کشف محل دقیق نبرد داریوش سوم و اسکندر کبیر

به گزارش کالارنا، گروه باستان شناسان دانشگاه اودینه به سرپرستی دانیله موراندی بواناکوسی که 15 آوریل (26 فروردین) نتایج یافته هایشان را طی نشستی خبری در رم اعلام کردند از کشف ردی از نبرد گوگَمِل (میان داریوش سوم هخامنشی و اسکندر کبیر مقدونی) خبر دادند که نشان می دهد اسکندر مقدونی از شمال شرقی دشت نینوا عبور نموده است.

کشف محل دقیق نبرد داریوش سوم و اسکندر کبیر

کردستان عراق در قلب میان رودان آزمایشگاه رو باز بزرگی است که تا به امروز حدود هزار و 100 محوطه باستانی مربوط به دوره هایی از میان سنتی تا سلطنت آشوری ها و از اسکندر کبیر تا خلافت عباسی و خلافت عثمانی در آن کشف شده است.

اکنون این دانشمندان که از سال 2012 تا به امروز، هفتمین فصل کاوش از پروژه باستان شناختی سرزمین نینوا را پشت سر گذاشته اند نتایج یافته هایشان را اعلام نموده اند.

در تازه ترین کاوش ها محوطه ای کشف شد که نشان می دهد در 331 پیش از میلاد نبرد گوگَمِل در این سرزمین اتفاق افتاده است. در نبرد گوگمل، ارتش اسکندر کبیر با وجود تعداد کمتر نیرو توانست ارتش پارسیان به فرماندهی داریوش سوم را شکست دهد. این نبرد علامتی مهم از شکست قطعی هخامنشیان داشت که به انقراض این امپراتوری و شروع حکومت سلوکیان منجر شد. هرچند منابع تاریخی به محل حدودی وقوع نبرد اشاره می نمایند اما در خصوص محل دقیق آن اتفاق نظر ندارند.

اکنون با یاری فناوری های نو، این گروه ایتالیایی شواهدی علمی و کافی برای نشان دادن محل دقیق نبرد کشف نموده اند که در محوطه روستایی کوچکی با نام تِل غُمل نزدیک دشت سیلابی ناوکور قرار گرفته است.

موراندی بواناکو در این خصوص می گوید: در سه نقش برجسته داخل غار در این منطقه علائمی از پیروزی مقدونی برابر داریوش سوم به چشم می خورد.

از این سه نقش برجسته پیش از این دو مورد شناخته شده بود اما تا به امروز تحقیقات عمیقی روی آنها انجام نشده بود. یکی از این دو نقش برجسته آشوریِ خنیس است که در فاصله حدود 20 کیلومتری از محل میدان نبرد قرار گرفته است و از نیمه قرن نوزدهم مورد توجه بوده است.

این پروژه ایتالیایی فضایی به وسعت سه هزار کیلومترمربع از سرزمینی را که در قلب امپراتوری آشوریان قرار گرفته است پوشش داده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2022

به "کشف محل دقیق نبرد داریوش سوم و اسکندر کبیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف محل دقیق نبرد داریوش سوم و اسکندر کبیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید