پیامدهای ماسک نزدن متناسب با سن بچه ها بیان گردد

به گزارش کالارنا، خبرنگاران/همدان یک روانشناس تأکید کرد: آموزش ماسک زدن به فرزندان باید به صورت یادگیری از رفتار والدین و در بستر مهر و عاطفه صورت گیرد.

پیامدهای ماسک نزدن متناسب با سن بچه ها بیان گردد

مریم غفوری آثار در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: نخستین و مهمترین نکته موجود در بحث ماسک زدن بچه ها و یا در شرایط دیگر هنگامی که والدین انتظاری را مطرح می نمایند و آن انتظار برآورده نمی شود این است که این مسئله کاملاً به سبک فرزندپروری والدین برمی شود که چگونه مسائل را در چارچوب انتظارات و توقعات برای بچه ها با مهر و عاطفه و در زمان مناسب توجیه کردید.

وی ادامه داد: اگر سبک فرزندپروری شما به گونه ای است که قوانین و نظم و انضباط در منزل شما کاملاً معین و چارچوب دار است یعنی به صورت اتفاقی نیست، طبق یک قاعده بچه می خوابد، بازی می نماید و باقی مسائل نیز در چارچوب خاص خودش است، در این شرایط اول باید انتظارات و توقعات در بستر مهر و محبت کاملاً شفاف بیان شود و در این صورت چه ماسک زدن چه هر فعالیت دیگری راحت انجام می گیرد.

غفوری آثار با بیان اهمیت آموزش دیداری بچه ها شرح داد: اگر ما سبک فرزندپروری خوبی داشته باشیم باید به این نکته اهمیت دهیم که یادگیری مشاهده ای برای بچه ها خیلی مهم است به طوریکه بچه ها بسیاری از رفتارهای ما را می بینند و الگو می گیرند و اگر بتوانیم الگوی خوبی باشیم و در این مسئله به محض اینکه لباس هایمان را پوشیدیم ماسک بزنیم و سایر نکات بهداشتی را رعایت کنیم، این حساسیت برای بچه ها هم ایجاد می شود.

وی افزود: در این شرایط باید رفتار و صحبت ما یکسان باشد تا تأثیر خوبی بر فرایند آموزشی بچه ها داشته باشد. خیلی وقت ها بچه ها چیزی می شنوند اما چیز دیگری را می بینند، ما به بچه ها می گوییم ماسک بزنند اما خود این کار را انجام نمی دهیم و این توجیه ذهنی برای کودک ایجاد می شود که ماسک نزدن او هم ایرادی ندارد.

این مدرس دانشگاه در رابطه با اینکه چگونه والدینی که سبک فرزندپروری معینی ندارند، فرزندان را وادار به ماسک زدن نمایند؟ گفت: هنگامی که به بچه ها می گوییم ماسک بزنید و آنها مقاومت می نمایند، نخستین موضوع این است که آرامش خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مدل بیان نمودن والدین مطرح نمود: وقتی با سرعت پرخاش می کنیم فرزند پذیرشی از ما نخواهد داشت بنابراین باید محترمانه از کودک خواهش کنیم از ماسک استفاده کند و هنگامی که کودک واکنش نشان داد که من ماسک نمی زنم، باید دلیل بچه ها از عدم استفاده ماسک را جویا شد.

عفوری آثار دلایل معمول بچه ها را این چنین بیان نمود: اذیت کردن ماسک، دوست ندارم، برای چه باید ماسک بزنم؟ از دلایلی هستند که بچه ها مطرح می نمایند و هنگامی که علت را جویا شوید کار راحت تر می شود و ممکن است حتی با عوض کردن ماسک مشکل کودک حل شود.

وی با اعلام اینکه باید پیامدهای مثبت و منفی زدن یا نزدن ماسک را به بچه ها گفت، شرح داد: در بیان پیامدها لطفاً به اینکه فرزند شما چند ساله است هم دقت کنید به طوریکه برای بچه سه ساله نباید بیان نمود که پیامد عدم استفاده از ماسک مرگ است بلکه باید گفت استفاده از ماسک چه پیامدهای مثبتی دارد.

وی با بیان پیامدهای مثبت در گام نخست گفت: به عنوان مثال به بچه ها بگوییم اگر ماسک استفاده کنیم خانواده ایمن می ماند و بعد از آن آغاز به شرح پیامدهای منفی ماسک نزدن مانند اینکه ممکن است تو مریض شوی و الان در این شرایط بیمارستان ها آلوده است، اگر حالت بد شود ممکن است ما نتوانیم تو را به دکتر ببریم و باید درخانه از تو پرستاری کنیم و این هم برای ما زحمت ایجاد می نماید و هم خودت اذیت می شوی، در خانه به راحتی می توانی بازی کنی اما آن زمان با سختی روبرو می شوی بپردازیم.

غفوری آثار با تأکید بر اینکه تمام پیامدها را باید متناسب با سن کودک شرح داد و نباید چیزهایی بگوییم که بچه را دچار اضطراب کند، یادآور شد: در مرحله بعد باید قوانینی برای کودک تدوین کنیم و به او بگوییم قاعده خانه ما این است که هنگام خروج از خانه باید ماسک بزنیم، حالا اگر تو ماسک نمی زنی پیامد این رفتار تو این است که محدودیت هایی داشته باشی و بهترین محدودیت برای بچه ای که می خواهد به بیرون برود و ماسک نمی زند، بیرون نرفتن است.

وی افزود: محدودیت را نباید پرخاشگرانه و با دعوا و لج بیان کنیم یا محدودیت های سختی باشد، محدودیت باید مناسب با موضوع و به تناسب فرزند شما باشد چراکه گاهی اوقات والدین می گویند بچه ما بیرون رفتن را دوست ندارد و راحت این مسئله را قبول می نماید و بیرون رفتن برای او محدودیت نیست، این افراد می توانند مثلاً محدودیت تماشای تلویزیون یا بازی با اسباب بازی را برای فرزندشان اعمال نمایند.

این روانشناس اظهار کرد: والدین باید در هنگام تدوین قوانین از خود فرزندان نظر بخواهند و نظر آنها را هم جویا شوند تا این قوانین در یک چارچوب منطقی باشد و فقط از نگاه خودشان نباشد.

غفوری آثار در انتها تأکید کرد: با داد زدن و تنبیه کردن های سخت به نتیجه نمی رسیم یا نتیجه اش این است که فقط در زمان حضور منبع قدرت بچه ها خواسته ما را انجام می دهند پس باید کاری کنیم که دیگر احتیاج به گفتن ما نباشد چراکه ممکن است شرایط به گونه ای باشد که فرزندان ما بخواهند به مدرسه بفرایند و اگر شرایط و پیامدهای مثبت و منفی را گفته باشیم، در مدرسه هم رعایت می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1408

به "پیامدهای ماسک نزدن متناسب با سن بچه ها بیان گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیامدهای ماسک نزدن متناسب با سن بچه ها بیان گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید