تماشای المپیک: فواید روانی و جسمی برای شما

به گزارش کالارنا، ورزش دوستان، چه در حال تماشای فوتبال حرفه ای، بازی های المپیک و خواه تیم محلی شان، تجربه ای پر از فراز و نشیب دارند. شادی بی نهایت در صورت پیروزی و افسردگی در صورت شکست، همراه با استرس های مختلف، از ویژگی های این تجربه است.

تماشای المپیک: فواید روانی و جسمی برای شما

با این حال، تأثیر کلی دیدنی ورزش مثبت است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که ورزش دیدن می نمایند، به طور کلی رفاه و سلامت روانی بیشتری نسبت به افرادی دارند که ورزش نمی بینند. این موضوع احتمالاً به جنبه های اجتماعی دیدنی ورزش مرتبط است.

تأثیر دیدنی ورزش بر سلامت روان

جزئی از رفاه، شرایط روانی فرد است و افرادی که شرایط روانی بهتری دارند، معمولاً سلامت جسمی بهتری دارند و طول عمر بیشتری نسبت به افرادی با رفاه پایین تر دارند.

پژوهشی که به وسیله گروهی در دانشگاه انگلیا روسکین به سرپرستی هلن انجام شد، داده های 7209 بزرگسال 16 تا 85 ساله انگلیسی را که در نظرسنجی مشارکت دولتی شرکت نموده بودند، تحلیل کرد. نتایج نشان داد افرادی که در سال گذشته به یک رویداد ورزشی زنده رفته اند، رضایت بیشتری از زندگی دارند، احساس می نمایند زندگی شان ارزشمندتر است و کمتر احساس تنهایی می نمایند.

این نتایج با مطالعات دیگر هم خوانی دارد که نشان می دهند افرادی که حداقل یک بار در سال ورزش را به صورت حضوری دیدن می نمایند، علائم افسردگی کمتری نسبت به افرادی که نمی نمایند، دارند.

دیدنی ورزش در خانه

حتی اگر نتوانید به رویدادهای زنده بروید، دیدنی ورزش در تلویزیون یا اینترنت نیز می تواند برای شرایط روانی شما مفید باشد. تحقیقات نشان داده افرادی که ورزش را در تلویزیون یا اینترنت دیدن می نمایند، نسبت به افرادی که این کار را نمی نمایند، کمتر دچار افسردگی هستند و علائم افسردگی در افرادی که ورزش را بیشتر دیدن می نمایند، کمتر است.

افرادی که ورزش را دیدن می نمایند، نسبت به افرادی که این کار را نمی نمایند، احساس رضایت بیشتری از زندگی دارند، چه ورزش را حضوری، چه در تلویزیون یا آنلاین دیدن نمایند.

تأثیر بر هویت اجتماعی

این یافته ها همبستگی دارند، به این معنی که نمی توانیم با قطعیت بگوییم کدام عامل بر دیگری تأثیر می گذارد یا اینکه هر دو عامل تحت تأثیر عامل دیگری قرار دارند (مانند ثروت یا تعداد دوستان).

دیدنی ورزش احتمالاً هویت اجتماعی را هم بهتر می نماید. ما به وسیله قرار گرفتن در یک گروه (in-groups)، ارتباطات اجتماعی خود را ارتقا می دهیم. این جوامع بخشی از هویت ما را تشکیل می دهند و به وسیله آنها حمایت اجتماعی و عاطفی پیدا می کنیم.

فایده بودن در یک گروه

پژوهش ها نشان داده اند که افرادی که به شدت طرفدار یک تیم هستند، بیشتر محتمل است که احساس حمایت عاطفی از هواداران دیگر کسب نمایند که این امر باعث افزایش رضایت از زندگی می گردد.

احساس موفقیت گروهی

به وسیله هویت اجتماعی مشترک، ما ازنظر اجتماعی و عاطفی موفقیت های گروهی را به اشتراک می گذاریم. پژوهشگران در دانشگاه KU Leuven در بلژیک این را حمام در شکوه منعکس شده (basking in reflected glory) نامیده اند.

با این حال، وقتی تیم ما شکست می خورد، بیشتر محتمل است که خودمان را از تیم دور کنیم تا از عواقب منفی اجتماعی و روانی محافظت کنیم: قطع شکست منعکس شده (cutting off reflected failure).

فرآیندهای اجتماعی و دیدنی ورزش

نقش فرآیندهای اجتماعی در ارتباط بین دیدنی ورزش و شرایط روانی با یک مطالعه ژاپنی که از تصویربرداری مغزی استفاده نموده است، نشان داده شده است. آنها دریافتند که نواحی مغزی مرتبط با پاداش های روانی (احساس خوب) زمانی که شرکت نمایندگان یک ورزش محبوب مانند بیسبال را دیدن می کردند، فعال تر بود تا وقتی که یک ورزش کمتر محبوب مانند گلف را دیدن می کردند.

بنابراین، مزایای اجتماعی دیدنی ورزش ها لزوماً محدود به حضور در رویدادهای زنده با دوستان و خانواده نیست. ما می توانیم از حس جامعه ای که ورزشکاران محبوب ما فراهم می نمایند لذت ببریم، چه ورزش را حضوری و چه از راحتی خانه خود دیدن کنیم و به این ترتیب از مزایای روانی نیز بهره مند شویم.

چه از خانه و چه در بازی تیم خود را حمایت کنید، می توانید از فراز و نشیب های بودن یک ورزش لذت ببرید و بدانید که این کار برای شما مفید است، به شرطی که این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 تیر 1403 بروزرسانی: 26 تیر 1403 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2580

به "تماشای المپیک: فواید روانی و جسمی برای شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای المپیک: فواید روانی و جسمی برای شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید