200 هزار تن پوشاک سالانه به کشور وارد یا قاچاق می گردد

به گزارش کالارنا، به گزارش خبرنگاران به نقل از صداوسیما، افسانه محرابی،مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت اضافه کرد: ارزش پوشاک مورد احتیاج کشور در سال 32 هزار میلیارد تومان برآورد می گردد که فقط 22 هزار میلیارد تومان معادل 70 درصد آن در داخل فراوری می گردد.

200 هزار تن پوشاک سالانه به کشور وارد یا قاچاق می گردد

وی گفت : صنایع نساجی و پوشاک با 9800 واحد صنعتی از الیاف تا پوشاک، 11 درصد از کل صنایع، 280 هزار اشتغال صنعتی و 5 درصد کل سرمایه گذاری صنعت کشور معادل 90 هزار میلیارد ریال را در اختیار دارد.

محرابی با بیان اینکه حداقل 40 درصد از صنایع نساجی و پوشاک کشور معادل حدود 4 هزار واحد احتیاجمند نوسازی و بازسازی است اضافه نمود : هرچند تعداد انگشت شماری از واحدها به ماشین آلات 2017 مجهز شده اند اما فناوری حدود 60 درصد واحدهای دیگر هم صد درصد به روز نیست.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک گفت : اغلب بنگاهها مشکل دارند و صنعت پوشاک برای جهانی شدن و فراوری محصولات رقابتی با کیفیت بالا علاوه بر آموزش نیروی انسانی، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و استفاده از مواد اولیه مرغوب احتیاجمند استفاده از ماشین آلات جدید و فناوری روز است.

محرابی اضافه نمود : بیشتر احتیاج ما به بازسازی و نوسازی در صنعت نساجی و پوشاک مربوط به زنجیره قبل از پوشاک از جمله نخ و رنگرزی است و برخلاف نساجی در بخش پوشاک عمده احتیاج ما ایجاد واحدهای پوشاک با فناوریهای روز جهان است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک ظرفیت پائین فراوری را از مسائل اساسی صنعت پوشاک برشمرد و گفت : جدای از قاچاق پذیر بودن پوشاک که این صنعت را اذیت می نماید، بی توجهی به موضوعاتی چون آموزش و طراحی و مد همچنین نبود یا کمبود دستگاههای برش تمام اتوماتیک باعث شده است بسیاری از واحدهای پوشاک با یک سوم ظرفیت کار نمایند، درحال حاضر حدود 70 درصد واحدهای پوشاک کشور با ظرفیتی پائین و کمتر از یک سوم کار می نمایند.

محرابی با اشاره به حجم بالای قاچاق پوشاک و ضرورت مقابله با این پدیده اضافه نمود: مبارزه با قاچاق به یک عزم ملی با مشارکت همه دستگاهها احتیاج دارد، بخشی از قاچاق بصورت کوله بری، معافیت های مرزنشینی، ملوانی، ته لنجی و مناطق آزاد انجام می شد برهمین اساس شناسنامه دارکردن پوشاک وارداتی و فراوری داخل با هدف کنترل مبداء تا عرضه به اجرا گذاشته شده است و در ادامه با دریافت کد رهگیری تکمیل می گردد.

وی با تاکید بر اینکه ورود غیررسمی پوشاک و پرداخت نشدن عوارض و حقوق گمرکی کالای قاچاق، توان رقابت را از فراوری نماینده داخلی گرفته است گفت: حجم پوشاک ته لنجی ابتدا 6 وانت مشخص شده بود که بعدا به 20 وانت هم رسید و در واقع کل لنج را شامل می شد به این معنی که کل پوشاک وارداتی از این طریق از پرداخت حقوق گمرکی معاف می شد.

محرابی اضافه نمود : برای اینکه فراورینماینده داخلی به فراوری ادامه دهد پیگیری کردیم که واردات پتو، پارچه و پوشاک به این روش مشمول معافیت گمرکی نگردد.

وی با اشاره به سهم پوشاک در سبد خانوار و اینکه بعد از غذا مهمترین دغدغه انسانها است، گفت : هزینه بالای فراوری و کاهش قدرت خرید مردم در کنار قاچاق باعث تشدید مسائل این بخش و ناتوانی فعالان و فراورینمایندگان در پرداخت حقوق دولتی اعم از بیمه و مالیات همچنین بازپرداخت تسهیلات بانکی و در نتیجه تعطیلی و فعالیت با ظرفیت پائین بنگاهها شده است.

محرابی با اشاره به رشد صادرات صنعت نساجی و پوشاک نسبت به سال 95 اضافه نمود: سال گذشته مجموعا 850 میلیون دلار انواع محصولات نساجی و پوشاک صادر شد که فرش و کفپوش بالاترین سهم را در میان اقلام صادراتی داشتند.

وی گفت : حجم صادرات این بخش در 9 ماهه سال جاری به 710 میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات 630 میلیون دلاری مدت مشابه در سال گذشته، از رشد 80 میلیون دلاری صادرات محصولات نساجی و پوشاک حکایت دارد.

محرابی همچنین به رشد نوسازی ماشین آلات نساجی و پوشاک اشاره نمود و اضافه نمود : در 9 ماهه سال جاری 347 میلیون دلار ماشین آلات وارد کشور شد که در مقایسه با واردات 194 میلیون دلاری سال گذشته 151 میلیون دلار بیشتر است.

وی با اشاره به رشد 7 درصدی فراوریات نساجی و پوشاک در 9 ماهه سال جاری گفت : سهم صادرات پوشاک از کل صادرات نساجی و پوشاک طی 9 ماهه سال جاری حدود 47 میلیون دلار است که اغلب به روسیه، عراق و افغانستان صادر شده است.

محرابی اضافه نمود : درحمایت از فراوری، ارتقاء دانش فنی فراوری و طراحی و مد دستورالعملی با هدف ساماندهی واردات پوشاک در سال 95 ازجانب وزیر وقت ابلاغ شد که براساس آن 20 درصد کل پوشاک یک برند وارداتی باید در داخل فراوری و 10 درصد این فراوری صادر گردد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک درخصوص فراوری برندهای خارجی پوشاک در کشور گفت : تاکنون فقط برندهای پوشاک ترکیه ای در ایران فعالیت می کردند ولی اخیرا 51 برند خارجی از آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، سوئیس، دانمارک، لهستان، انگلستان، کانادا و بلژیک مدارک خود را برای فعالیت در ایران تحویل داده اند که 25 برند از این تعداد پیروز به دریافت گواهی برای واردات محصولات خود به ایران از مبادی رسمی شده اند.

محرابی با اشاره به عقد قرارداد یکی از برندهای خارجی با 15 واحد داخلی فراوری پوشاک اضافه نمود: ارزش فراوریات 7 قرارداد از این تعداد 1 میلیون 880 هزار یورو است که بزودی برای صادرات آماده می گردد.

وی به ایجاد شهرک تخصصی پوشاک با پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصد در حوالی فرودگاه امام اشاره نمود و گفت : در جهت طرح حمایت از فراوری، ایجاد شهرکهای تخصصی پوشاک را در دستور کار داریم که براساس برنامه راهبردی قرار شد به ازای هر 500 هزار نفر یک شهرک تخصصی ایجاد گردد.

محرابی اضافه نمود : واحدهایی داریم که برای فعالیت به سرمایه درگردش احتیاج دارند اما نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع از رغبت فعالان این بخش برای دریافت تسهیلات شده است.

وی با بیان اینکه سهم صنایع نساجی و پوشاک از تسهیلات بانکی با هدف رونق فراوری 6 درصد بود درحالیکه سهم این بخش از کل صنعت 11 درصد است گفت : پیش بینی می شد حداقل 11 درصد این تسهیلات به صنعت نساجی و پوشاک تخصیص داده گردد، بالا بودن نرخ بهره بانکی (18) و نداشتن توجیه مالی باعث شد استقبال چندانی ازاین تسهیلات نگردد.

محرابی اضافه نمود : درصدد هستیم تا یارانه سود تسهیلات دریافت کنیم چرا که نرخ سود بیش از 8 تا 9 درصد برای فعالان این بخش فاقد توجیه مالی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 831

به "200 هزار تن پوشاک سالانه به کشور وارد یا قاچاق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "200 هزار تن پوشاک سالانه به کشور وارد یا قاچاق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید