چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

به گزارش کالارنا، بدبویی دهان عوامل متعددی دارد؛ اما دلیل بیشتر آنها، بهداشت دهان است. این مشکل باعث آشفتگی، پریشانی و اضطراب فرد می گردد؛ اما به راحتی قابل درمان است. در این گزارش با ما همراه باشید تا چندین دلیل بوی بد دهان را با هم آنالیز کنیم.

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

تخمین زده می گردد که در سطح دنیا از هر 4 نفر، 1 نفر دچار بد بویی دهان هستند. علت اصلی این عارضه بهداشت دهان است.

در صورتی که اجزا خوراکی در دهان باقی بمانند، باکتری هایی که سولفور فراوری می نمایند آن را به اجزا کوچک تر تجزیه می نمایند.

مرطوب کردن دهان باعث کم شدن بوی بد می گردد؛ ضمن اینکه برترین راه درمان، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب است.

بد بویی دهان نوعی مشکل رایج در میان مردم است که منجر به بروز استرس روانی در فرد می گردد. این عارضه دلایل و روش های درمان متعددی دارد. بد بویی دهان، پس از خراب شدن دندان و بیماری لثه، سومین علت شایع در میان افراد برای مراجعه به دندان پزشک است.

با مصرف بعضی از دارو های خانگی و تغییر سبک زندگی از جمله توجه به بهداشت دهان و ترک سیگار، اغلب می توان این معضل را رفع کرد؛ اما اگر این مشکل درمان نشد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

مصرف تنباکو

مصرف تنباکو منجر به بد بویی دهان می گردد. علاوه بر این احتمال بروز بیماری های لثه را که خود باعث بد بویی دهان می گردد هم بیشتر می نماید.

پس از خراب شدن دندان و بیماری لثه، بد بویی دهان، سومین علت شایع در میان افراد برای مراجعه به دندان پزشک است

مواد خوراکی

باقی ماندن اجزا خرد شده غذا در دهان، باعث بد بویی دهان می گردد. پس از این که موارد خوراکی گوارش یافتند، خون محصولات فراوری شده ناشی از تجزیه آن ها را به ریه ها می برد که باعث بد بویی دهان می گردد.

خشکی دهان

به طور طبیعی دهان به وسیله بزاق تمیز می گردد. در صورتی که دهان فرد کاملا خشک باشد یا علت آن ابتلا به بیماری خشکی دهان باشد، باعث بد بو شدن دهان می گردد.

بهداشت دندان

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دیگر خبری از باقی ماندن اجزاء غذا در میان دندان ها و در نتیجه فراوری بوی بد نیست. در صورتی که به طور منظم دندان هایتان را مسواک نزنید، لایه نازک از باکتری، به نام پلاک بر روی دندان تشکیل خواهد شد. این پلاک ها لثه ها را اذیت نموده و منجر به التهاب میان دندان و لثه ها می شوند که به این شرایط پریودنتیست گفته می گردد. اگر دندان های مصنوعی را به طور مرتب و خوب تمیز نکنید، باکتری های فراوری نماینده بوی بد در آن به وجود خواهند آمد.

رژیم های غذایی سخت

برنامه های غذایی با مقدار کربوهیدرات پایین و روزه داری باعث بد بویی دهان می گردد که علت آن هم شکست ذرات چربی است که نوعی ماده شیمیایی خاص را به نام کتون ها فراوری می نمایند.

مصرف دارو

علت بوی بد دهان می تواند ناشی از مصرف بعضی از دارو ها باشد. با مصرف بعضی از دارو ها مقدار بزاق دهان کم شده و بوی بد زیاد می گردد؛ مثلا دارو های مخصوص درمان آنژین و بعضی از دارو های شیمی درمانی، بعضی از دارو های مسکن باعث بدبویی دهان می شوند. علاوه بر این، افرادی که مکمل های ویتامین را به نسبت زیاد، مصرف می نمایند هم در معرض این عارضه قرار دارند.

شرایط دهان، بینی و گلو

گاهی اوقات ممکن است باکتری های کوچکی در قسمت لوزه ها، پشت گلو ایجاد شوند و بوی بدی آزاد نمایند؛ البته عفونت ها یا التهاب بینی، گلو یا سینوس ها هم بی تاثیر نیستند.

شرایط نامناسب بدن

گاهی اوقات اجسام خارجی در قسمت مجرای بینی، مخصوصا در بچه ها قرار می گیرند که باعث بدبویی دهان می گردد.

بیماری

ابتلا به بعضی از سرطان ها، معیوب شدن کبد و سایر بیماری های سوخت و ساز، در بد بویی دهان نقش دارند که علت آن ترکیب شیمیایی ویژه ای است که آزاد می نمایند. رفلاکس معده هم در بدبویی دهان نقش دارد.

دلایل دیگر بد بویی دهان

همان طور که گفتیم مهم ترین عامل بد بویی دهان بهداشت آن است؛ اما عوامل دیگر هم در این عارضه نقش دارند.

زمانی که مقدار انسولین در بدن بیماران دیابتی بسیار کم گردد، بدن آن ها دیگر توانایی مصرف قند را نداشته و در عوض آغاز به انباشته کردن سلول های چربی می نماید. زمانی که تعداد کتون ها که سمی هستند زیاد گردد، بویی بد فراوری می نمایند. این شرایط جان فرد را تهدید می نماید.

گرفتگی روده

اگر فرد برای مدت طولانی استفراغ کند، مخصوصا اگر روده اش گرفته باشد، تنفس او بویی مانند مدفوع خواهد داشت.

برونشی

در این شرایط مجرا های هوایی بزرگ تر از حد طبیعی می شوند و زمینه را برای فراوری موکوس، که منجر به بد بویی دهان می گردد، فراهم می نمایند.

ذات الریه تنفس

به التهاب یا عفونت ریه ها و مجرا های هوایی به دلایل استفراغ کردن، بزاق دهان، مواد خوراکی و مایعات، ذات الریه تنفسی گفته می گردد.

درمان بد بویی دهان

برترین راه از بین بردن این بو، توجه به بهداشت دهان است. این کار از کرم خوردگی دندان جلوگیری نموده و بیماری های لثه ای مشابه را کاهش می دهد.

توصیه می کنیم برای چکاپ و پاکسازی دندان، دو بار در سال به دندان پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که به بیماری لثه مبتلا شده باشید باید به طور تخصصی تجمع باکتری در مجرای میان لثه و دندان پاکسازی گردد.

درمان خانگی بد بویی دهان

سایر تغییراتی که فرد می تواند در سبک زندگی خود ایجاد کند و روش های خانگی که در آن تاثیر دارند؛ شامل:

مسواک زدن: نباید فراموش کنید که باید حداقل دو بار در روز و ترجیحا بعد از غذا خوردن، دندان ها را مسواک بزنید.

نخ دندان کشیدن: نخ دندان باعث کاهش تجمع پلاک ها در بین دندان ها می گردد. توجه کنید که با مسواک زدن تنها 60 درصد از سطح دندان تمیز می گردد.

تمیز کردن دندان های مصنوعی:نباید فراموش کنید که هر چیزی که وارد دهان تان می گردد، مانند دندان مصنوعی باید روزانه تمیز کنید. باید هر دو یا سه ماه، مسواک خود را عوض کنید.

مسواک زدن زبان: به طور معمول باکتری ها، مواد خوراکی و سلول های مرده، بر روی زبان لانه می نمایند؛ مخصوصا در افراد سیگاری یا آن هایی که سطح زبان شان خشک است.

نگذارید دهانتان خشک گردد: زیاد آب بنوشید، تنباکو و الکل هم مصرف نکنید، زیرا هر دو باعث خشکی دهان می شوند. جویدن آدامس یا شیرینی های بدون قند باعث تحریک فراوری بزاق می گردد. اگر زبان فرد به طور طبیعی خشک است، پزشک با تجویز دارو سعی می نماید تا فراوری بزاق را تحریک کند.

رژیم غذایی: از خوردن پیاز، سیر و خوراکی های ادویه دار، کافئین و نوشیدنی های الکل دار و همین طور خوراکی های شیرین خودداری کنید! اگر با وجود کنترل این عوامل، باز هم آن بوی بد باقی ماند، باید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص بد بویی دهان

با توجه به عامل فراوری نماینده بو، بو های بدی حس می گردد. بهتر است که از دوست یا خانواده خود بخواهید تا دهان تان را بو نمایند؛ زیرا خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید.

یکی دیگر از راه های تشخیص بو این است که کف دستتان را لیس زده و بعد که خشک شد آن را بو کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2469

به "چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید