اقدام اقتصادی عربستان در مقابله با دولت بایدن

به گزارش کالارنا، رسانه های سعودی در راستای اقدامات اخیر ریاض به منظور مقابله با سیاستهای جو بایدن اعلام کردند که عربستان به منظور تامین مالی برنامه بلندپروازانه چشم انداز 2030 اقدام به انتشار اوراق قرضه در بورسهای اروپایی با یورو کرده است، امری که موجب تضعیف بورس آمریکا در کوتاه مدت می شود.

اقدام اقتصادی عربستان در مقابله با دولت بایدن

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، عرضه اوراق بهادار را در نوع خود تاریخی و بی سابقه ارزیابی کرد، زیرا مرکز مدیریت اقتصادی این کشور برای اولین بار وارد بازار بورس اروپا شده و اوراق خود را به واحد پول یورو با نرخ بهره منفی عرضه کرده است.

بر اساس این گزارش، به این ترتیب عربستان اولین کشور حاشیه خلیج فارس است که اوراق قرضه خود را به واحد یورو در بورس اروپا عرضه می کند.

مرکز ملی مدیریت اقتصادی سعودی گفت که پذیره نویسی برای خرید اوراق قرضه بر پایه واحد یورو در چارچوب برنامه بین المللی عربستان به منظور صدور اوراق قرضه را به سرانجام رسانده و مجموع درخواستها برای خرید این اوراق به بیش از 5 میلیارد یورو رسیده که 3 برابر حجم اوراق صادر شده است.

واس، تقاضای بالا برای این اوراق را نشان دهنده توان این کشور برای ورود به بازارهای مختلف بدون تاثیر آن بر نرخ وامها در دراز مدت دانست و افزود: این اقدام می تواند به تنوع منابع درآمد و ایجاد روابط اقتصادی استراتژیک عربستان کمک کند.

در همین حال محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان، عرضه اوراق قرضه با نرخ بهره منفی در بزرگترین حجم در بورس اروپا را نشان دهنده توانایی اقتصادی و اقتصادی این کشور دانست.

وی افزود: عرضه اوراق قرضه به واحد یورو در چارچوب تلاشهای مرکز ملی مدیریت اقتصادی عربستان برای تامین نیازهای سرمایه ای این کشور بر اساس اهداف سیاسی و اقتصادی و استراتژیک مربوط به قروض اجرا شده است.

وزیر دارایی عربستان با اشاره به اینکه مرکز مدیریت اقتصادی این کشور از فرصت ورود به بازار اروپا استفاده کرده، افزود که عرضه اوراق قرضه با نرخ بهره منفی از سوی ریاض، بزرگترین عرضه اوراق به یورو از سوی کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در بورس این اتحادیه است .

وی گفت: مرکز اقتصادی عربستان با صدور ابزار بدهی با بازده منفی از فرصت استفاده کرده و وارد بازار یورو در اروپا (دومین بازار بزرگ بعد از بازار دلار) شده و این بزرگترین قطعه صادر شده منفی در خارج از اتحادیه اروپا است.

الجدعان تاکید کرد که روش های جایگزین تامین اقتصادی دولت اخیراً در برنامه وزارت دارایی برای حمایت از تداوم و تکمیل پروژه های اصلی توسعه در عربستان به منظور دستیابی به اهداف چشم انداز 2030 استفاده شده است.

فهاد السیف مدیرعامل مرکز ملی مدیریت اقتصادی عربستان نیز گفت که موضوع مربوط به یورو دومین موضوع استراتژیک برای افزایش پایداری دسترسی این کشور به بازارهای اروپا است.

در همین حال یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه اصفهان، اقدام اقتصادی اخیر عربستان را کاملا سیاسی ارزیابی کرد و افزود: این اقدام ریاض به نفع اروپایی ها است، زیرا یورو را تقویت می کند.

محمود رفیعی گفت که چندی پیش نیز چنین سیاستی از سوی چینی ها اعمال شد و دولت پکن 40 میلیارد یورو اوراق قرضه منتشر کرد و به نظرم دلیل آن سیاسی بود.

وی افزود: با توجه به قهر آمیز بودن سیاست های جو بایدن در قبال چین و عربستان، این دو کشور نیز تصمیم به اتخاذ چنین تصمیماتی گرفتند.

این استاد اقتصاد، ارتباط این اقدام عربستان با کاهش درآمدهای این کشور بر اثر افت قیمت نفت و بحران شیوع ویروس کرونا را رد کرد و افزود: افت قیمت نفت و بحران کرونا بر اقتصاد عربستان بی تاثیر نیست، اما اینکه اقدام اخیر این کشور در ارتباط با عرضه اوراق قرضه به ارزش یورو را به این موضوع ربط دهیم، کاملا بی ارتباط است، زیرا عربستان بیش از یک هزار و 500 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و تنها کسری بودجه جاری خود را از شیوه های دیگر از جمله فروش اوراق قرضه تامین می کند.

وی افزود: سیاست اقتصادی عربستان این است که برای تامین کسری بودجه خود از ذخایر ارزی استفاده نکند و کسری بودجه جاری را از طریق فروش اوراق قرضه یا دیگر روش ها تامین کند.

رفیعی ادامه داد: عربستان سعودی در دوره ترامپ برای تقویت دلار و کمک به اقتصاد آمریکا 150 تا 200 میلیارد دلار در بورس نیویورک سرمایه گذاری کرد، اما اکنون با تغییر دولت در آمریکا و قهرآمیز بودن سیاست های اعلام شده دولت بایدن در مواجهه با ریاض، دولتمردان عربستان تصمیم گرفته اند برای فروش اوراق قرضه یورو را جایگزین دلار کنند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1772

به "اقدام اقتصادی عربستان در مقابله با دولت بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام اقتصادی عربستان در مقابله با دولت بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید