آشنایی با موسیقی پاپ

به گزارش کالارنا، موسیقی پاپ (Pop Music) به گونه ای از موسیقی عامه پسند گفته می گردد که در دهه 50 میلادی در آمریکا و بریتانیا شکل گرفت.

آشنایی با موسیقی پاپ

خبرنگاران - سجاد میرزامهدی تهرانی: کلمه Pop برگرفته شده از واژه Popular به معنی همه پسند است و از این رو از سبک پاپ به عنوان موسیقی عامه پسند یاد می گردد، و معمولاً در مقابل موسیقی کلاسیک و فولک (محلی) قرار می گیرد و از آن ها متمایز است. خود سبک پاپ حالات مختلفی به دلیل ترکیب شدن با سبک هایی دیگر دارد و از این رو این سبک مانند سبک راک بسیار انعطاف پذیر است.

  • آشنایی با مفهوم موسیقی عامه پسند

با این حال هنرمندان این سبک در سبک های ترنس، هاوس، مَش آپ، ریمیکس، موسیقی الکترونیک، راک، هیپ هاپ، دنس، ریتم اند بلوز (R&B) و کانتری هم می توانند فعالیت داشته باشند.

در جدول فروش موسیقی ها، سبک پاپ خود دارای یک ستون منحصر بفرد است که با دیگر سبک ها متمایز میگردد. از این رو این سبک برای خود برو و بیایی دارد.

  • تعاریف و ریشه شناسی

دیوید هدچ(David Hatch) که یکی از بنیان گذاران بی بی سی رادیو است در ارتباط با سبک پاپ می گوید: یک نوع بدنه موسیقی است که از سبک هایی مانند جاز و فولک جدا است. پیت سیگر که از خواننده های سبک فولک دهه 50 آمریکا است می گوید که: پاپ نوعی از موسیقی است که می تواند از دل فرهنگ یک جامعه با ترکیب با دیگر سبک ها باشد.

براساس گزارش سایت فرهنگنامه موسیقی و موسیقی دانان نیو گروو (The New Grove Dictionary of Music and Musicians) در دهه 50 میلادی در بریتانیا برای توصیف سبک راک اند رول و موسیقی هایی که در آن زمان جوانان به آن گوش می کردند استفاده می شد.

از طرفی دیگر در فرهنگ لغت آکسفورد از اصطلاح پاپ در دهه 50 میلادی برای توصیف موسیقی های همه پسند و پرطرفدارار استفاده شده است. بازهم در سایت فرهنگنامه موسیقی و موسیقی دانان نیو گروو این شرح مطرح شده که در اوایل دهه 60 در بریتانیا از پاپ به عنوان سبکی یاد می شد که با موسیقی ضرب دارد ترکیب می شد و این در حالی بود که در همان زمان در آمریکا ازاین اصطلاح برای موسیقی راک اند رول استفاده می کردند.

از اوایل دهه 60 دیگر از اصطلاح پاپ برای توصیف موزیک راک اند رول استفاده نمی شد و خود پاپ یک سبک جدا دیگر به حساب می آمد. از همین رو دو سبک راک و پاپ در مقابل یکدیگر قرار گرفتند، یعنی اینکه اعتبار سبک راک بیشتر به خاطر محتواها و آهنگ سازی آن بود، ولی در پاپ بیشتر همه پسند و مارکتی بودن مطرح بود.

سیمون فریت (Simon Frith) که از موسیقی دان های بریتانیایی است درباره موسیقی پاپ می گوید: پاپ سبکی از موسیقی است که در آن بیشتر بازاریابی و فروش مطرح است و از این رو باید طوری ساخته گردد تا در دل همه جور افرادی قرار گیرد. درواقع، پاپ طوری طراحی شده که برای همه جالب باشد و از هیچ جای خاصی نیامده و قرار هم نیست سلیقه خاصی را اعمال کند.

سیمون فریت بر این باور است که ساختار این سبک باید طوری باشد که به دل همه مردم بنشبند یعنی اینکه از دل فرهنگ و یک تفکر این موسیقی الهام نگرفته و فقط و فقط برای دل مردم می باشد و مهم نیست که چه چیزی در آن بیان می گردد. این موسیقی در اثر هیچ آرزوی پرمعنا به وجود نیامده و تنها جاه طلبی سازندگان آن سود و پاداش مادی است و…با تعاریف موسیقایی، بسیار محافظه کارانه هم هست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 901

به "آشنایی با موسیقی پاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با موسیقی پاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید