهید.

ماهی دودی را باید به خوبی بسته بندی نموده و جدا از سایر ماهی ها قرار دهید تا عطر و رنگ آن به ماهی های دیگر یا مواد غذایی دیگر موجود در فریزر منتقل نگردد. ماهی یخ زده را باید در دمای 18- درجه سانتی گراد یا کمتر قرار دهید برای مصرف هم بهتر است آن را شب قبل از فریزر به یخچال منتقل کنید تا انجماد آن به آرامی از بین برود.

برترین ماهی برای…

اگر دوست دارید بدانید برای پخت هر غذا باید کدام ماهی را خریداری کنید یا برترین ماهی جنوب یا شمال کدام ماهی ها هستند، فهرست زیر را ببینید:

برترین ماهی های جنوب: سرخو، حلوا سفید، شورید و شیر

برترین ماهی شمال: کولی سفید، سوف، اردک ماهی، ازون برون، کپور، کفال، قزل آلا، کیلکا، ماهی سفید

برترین ماهی برای کباب: سی بس، هامور، سکولا، سرخو

برترین ماهی برای بدنسازی: ماهی هوور به علت وجود مقدار زیادی آهن، فسفر، پروتئین، کراتین، امگا3، ویتامین D و ویتامین B و البته چربی کمتر نسبت به دیگر ماهی ها

برترین ماهی بدون استخوان: شیر، شوریده، راژگو یا راشکو، هوور، حلوا

ترفندهایی برای خرید میگوی تازه و خوش طعم

بعد از ماهی، میگو پرهوادارترین غذای دریایی است. طعم خوب و بافت نرم آن علت محبوبیت این غذا شده است. اما وقتی برای خرید میگو به بازار می روید سوالات زیادی در ذهنتان شکل می گیرد. آیا باید میگوی تازه خریداری کنید یا منجمد؟ پوست کنده یا با پوست؟ خام یا پخته؟ محل پرورش آن ها کجا بوده و آیا قابل اعتماد است؟ در این بخش می خواهیم به همین سوالات پاسخ بدهیم.

????میگوهایی را خریداری کنید که صید وحشی هستند، چون طعم بهتری دارند و اثرات نامطلوب زیست محیطی روی آن ها کمتر بوده است. اگر به میگوی صید وحشی دسترسی نداشتید به سراغ آن میگویی بروید که در مزرعه های مورد اعتماد پرورش میگو فراوری شده اند و برند سرشناسی آن ها را بسته بندی نموده است.

????میگوهای منجمد گزینه بهتری برای خرید هستند چون آن میگوهای تازه ای که روی یخ چیده شده اند هم ابتدا منجمد بوده اند و بعد از یخ زدایی به نام میگوی تازه به فروش می رسند. میگوهای منجمد چند دقیقه بعد از صید منجمد می شوند پس می توانید مطمئن باشید که تازه تر هستند.

????میگو را با پوست خریداری کنید و در خانه پوست آن را جدا کنید. میگوهای پوست گرفته شده له و بی مزه می شوند. بعلاوه می توانید پوست میگوها را با کمی روغن زیتون یا کره تفت دهید تا صورتی شوند، چند فنجان آب را همراه پیاز و سبزیجات معطر به آن اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه بجوشد. آن را صاف کنید و برای پخت میگو به شکل های مختلف از آن بهره ببرید. طعم بی نظیری به غذای شما می دهد.

????اگر میگو بوی آمونیاک یا بوی نامطبوع می داد نباید آن را خریداری کنید.

????اگر پوسته میگو لزج بود آن را نخرید.

در ویدیوی زیر می توانید راحت ترین و تمیزترین روش جدا کردن پوست میگو را ببینید.

مرور کلی

غذاهای دریایی هواداران خاص خود را دارد و نمی توان گفت که همه مردم هوادار عطر و طعم آن ها هستند. البته این موضوع شامل ماهی نمی گردد و کمتر کسی را می بینیم که به خوردن ماهی علاقه نداشته باشد. البته این موضوع کاملا بستگی به کیفیت ماهی طبخ شده دارد. اگر برترین ماهی در بشقاب شما باشد، قطعا نمی توانید دست از خوردن آن بردارید. میگو هم با اینکه هوادار کمتری دارد اما از محبوب ترین غذاهای دریایی به شمار می رود. در این مطلب رازهای مخفی برای خرید انواع ماهی، میگو و بعلاوه تشخیص تن ماهی سالم از فاسد را آموزش دادیم. اگر شما هم ترفند یا تجربه ای برای خرید ماهی تازه و میگوی خوشمزه دارید برای ما و دیگر خوانندگان خبرنگاران مگ، در قسمت کامنت ها بنویسید.

منابع: thehealthyfish, fishforthought, nerdswithknives

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2532

به "هرآنچه که باید درباره خرید برترین ماهی و میگو بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید درباره خرید برترین ماهی و میگو بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید