یافته نو ناسا در نزدیکی یک سیارک شگفت انگیز، عکس

به گزارش کالارنا، ایسنا نوشت: فضاپیمای لوسی ناسا که اخیرا قمر سیارک دینکینش را کشف کرد، در جدیدترین آنالیز خود دریافته که قمر تازه کشف شده یک دوتایی تماسی است.

یافته نو ناسا در نزدیکی یک سیارک شگفت انگیز، عکس

فضاپیمای لوسی(Lucy) ناسا در پی گذری که از کنار سیارک دینکینش(Dinkinesh) داشت، نشان داد که این سیارک یک قمر دارد.

به نظر می رسد سیارک شگفت انگیز دینکینش و قمر تازه کشف شده آن اطلاعات بیشتری را نسبت به آنچه در ابتدا تصور می شد، در بر دارند. در حالی که فضاپیمای لوسی ناسا به جمع آوری داده های اولین پرواز از نزدیکی سیارک ادامه می داد، گروه ماموریت با شگفتی دریافتند که قمر پیش بینی نشده دینکینش به خودی خود یک دوتایی تماسی(Contact binary) است؛ یعنی از دو جرم کوچک تر تشکیل شده که یکدیگر را لمس می نمایند.

در اولین عکس های ثبت شده از دینکینش و قمر آن که در نزدیک ترین فاصله گرفته شده اند، دو لوب دوتایی تماسی از دید لوسی پشت سر هم قرار گرفته اند. وقتی گروه ماموریت به حذف کردن تصاویر اضافی پرداختند که در دقایق رویارویی ثبت شده بودند، ماهیت واقعی این جرم آشکار شد.

جان اسپنسر(John Spencer) دانشمند پروژه لوسی گفت: به نظر می رسد دوتایی های تماسی در منظومه شمسی نسبتا رایج هستند. ما تعداد زیادی را از نزدیک ندیده ایم و هرگز شاهد نبوده ایم که یک سیارک به دور سیارک دیگری بچرخد. ما از تماشا تغییرات عجیب رخ داده در روشنایی دینکینش که هنگام نزدیک شدن لوسی به آن می دیدیم، گیج شده بودیم. این تغییرات نشان می دادند که دینکینش ممکن است یک قمر داشته باشد ولی ما هرگز فکر نمی کردیم با چنین جرم عجیبی روبه رو شویم.

  • قرارداد بزرگ ارتش آمریکا با اینتل از ترس چین

  • موجود 450 میلیون ساله به زندگی برگشت/ عکس

  • نگاه به کهکشان های هرگز دیده نشده با تلسکوپ فضایی اقلیدس/ عکس

  • اختراع شگفت انگیز دانشمند ایرانی در آمریکا

هدف اصلی لوسی، آنالیز کردن سیارک های تروجان(Trojan) مشتری است که قبلا از آنها بازدید نشده بود. این برخورد نخست با یک سیارک کوچک تنها در ژانویه 2023 به ماموریت اضافه شد تا یک آزمایش حین پرواز روی سیستمی باشد که به فضاپیما امکان می دهد تا هنگام پرواز سریع به طور مداوم اهداف سیارکی خود را هنگام پرواز کردن در ارتفاعات ردیابی و از آنها تصویربرداری کند. عملکرد عالی سیستم در خصوص دینکینش به گروه امکان داد تا چشم مقدارای متعددی را به تصویر بکشند که آنها را قادر ساخت تا شکل سیارک ها را بهتر درک نمایند و این کشف غیرمنتظره را انجام دهند.

هال لویسون(Hal Levison) پژوهشگر ارشد پروژه لوسی گفت: این کشف گیج نماینده است و من هرگز انتظار نداشتم این طور باشد. من نمی دانم که چرا دو جزء قمر، مقدار های مشابهی دارند. این موضوع برای جامعه علمی جالب خواهد بود.

عکس دوم حدود شش دقیقه پس از نزدیک ترین رویارویی، از فاصله تقریبا 1630 کیلومتری گرفته شده است. فضاپیما بین دو عکس منتشر شده، فاصله حدود 1500 کیلومتر را طی کرد.

تام استاتلر(Tom Statler) دانشمند پروژه لوسی گفت: وقتی طبیعت ما را با یک معمای تازه غافلگیر می نماید، واقعا شگفت انگیز است. علم ما را وادار به پرسیدن سؤالاتی می نماید که هرگز نمی دانستیم به پرسیدن آنها احتیاج داریم.

گروه ماموریت به پردازش بقیه داده های رویارویی فضاپیما ادامه می دهد. دینکینش و قمر آن، دو گزینه نخست از میان 11 سیارک هستند که لوسی میخواهد طی سفر 12 ساله اش در آنها کاوش کند. لوسی پس از گذر از لبه داخلی کمربند اصلی سیارک ها، اکنون برای دریافت یاری گرانشی در دسامبر 2024 به سمت زمین می آید. این پرواز از نزدیک، فضاپیما را به سوی کمربند اصلی سیارک ها سوق خواهد داد تا در سال 2025 سیارک دونالد جانسون(Donaldjohanson) را رصد کند. سپس در سال 2027 به سوی سیارک های تروجان خواهد رفت.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 آبان 1402 بروزرسانی: 17 آبان 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2563

به "یافته نو ناسا در نزدیکی یک سیارک شگفت انگیز، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته نو ناسا در نزدیکی یک سیارک شگفت انگیز، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید