چرا برخی بچه ها خجالتی هستند؛ با بچه های کم رو چگونه برخورد کنیم؟، به فرزندخود بر چسب خجالتی یا کم رو بودن نزنید

به گزارش کالارنا، یکی از مسائل بسیاری از بچه ها خجالتی و کم رو بودن آن هاست؛ مسئله ای که اغلب بچه ها با ورود به اجتماع به ویژه مهد کودک و مدرسه بیشتر با آن روبرو می شوند. البته هر کودکی خصوصیات مخصوص خود را دارد. اما این حق همه بچه ها است که بتوانند با شور و اشتیاق بیشتری از بازی با بچه های دیگر لذت ببرند.

چرا برخی بچه ها خجالتی هستند؛ با بچه های کم رو چگونه برخورد کنیم؟، به فرزندخود بر چسب خجالتی یا کم رو بودن نزنید

خبرنگاران -یکتا فراهانی: یکی از دلایل مهم احساس خجالتی یا کم رو بودن بچه ها ناشی از احساس ناخوشایند آن ها در خصوص خودشان است؛ نوعی ترس در برابر قضاوت دیگران که می تواند توانایی آن ها را برای انجام کار یا صحبت کردن در جمع کاهش دهد.

خجالتی و کم رو بودن ممکن است تا بزرگسالی نیز با فرد همراه باشد و باعث کاهش عزت نفس و ایجاد اضطراب اجتماعی در او گردد. بنابراین بهتر است از همان دوران کودکی با آن مقابله گردد.

اضطراب غریبگی

دکتر مونا فلسفی، روان شناس کودک و نوجوان در خصوص بروز خجالت در بچه ها کم رو می گوید: بچه ها به طور طبیعی در هشت ماهگی در روند رشد شناختی خود دچار نوعی اضطراب غریبگی می شوند. در واقع ما زمانی متوجه این موضوع می شویم که می بینیم قبل از آن راحت به همه لبخند می زنند ولی بعد از آن آغاز به غریبگی می نمایند که کاملاً طبیعی هم هست. همان گونه که حدود سه تا چهار سالگی هم به مرور با مفهوم شرم و خجالت آشنا می شوند.

چطور یخ بچه ها خجالتی آب می گردد

به گفته دکتر فلسفی، اگر بچه ها کم رو و خجالتی دچار اضطراب اجتماعی نباشند، بعد از مدتی یخشان باز می گردد و می توانند کم کم با افراد ارتباط می گیرند.

در واقع خجالتی بودن به نوعی ویژگی شخصیتی است. در صورتی گاهی به اشتباه بچه هایی هم که دچار اضطراب اجتماعی هستند خجالتی نامیده می شوند. اما فرق آن ها با بچه ها خجالتی در این است که آن ها معمولاً ترس از مسخره شدن وقضاوت دیگران دارند، از ارتباط گرفتن و حتی سلام کردن به دیگران مضطرب می شوند و نمی توانند حق خود را بگیرند و حتی توانایی دوست یابی هم ندارند؛ مشکلاتی که بسیار فراتر از خجالتی بودن است. بنابراین نباید آن ها را با هم اشتباه گرفت.

ریشه کم رویی و خجالتی بودن بچه ها

فلسفی، مهم ترین ریشه کم رویی بچه ها را نداشتن اعتماد به نفس می داند. البته ژنتیک، وراثت و رفتار والدین هم تأثیر زیادی در شدت بخشیدن به آن دارد.

یعنی هنگامی که والدین نمی توانند با شجاعت و به موقع پاسخ دیگران را بدهند و حق خود را از آن ها بگیرند و مدام شکایت دارند که دیگران مقصر هستند، بچه ها هم از آن ها الگو برداری و تبعیت می نمایند و رفتاری مشابه آن ها خواهندداشت.

البته این فقط یکی از دلایل خجالتی بار آمدن بچه ها است و لزوماً پدر و مادر بچه ها خجالتی هم کم رو و خجالتی نیستند.

والدین چگونه می توانند مانع از خجالتی شدن بچه ها خود شوند

دکتر فلسفی می گوید رفتار والدین و نوع مواجهه آن ها با خجالتی بودن بچه هاشان موضوع بسیار مهمی است. برخی پدر و مادرها کم رویی فرزند خود را امری کاملاً طبیعی می دانند و در واقع به خجالتی بودن کودک دامن می زنند.

به این ترتیب به کودک یاری نمی نمایند تا بتواند بر ترسش غلبه کند. می توان گفت بی اهمیت یا بی تفاوت بودن پدر و مادرها نسبت به این گونه رفتار فرزندشان به نوعی آن ها را تشویق می نماید تا نتوانند بر کم رویی خود غلبه نمایند.

به گفته این روان شناس یکی از کارهای مهم والدین در خصوص بچه ها خجالتی این است که به آن ها برچسب خجالتی یا کم روبودن نزنند. چنین نام نهادن هایی باعث می گردد خود کودک هم فکر کند که واقعاً چنین خصوصیاتی دارد.

به کودک فشار نیاورید خجالتی نباشد

دکتر فلسفی می گوید نباید به زور کودک را وادار به انجام کاری کرد که توانایی انجام آن را ندارد. مثلاً نمی توان کودکی را که می ترسد در میان جمع صحبت کند به زور وادار کرد چنین کاری انجام دهد.

درواقع باید بچه ها را به مرور وارد جمع و اجتماع کنیم. می توان این کار را ابتدا از گروه های کوچک آغاز کرد و به تدریج بچه ها را وارد اجتماعات بزرگ تر کرد.

بازی کردن کودک با بچه های دیگر و بعلاوه وقت گذراندن بیشتر با آن ها باعث می گردد او به مرور با این فضاها آشنا گردد و با توجه به اینکه خودش هم ازبودن با بچه ها لذت می برد کم کم تمایل او برای برقراری ارتباط با دیگران بیشتر خواهد شد.

البته برخی اوقات هم کودک با اعمال چنین روش هایی باز هم نمی تواند با بچه های دیگر ارتباط برقرار کند. به این ترتیب در چنین مواقعی باید از متخصصان و مشاوران یاری گرفته گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2462

به "چرا برخی بچه ها خجالتی هستند؛ با بچه های کم رو چگونه برخورد کنیم؟، به فرزندخود بر چسب خجالتی یا کم رو بودن نزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی بچه ها خجالتی هستند؛ با بچه های کم رو چگونه برخورد کنیم؟، به فرزندخود بر چسب خجالتی یا کم رو بودن نزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید