چگونه در زندگی تغییر کنیم؟

به گزارش کالارنا، تهران (پانا) - یک روانشناس معتقد است به دو علت نمی توان تغییر کرد؛ یکی به خاطر عدم شناخت صحیح از خود و یکی عدم شناخت صحیح از هدف است.

چگونه در زندگی تغییر کنیم؟

به گزارش فارس، مهدی اخوان، روانشناس در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: ریشه ترس جهالت است و هر ندانستنی فراوری ترس می نماید. مغز انسان طوری تعبیه شده که می خواهد حالت ساختاری ثابت داشته باشد و قصد دارد عادت سازی کند و نمی تواند شرایط نوی را بپذیرد، مغز دوست دارد در همان شرایط گذشته خودش باقی بماند.

وی توضیح داد: ما باید عاشق تغییر باشیم. باید بدانیم که به لحاظ مغزی به سمتی می رویم که می خواهیم در حالت ثابت خودمان باشیم اما برای تغییر شرایط و کنار آمدن با ترس هایمان روش های خاص خود را دارد.

این روانشناس علل مقاومت افراد در برابر تغییر را مطرح نمود و اضافه نمود: به دو علت نمی توانیم تغییر کنیم و می ترسیم؛ یکی به خاطر عدم شناخت صحیح از خود و یکی عدم شناخت صحیح از هدف است. به علاوه این دو نحوه قدم برداشتن نیز مهم است.

وی توضیح داد:وقتی مقدار خودمان را نمی دانیم در راستا پیشرفت دچار مشکل می شویم. اگر مقدار خودمان را بدانیم کمتر از آن حد شروع می کنیم تا عادت را برای خودمان ایجاد کنیم و بعد رفته رفته مقدار این عادت را افزایش دهیم.

اخوان گفت: گاهی چون برای خودمان هیولا از اهدافمان می سازیم نمی توانیم کاری را شروع کنیم ولی اگر اهدافمان را با قدم های کوچک شروع کنیم می توانیم عادتها را تغییر دهیم. قدم بعدی برای این تغییر شرطی سازی است. مغز را می توان شرطی سازی کرد؛ به این صورت که وقتی کاری را می خواهیم انجام دهیم استارت کار را می زنیم و در ازای آن چیزی که ما را خرسند کند و برای مغز مفید باشد را انجام دهیم که می تواند یک خوراکی باشد.

این روانشناس گفت: روزمرگی یکی از سم های روان است، انجام کارهای روزانه که ما را بی انگیزه کند و حال خوب ما را بگیرد ما را خسته می نماید؛ حتی در روابط هم اگر دچار روزمرگی شویم مشکل ساز می گردد و بسیاری از لذت ها دیدنی و لمس کردنی نیستند. باید یاد بگیریم از تمام موقعیت های زندگی لذت ببریم تا دچار روزمرگی نشویم.

وی ادامه داد: شرط بیرون آمدن از روزمرگی و اینکه نو شویم این است که چطور یاد بگیریم که راضی باشیم. در بحث روانشناسی موضوعی که به آن اشاره می گردد محیط است که تاثیر بر روح و روان ما می گذارد. بعضی از افراد برای ما ترمز می شوند و وقتی کاری را شروع می کنیم شروع می نمایند از مضرات آن کار برای ما می گویند، اگر در پی نو شدن هستیم باید خودمان مطالعه کنیم و دربرابر حرف های دیگران ناشنوا باشیم.

اخوان گفت: باید اصولی را بپذیریم و طبق آن اصول خودمان را سازگار کنیم و برای این سازگارشدن باید اصول درونی مان را هرروز محکم تر از قبل کنیم. هرچقدر خدا پنداری ما قوی تر شویم و بفهمیم که هر چیزی یک نظم و ترتیبی دارد و این حس باعث می گردد انسان نو گرا باشد.

وی توضیح داد: گاهی برای نو شدن از تمسخر می ترسیم در صورتی که گاهی باید در این چالش ها قرار بگیریم. باید برای خودمان چالش بسازیم، درست است وقتی داریم آن چالش را انجام می دهیم احساس بدی داریم اما بعد از انجام آن چالش می فهمیم چقدر حس خوبی داریم و چه کار خوبی نموده ایم. اگر خودمان برای خودمان چالش نسازیم زندگی چالش های بدتری برای ما کنار می گذارد.

این روانشناس اضافه نمود:وقتی روی درون و ویژگی های درونی خودمان کار نکنیم و فکر کنیم ما برترین و عالی ترین هستیم دچار خودشیفتگی شده ایم. همه ما اختلال داریم و گاهی اشتباه فکر می کنیم و همواره باید جای خالی برای انتقادها از خودمان بگذاریم. اگر از من انتقاد گردد و انتقاد پذیر باشیم می توانیم خلا های وجودی خودمان را برطرف کنیم؛در غیر این صورت فقط درجا می زنیم؛البته این موضوع نباید به کاهش اعتماد به نفس ما گردد.

اخوان ادامه داد: یکی از چیزهایی که ما را نو می نماید مشاوره کردن است و این امر خدا است. خود آن مشاور باید نگاه آلوده نداشته باشد، حسادت نداشته باشد و نسبت به کاری که می خواهی انجام دهی آگاهی بالایی داشته باشد و خود را به سمت نو شدن و تازه بودن ببریم.

وی مطرح نمود: تمام ذرات این عالم هوشمند هستند و هوشمندانه رفتار می نمایند. ما هم ناخودآگاه هوشمندانه عمل می کنیم. جایی شاید نقطه عطف زندگی ما است و از زمانی که صرف بعضی از کارها نموده ایم تجربه کسب نموده ایم. بعضی از کارها فکر ما را پرورش می دهند حتی اگر در ظاهر تاثیری که برای ما محسوس باشد برایمان نداشته باشد.

این روانشناس بیان داشت: هرچه در زندگی ما پیش آمده باید پیش می آمده است و وقتی در ادامه راستا می بینیم که راستامان دیگر پیش نمی رود ادامه دادن به آن صلاح نیست و باید با اعتماد به راهنمایی الهی راستای نو را طی کنیم.

اخوان گفت: بعضی مواقع سدهای ما در زندگی باعث می گردد که اتفاقات بهتری برای ما بیفتد که بعد از ناکامی به آن می رسیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2267

به "چگونه در زندگی تغییر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در زندگی تغییر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید